رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1817

قطعه سازان دلال صفتی که با نفوذ در شرکتهای خودروساز موجب افت کیفی خودروها شدند

عضو انجمن قطعه سازان با اشاره اوضاع بسیار نگران کننده صنعت قطعه سازی کشور گفت : وضعیت قطعه سازان متاسفانه از حالت بحران نیز خارج شده و به شرایط احتضار رسیده است.

 

نصیری  با توجه به تشدید مشکل نقدینگی قطعه سازان اظهار داشت : متاسفانه از ابتدای سال جاری یک ریال به قطعه سازان بابت مطالبات معوقه آنها پرداخت نشده است.

وی اظهار داشت : البته تاخیر صورت گرفته در پرداخت مطالبات قطعه سازان ناشی از مشکلات نقدینگی خودروسازان است که به قطعه سازان نیز فشارهای زیادی را وارد کرده و تعدادی زیادی از آنها را از چرخه تولید خارج نموده است.

وی در ادامه با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و کلیه نهادهای موثر در تولید قطعات گفت : در شرایطی که تمامی آیتم های بهای تمام شده قطعات افزایش یافته است اما این موارد نه تنها در قیمت قطعات لحاظ نمی شود بلکه خواستار کاهش ۱۰ درصدی قیمت از سوی تولید کنندگان هستند.

وی خطر نشان کرد : با توجه به مشکلات نقدینگی ، قطعه سازان ناگزیرند در مقابل افزایش ۳۵ درصدی هزینه هایی که در سال جاری بر آنها تحمیل شده ۱۰، درصد نیز قیمت محصولات تولیدی را کاهش دهند که اصلا اصناف نیست و ضربه جدی به قطعه سازان است.

وی با اشاره به طرح علت ۹۰ درصد از مشکل کیفی خودروها ناشی از قطعات گفت : در حال حاضر دو گروه قطعه ساز در کشور فعال هستند گروه اول قطعه سازان داخلی که تولیدات آنها به لحاظ کیفیت با مشکل مواجه نیست و معمولا تحریم ها در تامین این گروه قطعه سازان تاثیری ندارد. گروه بعدی که خود نیز شامل دو گروه می شوند بخشی از انها توسط خودروسازان بوجود امده و عده ای نیز قطعه سازان ناخلفی که از دل قطعه سازان سالم در مسیر تولید قرار گرفتند که اینها عمدتا قطعه سازان وارداتی هستند که از چین قطعات را وارد و به خودروسازان تحویل می دهند که اصولا بی کیفیت است.

وی افزود : امروز مشکل کیفی خودروها ناشی از استفاده از قطعات چینی در خودروهاست و اصولا قطعه سازان داخلی نقشی در قطعات چینی ندارند متاسفانه قطعه سازان دلال صفتی که در دوره های قبلی به شرکتهای خودروسازی نفوذ کردند موجب افت کیفی خودروها شدند.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور تیراژ بالا و سرمایه گذاری در این راستا و همچنین حمایت مالی از قطعه ساز را از جمله عوامل موثر در ارتقاء کیفیت تولید دانست و گفت : در صورتی که این دو حوزه سامان دهی شود قطعا می تواند شاهد رشد کیفی تولید قطعات و خودرو در داخل بود در غیر این صورت روز به روز مشکلات کیفی خودروها بیشتر خواهد شد.

نصیری همچنین سرکوب قیمتی قطعه سازان را موجب افت کیفیت تولیدات دانست و اظهار داشت : مسلما هر گونه سرکوب قیمتی و عدم افزایش قیمت قطعات متناسب با هزینه های تحمیل شده می تواند بر کیفیت تولید قطعه سازان اثر گذار باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : انتظار می رود که در شرایط کنونی استراتژی درستی برای صنعت خودرو تعریف شود متاسفانه تا این لحظه استراتژی دقیقی برای صنعت خودرو تدوین نشده است.

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد