رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1679

من چگونه می توانم با تقلب مقابله کنم

قابل انکار نیست که انواع آشکار و پنهان تقلب در کشور و در تمامی صنوف اعم از تولید، توزیع و خدمات وجود دارد. به زمان حال نیز منحصر نمی­شود و از دیرباز بوده است. در برهه­های مختلف و شرایط متفاوت فراز و فرود داشته است. گاهی تحت تأثیر حکومت­ها (سیاست)، گاهی بر اثر فرهنگ اجتماعی و دینی و بعضاً به دلیل اقتصادی نوع و میزان آن متفاوت شده است. اما برای اینکه بتوانیم نتیجه‌گیری بهتری کنیم بحث را محدود به صنف لوازم یدکی و در زمان حال می­کنیم. امروز در بازار لوازم یدکی کالای کم‌کیفیت یا بی‌کیفیت وجود دارد. شاید بتوانیم انواع زیر را برای آنها برشماریم.

  • کالای کم‌کیفیت یا بی‌کیفیت که به اندازۀ لازم (مطابق عرف یا استاندارد) کارآیی موثر و کارکرد زمانی ندارد. اما به قیمت متناسب با کیفیت آن عرضه شوند. شاید فروشنده و خریدار به نوعی راضی باشند. خصوصاً اگر قطعۀ مورد نظر به ایمنی و کارکردهای اصلی خودرو مربوط نباشد. در این صورت فقط بخشی از سرمایۀ ملی به هدر رفته است. چون مادۀ اولیه و عملیات تولید و توزیع، نصب و راه‌اندازی صورت گرفته است اما کارکرد لازم و کافی انجام نشده است. گرچه در این موارد یک نظریۀ موافق هم وجود دارد که استفاده از کالاهایی در این سطح را موافق صرفه جویی می­داند. اما اگر به سطح کیفی خدمات و تمتّع نظر داشته باشیم این نوع کالا نیز قابل پذیرش نیست.
  • کالای کم کیفیت یا بی کیفیتی که به قیمت کالای کاملاً کیفی و استاندارد فروخته می­شود. ولی نام برند یا کارخانه­ای را به صورت غیر واقعی به خود گرفته است. فروش این نوع کالا بدترین نوع تقلب است که خریدار بدون اطلاع هزینه حداکثری پرداخت کرده اما کالای غیر اصلی و نامرغوب دریافت داشته است.
  • انواع دیگر تقلب شامل مواردی است که نامی مجعول، مشابه یا ناشناس برای کالا گذاشته می­شود و قیمتی گاه متناسب و گاه نامتناسب دریافت می­گردد. ممکن است حتی خریدار نیز در جریان موضوع قرار گیرد. همۀ این اشکال به نوعی تقلب است و موجب تضییع حقوق فردی یا صنفی یا اجتماعی یا همۀ موارد خواهد شد.

موضوع دیگر قاچاق کالا است که بعضاً شامل تبانی با مامورین قانونی یا دور زدن قانون یا سوء استفاده از ضعف قانون یا مجریان صورت می­گیرد. هم چنین شنیده شده است در مواردی به صورت سیستمی قاچاق کالا از مبادی غیر اصلی صورت می­گیرد. که همۀ موارد موجب اخلال در بازار و اقتصاد کلی می­گردد.

باز گردیم به پرسش اصلی این نوشتار که بررسی سهم هر یک از افراد جامعه در جلوگیری از تقلب و گسترش آن است.

هر فرد اجتماع در یک یا چند مورد تولید کنندۀ کالا یا خدمات است و در بقیۀ موارد مصرف کننده خواهد بود. اگر هر شخص در هر موضعی که قرار دارد از رفتار نابجا اجتناب کند و مسئولیت خود را بپذیرد حتماً جامعه سالم خواهد شد. اگر همه، رفتار مسئولانه انجام ندهند. عده­ای که پایبند هستند منافعی را نیز از دست می­دهند ولی نتیجۀ عمل صحیح ایشان در جامعه منتشر می­گردد. اثری که گاهی آنقدر اندک و ناچیز است که به نظر بعضی اشخاص بی تاثیر جلوه می­کند. فلذا شخص از ادامۀ آن منصرف می­شود. پرواضح است در چنین صورتی تمامی جامعه متضرر خواهند شد.

اما در یک صنف و یک بخش چنین نیست. چون اثر عمل شخص مشهودتر است خصوصاً اگر فرد دارای اعتبار و جایگاهی در حد الگودهی باشد. بیراه نیست اگر بگوییم افراد معتبر، شاخص و به اصطلاح جامعه‌شناسان گروه­های مرجع، رهبران عملی اجتماع و قشرهای اجتماعی هستند. اگر حداقل در معاملات اطلاعات صحیح کالا را بدهیم: نام کشور سازنده، اصلی بودن برند و قیمت واقعی را مطرح کنیم. شاید اولین گام­های اصلاح بازار را برداشته باشیم.شاید در ضعف قانون، مراجع قضایی و شلوغی جامعه رفتار ما گم شود اما در نزد خودمان و پیشگاه عدالت الهی چیزی فراموش نمی­شود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد