عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : امروز از ابزارهایی که می تواند منجر به مزیت رقابتی در شرکت های خودروساز شود توجه به حوزه خدمات پس از فروش است، این همان نگاه مشتری گرایی یا مشتری محوری است که می تواند به سودآوری بیشتر ، افزایش درآمد و رشد سهام و جایگاه صنعت خودروی کشور کمک نماید.
اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبر خودرو افزود : البته امروزه اکثر تولیدکنندگان و بنگاه ها ، روشهایی برای ایجاد رقابت در ارائه خدمات پس از فروش به کار می گیرند که ضمن اینکه به هم نزدیک است بلکه باعث کاهش هزینه ، افزایش کیفیت ، تنوع در محصول و انعطاف پذیری یا سرعت ارائه خدمت می شود.
وی با توجه به برخی از راهکارها به منظور ارتقاء کیفیت خدمات پس از فروش خودروسازان اظهار داشت : شاخصی که امروز به عنوان عاملی رقابتی می تواند در بین خودروسازان مورد توجه قرار گیرد تنوع در خدمات پس از فروش است به عبارت بهتر امروز تولید کننده ها و فروشنده هایی می توانند موفق باشند که تمرکز اصلی خود را در حوزه خدمات پس از فروش نسبت به سایر رقبا افزایش داده و خدمات گسترده تر و متنوع تری را به مشتریان ارائه نمایند.
وی تصریح کرد : در واقع فلسفه خدمات پس از فروش در این است که فرآیند فروش بعد از عرضه به مشتری به پایان نرسیده و همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه امروز خدمات پس از فروش به نوعی صنعت محسوب می شود تصریح کرد : در صورتی که خودروسازان در حوزه خدمات پس از فروش به درستی عمل کنند می توانند مزیت هایی را پیدا کرده و از دیگر رقبای در این عرصه پیشی گیرند ضمن اینکه پایداری مشتری را نیز در بازار حفظ نمایند.
نماینده خوزستان و مسجد سلیمان در خانه ملت تاکید کرد : در صورت ایجاد فضای رقابت در این حوزه قطعا شرکتهای خدمات پس از فروش می تواند در سود آوری شرکتها و افزایش سهم بازار محصولات خودروسازان تاثیر بگذارند.
جلیلی در ادامه با توجه به نگرانی و انتظار مصرف کنندگان از حوزه خدمات پس از فروش خودروسازان خاطر نشان کرد : نگرانی که امروز در میان مصرف کنندگان وجود دارد ناشی از بی اعتمادی آنها بر خدمات پس از فروش خودروها در بازارهای داخلی است.
وی گفت : البته گاهی اوقات فروشنده یک محصول یا کالا پس از فروش آن محصول رابطه اش با مشتری قطع می شود و یا به تعهداتی که به صورت اسمی از آنها نام برده نیز پایبند نیست لذا امروز در بازارهای ما به آن نگاه عمیقی را که در کشورهای توسعه یافته به خدمات پس از فروش وجود دارد را شاهد نیستیم در حالی که این نگاه و اعتماد سازی در این حوزه باید توسط تولید کننده و فروشنده هر دو مد نظر قرار گیرد.
منبع:خبر خودرو