رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1673

دیدار رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی وماشین آلات از مرکز تجاری ،اداری ربیعی

در پی هماهنگی‌های بعمل آمده توسط اعضای شورای اتحادیه غرب تهران با هیئت‌مدیره مرکز تجاری و اداری ربیعی و در راستای تعامل بیشتر هیئت‌مدیره اتحادیه صنف لوازم یدکی و ماشین‌آلات تهران با اعضای خود، آقای بخشی رئیس محترم اتحادیه به همراه آقایان حمزه‌ای، غفوری و بشارت نیا و همچنین آقایان نصراللهیان، کهن ترابی، کدخدازاده و آ علی اعضای محترم شورای غرب نشستی صمیمانه با هیئت‌مدیره و کسبۀ پاساژ ربیعی در محل آن مرکز برگزار کردند.

در این نشست ابتدا کلیه مهمانان از واحدهای تجاری و اداری بازدید نموده و با فعالیت صاحبان کسب و کار مرکز آشنا شده و نیز از تنوع خدمات و قطعات ارائه شده برای برند‌های مختلف مطلع گردیدند. سپس جلسه در طبقه دوم مرکز با حضور کلیه اعضا آغاز شد.

پس از قرائت آیات ۱ الی ۶ سوره المطففین توسط یکی از اعضای پاساژ، آقای امیرحسین صیرفی رئیس هیئت‌مدیره مرکز به نمایندگی از هیئت‌مدیره و اعضای مرکز سخنانی ایراد کرد. ایشان پس از معرفی اعضای هیئت‌مدیره (آقایان خوش زحمت- صیرفی- معصومی- پیرانی- رضایی- گنجی – پیری) و بازرسان (آقایان سلیمانی و رحیمی) گزارشی از تاریخ تأسیس، نحوه تأسیس، مؤسس مرکز، تعداد واحدهای فعال، نوع فعالیت‌ها و خدمات گوناگون ارائه شده در این مرکز را به حضار ارائه داد و سپس نکاتی را به‌عنوان انتقادات و پیشنهادات از طرف کسبه پاساژ مطرح کرد.

صیرفی گفت: ما عمیقاً باور داریم که تداوم اینگونه جلسات خواهد بود بلکه سبب حاکمیت خرد جمعی در تصمیمات کلان و استراتژیک اتحادیه می‌شود. همیشه راه‌های بهبود کسب و کار وجود دارد اگر حق همۀ اعضا و فعالان این بخش محترم شمرده شده و نظراتشان شنیده شود.

او در خصوص مشکل حق انشعاب آب و فاضلاب که مشکلات عدیده‌ای را برای پاساژها و مراکز تجاری و اداری ایجاد کرده گفت: ما فکر نمی‌کنیم که اتحادیه باید خود را درگیر اینگونه مسائل کند چرا که وظایف مهم‌تری به عهده دارد. این گونه مسائل مربوط به هیئت‌مدیره مراکز بوده و آنان باید آنرا مدیریت کنند.

بعنوان مثال در پاساژ ربیعی هیئت‌مدیره این چالش را با تمام اعضای خود در میان گذاشت و با ایجاد یک همگرایی نه‌تنها این تهدید را با همکاری همه کسبه مرکز برطرف کرد بلکه آن را تبدیل به یک فرصت جهت ایجاد یک حساب اندوختۀ احتیاطی برای پاساژ نمود. اگر دیدگاه مدیریت کردن چالش‌ها بر اساس استفاده از همکاری تمامی اعضای هر مرکز تجاری یا پاساژی حاکم باشد، این گونه چالش‌ها هرگز خطری برای اداره کردن مراکز نخواهد بود.

او سپس به همکاری بسیار خوب اعضای مرکز ربیعی اشاره کرد و همین امر را باعث ایجاد نظم در مرکز تجاری و اداری ربیعی عنوان کرد.

انتشار صورت‍‌حساب‌های مالی در مجله یا تارنمای اتحادیه جهت شفاف‌سازی در نحوۀ مدیریت مالی آن از دیگر پیشنهادات بود که در این خصوص آقای حمزه‌ای آمادگی کامل خود را جهت ارائه و انتشار آن اعلام کرد.

صیرفی در خصوص اینکه حداقل بیست درصد اعضای اتحادیه را فعالان بخش سنگین و راهسازی تشکیل می‌دهند ولی هیچ نماینده‌ای از این بخش در هیئت‌مدیره وجود ندارد گفت: در اسم این اتحادیه از واژۀ «ماشین‌آلات» استفاده شده که منظور اصلی آن ماشین‌آلات سنگین و راهسازی است. ماهیت تجارت و فعالیت در این بخش با بخش ماشین‌های سواری کاملاً متفاوت است و فعالان بخش راهسازی چالش‌ها و دغدغه‌هایی دارند که هرگز در سایر بخش‌های دیگر وجود ندارد.

ناوگان ماشین‌آلات سنگین و راهسازی بخشی از سرمایۀ ملی این مملکت هستند و نقش بسیار بزرگی در سازندگی دارند. ولی متأسفانه نگرشی که به فعالان این بخش وجود دارد همان نگرشی است که به یک فروشندۀ قطعات ماشین‌های سواری وجود دارد و این اصلاً مشکلات صنفی ما را حل نمی‌کند. البته ذکر این نکته را ضروری می‌دانیم که برخلاف آنچه که شما استنباط کردید، ما به هیچ وجه بدنبال تجزیۀ اتحادیه و به تبع آن کاهش قدرت آن نبوده، نیستیم و نخواهیم بود. بلکه بر این باوریم که با استفاده از تمام ظرفیت‌های فکری موجود در اعضای اتحادیه و پشتیبانی آنان می‌توان قدرت بیشتری را در چانه‌زنی‌ها و مذاکرات با مراجع دیگر فراهم نمود.

اما استفاده از ظرفیت‌های یاد شده منوط به ایجاد ساختاری برای شناسایی و ورود افکار و سلیقه‌های جدید مبتنی بر دانش روز به هیئت‌مدیره می‌باشد و در همین راستا ما خواهان بوجود آوردن بستری مناسب و همکاری شما عزیزان برای ورود حداقل دو نفر از بخش ماشین‌آلات راهسازی و سنگین در ترکیب هیئت‌مدیره جدید هستیم، و در این راستا از ارائۀ هرگونه کمکی که لازم باشد دریغ نداریم.

پیشنهاد دیگری که در جهت بهبود کیفیت قطعات یدکی ارائه شد، این بود که در کنار همۀ فعالیت‌های انجام شده در این راستا که فقط برای تأیید صحت سلامت و کیفیت «کالا» متمرکز شده است، باید بدنبال ایجاد ساختار جدیدی باشیم که بتوانیم تمرکز را بر روی افراد و فروشندگانی بگذاریم که متعهد به فروش کیفیت هستند. هولوگرام، سیستم‌های استعلام مبتنی بر موبایل یا هر استراتژی دیگری که وابسته به تکنولوژی باشد اگر امروز قابل کپی‌برداری و یا نفوذ و هک کردن نباشد، فردا خواهد بود. ولی تاجر و فروشنده‌ای که سالیان متمادی فقط به کیفیت اهمیت داده و برای سود بیشتر سابقۀ خود را نفروخته است، قابل هک کردن نیست. باید ساز و کاری طراحی شود تا این افراد شناسایی و معرفی شوند و خریدار بتواند با خرید از این افراد اطمینان از کیفیت کالای خریداری شده را نیز بدست آورد. در حقیقت باید «واقعیت فروشی» را ترویج دهیم.

او گفت: اگر کالای چینی بد بود که این کشور به دومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل نمی‌شد، بلکه این ما هستیم که برای سود بیشتر دنبال خرید کالای کم کیفیت می‌رویم. متأسفانه کالای چینی مترادف شده است با کالای کم کیفیت، در صورتیکه همان کالا را اروپاییان یا آمریکایی‌ها در همان کشور چین تولید می‌کنند و ما برای خرید آن قطعه یا اخذ نمایندگی کمپانی‌هایشان سر و دست می‌شکنیم.

در حوزۀ ماشین‌آلات راهسازی و معدن گستردگی ماشین‌آلات و نیاز به تخصص‌های مختلف به اندازۀ کافی وجود دارد ولی متأسفانه افراد متخصص و دوره دیده در شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی (چه در فروش و چه در خدمات) یا این صنف را ترک کرده‌اند و یا در سنی هستند که دیر یا زود مجبور به بازنشستگی و ترک این صنف می‌شوند. از طرفی دیگر بعضی افراد با ثروت و قدرت مالی زیاد سعی در انحصاری کردن بازار دارند. اینکه این افراد با چه استراتژی و سیاستی از همین بازار و در یک دوره کوتاه‌مدت به این ثروت رسیده‌اند مورد بحث الان ما نیست، ولی باید فکری جدی برای جوانان این صنف کرد چرا که اگر الگوهای نادرستی را به آنان معرفی کنیم، نه‌تنها به منافع ملی خودمان صدمه زده‌ایم بلکه جفای بزرگی نیز در حق این جوانان نموده‌ایم.

سپس انتقاداتی در زمینه مطالب چاپ شده در مجله گفته شد و اینکه این مجله صنفی است و باید مطالبی بروز و مفید برای کسب و کار اعضای خود ارائه کند، نه اینکه تریبونی باشد برای تبلیغ و بزرگنمایی بعضی افراد خاص. اینکه فلان شخص چگونه و در چه سنی وارد فضای کسب و کار شده دردی را از کسی دوا نمی‌کند و شاید باعث بعضی سوء برداشت‌هایی نیز بشود. در این زمینه نیز آقای بشارت‌نیا توضیحاتی را ارائه داد.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد