رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1617

خاک‌گرفته‌های بازار اتوماتیک ایران

عمدتا مشتریان برای مالکیت هر اتومبیلی به کارایی، زیبایی، کیفیت و سپس قیمت تمام‌شده آن نگاه می‌کنند. اما در بازار انحصاری خودروهای داخلی در کشورمان، این قیمت تمام شده است که در بیشتر مواقع مهم‌ترین عامل برای تصمیم‌گیری خریداران است. گرچه پژو پارس با ظاهر کسل‌کننده‌اش دیگر به شادابی گذشته نیست، اما مدل‌های اتوماتیک آن در محدوده قیمتی ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان (بسته به کارکرد و مدل) قرار دارند. این محدوده قیمتی، پژو پارس را گران‌تر از ۲۰۶ اتوماتیک سدان (V9) کرده و در حالی که ارزان‌تر از هیوندای ورناست، به دنبال مشتری می‌گردد. البته از نظر نوع اتاق به دلیل سدان بودن پارس، ۲۰۶ V9 و ورنا، ۲۰۷i در گوشه دیگر از این مقایسه قرار می‌گیرد. چرا که به دلیل طراحی به‌روزتر از خودروهای ذکرشده، علی‌رغم تشابهات فنی با پارس اتوماتیک و ۲۰۶ V9، مشتریان خاص خود را دارد. پژو ۲۰۶ سدان اتوماتیک در مدل‌های ۸۹ تا ۹۱ را می‌توانید در بازه قیمتی ۳۹ تا ۴۲ میلیون تومان بیابید که با توجه به طراحی خارجی بهتر، انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد. اما بسیاری از خریداران به دلیل فضای داخلی کم به سراغ انتخاب‌های دیگر این بازار می‌روند. از طرفی دیگر هیوندای ورنا هم در مدل‌های ۸۹ تا ۹۰ در محدوده قیمتی ۴۹ تا ۵۱ میلیون تومان قرار دارد که موجب می‌شود این خودرو، گران‌ترین انتخاب این بازار باشد. برند هیوندای و کیفیت قابل قبول قطعات از جمله مزایای خرید این خودرو است، اما عمده خریداران به دلیل صدای زیاد پیشرانه و فضای کم سرنشینان عقب اقدام به خرید آن نمی‌کنند.

طراحی و فضای داخلی
۲۰۶ سدان، پژو پارس و هیوندای ورنا سال‌ها آنقدر در کوچه و خیابان‌های شهر دیده شده‌اند که هر سه در مبحث طراحی خارجی حرفی برای گفتن ندارند. گرچه به لطف طراحی به‌روزتر و حساب‌شده‌تر ۲۰۶ سدان این خودرو هنوز هم برای مشتریانش تازگی دارد، اما به دلیل کمبود فضای داخلی نمی‌تواند یک خودروی خانواده ایده‌آل محسوب شود. در این زمینه، هیوندای ورنا هم علی‌رغم طول و عرض بیشتر در مقایسه با ۲۰۶ سدان، نارضایتی سرنشینان عقب را به دنبال دارد. اما پژو پارس که از نظر ابعادی بزرگ‌ترین خودرو در این بخش بازار است، می‌تواند فضای داخلی مناسبی را در اختیار یک خانواده ۴نفره قرار بدهد. ضمن اینکه در زمینه گنجایش محفظه بار هم با ۴۷۰ لیتر حجم، حرف اول را می‌زند و بعد از این خودرو، ۲۰۶ سدان با ۴۰۰ لیتر و هیوندای ورنا با ۳۰۳ لیتر در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. از لحاظ طراحی داخلی هم پژو پارس سال‌هاست با داشبورد پژو ۴۰۵ در بازار حضور دارد که در این اواخر، ایران‌خودرو برای رقابت بیشتر آن در بازار، این بخش از اتومبیل را مورد بازنگری قرار داد. اما از آنجایی که دیگر پژو پارس با گیربکس اتوماتیک تولید نمی‌شود، در زمان عرضه این خودرو هم خبری از داشبوردهای جدید نبود. در ۲۰۶ سدان هم مورد خاص‌تری در مقایسه با مدل‌هاچ‌بک در داشبورد پیدا نخواهید کرد. اما حجم‌های منطقی که در هماهنگی کامل با طراحی خارجی اتومبیل است، این خودرو را یک سر و گردن بالاتر از پژو پارس قرار می‌دهد. ضمن اینکه به لطف آپشن‌های فراوانی که برای این اتومبیل قابل سفارش است، شما از چراغ‌شوی روی سپر گرفته تا سنسور باران و کروزکنترل می‌توانید امکانات دلخواه‌تان را روی ۲۰۶ سدان نصب کنید. در این بحث، هیوندای ورنا هم رده پژو پارس است. در فضای داخلی داشبورد ورنا متعلق به ۲ دهه گذشته است! گرچه کیفیت قطعات به کار رفته در آن بهتر از ۲۰۶ سدان و پارس است، اما شما با طراحی نه‌چندان دلچسبی رو به رو هستید. تمامی اینها در حالی است که شما برای خرید ورنا مبلغ بیشتری را هم پرداخت کردید و اتومبیلی که مالک آن هستید، نه تنها از لحاظ ابعاد چندان تفاوتی با ۲۰۶ سدان ندارد، بلکه حتی در بحث تأمین قطعات هم هزینه‌های نگهداری آن بالاتر است.

مشخصات فنی
پژو پارس با موتور مشهور TU5 خانواده پژو همراه با گیربکس ۴سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شد که از این لحاظ، هیچ تفاوتی با ۲۰۶ سدان (V9) ندارد. این پیشرانه در دور ۵٫۸۰۰ می‌تواند ۱۰۸ اسب‌بخار نیرو را به محور جلو انتقال دهد و در حالی که گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری آن از دور ۴۰۰۰ در دسترس است، در حدود ۱۳ ثانیه (در شرایط استاندارد) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. وزن پارس بدون سرنشین و با باک پر سوخت به ۱۱۹۰ کیلوگرم می‌رسد و این در حالی است که ۲۰۶ سدان کمی بیشتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد. همین موضوع باعث می‌شود که با وجود تشابهات فنی، پارس مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با ۲۰۶ سدان داشته باشد. شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف پارس و ۲۰۶ سدان اتوماتیک، تکان‌های ناگهانی گیربکس در زمان تعویض دنده آنها باشد که نارضایتی اکثر خریداران را به همراه دارد. البته در حالی که در ۲۰۶ V9 شما هماهنگی خوبی بین موتور و گیربکس را شاهد هستید، در پارس به دلیل وزن بیشتر اتاق، گیربکس در سربالایی‌ها دچار سردرگمی در انتخاب دنده مناسب می‌شود. در طرف دیگر هیوندای ورنا با موتور ۱٫۶ لیتری ۱۰۲ اسب‌بخار نیرو را توسط گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌دهد و با گشتاور ۱۴۳ نیوتن‌متری تقریباً عملکردی مشابه با پارس و ۲۰۶ سدان دارد. اما در نتیجه وزن کمتر (۱۰۴۵ کیلوگرم) شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱۱٫۳ ثانیه‌ای را در اختیار راننده قرار می‌دهد که بهتر از دو رقیب دیگرش است. در زمینه حجم باک سوخت هم پارس با ۷۰ لیتر گنجایش پتانسیل بیشتری برای سفرهای طولانی دارد. چرا که ۲۰۶ سدان با ۵۰ لیتر و ورنا با ۴۵ لیتر حجم محفظه سوخت، بیشتر به درد مسافرت‌های نه‌چندان طولانی می‌خورند. البته باید به مصرف سوخت هم توجه داشت که پارس با مصرف ترکیبی ۹٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بیشتر از ۲۰۶ سدان (۷٫۳ لیتر) و ورنا (۷٫۸ لیتر) سوخت مصرف می‌کند. در زمینه تجهیزات ایمنی، پارس به غیر از کمربندهای پیش‌کشنده، امکان دیگری در اختیار مالک خود قرار نمی‌دهد. در حالی که در ۲۰۶ سدان شما با ترمزهای ABS و ایربگ رو به رو خواهید شد که با ورنا تفاوتی ندارد.

وضعیت بازار
هیوندای ورنا در زمان عرضه به بازار، علی‌رغم ظاهر قدیمی و امکانات نه چندان به‌روز با قیمتی بیشتر از ۲۰۶ سدان به فروش می‌رسید. گرچه ورنا در این موارد حرفی برای گفتن نداشت، اما افرادی که برای خرید آن اقدام می‌کردند آنقدر از خودروی خود راضی بودند که آن را بهترین انتخاب می‌دانستند. سواری راحت و نرمی موتور و گیربکس از جمله مزیت‌های این اتومبیل کره‌ای است که آن را در کلاسی بالاتر از ۲۰۶ سدان و پارس قرار می‌دهد. گرچه به دلیل فضای کم نمی‌توان تجهیزات زیادی را در حین سفر به همراه داشت، اما راحتی سیستم تعلیق باعث می‌شود تا ایراداتی چون نفوذ صدای پیشرانه به درون اتاق را فراموش کرده و سفر خوبی را به همراه خانواده تجربه کنید. ورنا با اینکه سال‌ها از حضورش در بازار داخلی خودروی کشور گذشته است، اما هنوز هم یک انتخاب خاص برای افرادی که مایلند برندی متفاوت سوار شوند، به شمار می‌رود. البته قیمت غیرمنطقی آن یکی از نقطه ضعف‌هایی است که آن را در بازار دست دوم‌ها با مشکل مواجه می‌کند و البته نباید از هزینه‌های بالای نگهداری آن هم گذشت. در مقابل ۲۰۶ سدان به لطف قطعات مشترک با ۲۰۶ تیپ۶ از فراوانی قطعه بیشتر برخوردار است که می‌تواند یک نقطه قوت برای آن باشد. اما همچنان کمبود فضای داخلی یکی از مواردی است که خانواده‌های پرجمعیت نمی‌توانند آن را به عنوان خودروی خانواده خود انتخاب کنند. البته طراحی مناسب یکی از عامل‌هایی است که باعث می‌شود خانواده‌های جوان به سراغش بروند، اما هزینه‌های نگهداری آن خصوصاً در زمینه گیربکس چندان پایین‌تر از ورنا نیست. در مورد ۲۰۷i همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم ذکر شد، به دلیل‌ هاچ‌بک‌بودنش مشتریان خاص خود را دارد. اما نباید فراموش کرد که شما با اتومبیلی رو به رو هستید که نه تنها لوازم یدکی آن ارزان‌قیمت نیست، بلکه برای نمونه، سپر جلوی آن قیمتی فراتر از ۸۰۰ هزار تومان دارد! در بحث هزینه اما پارس اصطلاحاً کم خرج‌تر از خودروهای فوق است؛ چرا که به دلیل وجود قطعات مشابه بدنه با پارس معمولی و قیمت پایین لوازم یدکی آن، این اتومبیل یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود دیده می‌شود. ضمن اینکه فضای داخلی بیشتر و فاصله محورهای طویل‌تر باعث شده تا پارس بیشتر از ۲۰۶ سدان و ورنا نقش یک خودروی خانواده را ایفا کند. اما در بازار دست دوم‌ها، خریداران با احتیاط به این خودرو نگاه می‌کنند. در حالی که ۲۰۶ سدان اتوماتیک بازار دست دوم بهتری در مقایسه با پارس و ورنا دارد، این دو خودرو به ترتیب با مزیت‌های فضای کارآمدتر و راحتی بیشتر به دنبال مشتریان خود هستند. در مجموع، پارس اتوماتیک خودروی مناسبی برای یک خانواده ایرانی به شمار می‌رود که می‌تواند به خوبی تمام نیازهای آنها را برآورده کند. اما نباید از ۲۰۶ سدان و ورنا غافل شد که در ازای مبلغ پرداختی، به ترتیب آپشن‌ها و آسایش بیشتری برای سرنشینان خود فراهم می‌کنند.
در پایان از آقای “آرین قایی” که خودرو خود را برای برگزاری این بررسی فنی در اختیار تیم ما قرار دادند کمال تشکر و قدردانی را داریم.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد