رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1252

سود واردکنندگان از جیب مصرف کنندگان خودرو

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به اینکه امروز سرمایه مردم است که کسب و کار واردکنندگان خودرو را رونق بخشیده است ، اظهار داشت : امروز شرکتهای وارد کننده با پول مردم بازی می کنند در واقع این شرکتها با سرمایه خودشان کار نمی کند و با پیش‌فروش خودرو و استفاده از پول مردم برای خرید و واردات خودرو استفاده می کنند در این شرایط ضرورت دارد تا این شرکتها از سود خود کاسته و خودروهای وارداتی را با قیمت کمتری به مشتریان عرضه کند.

سید محمد جعفری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : پیش از این افراد با مراجعه به نمایندگی و انتخاب خودرو مورد نظر و گاها با سود اقساط قیمت خودرو را پرداخت می کردند اما امروز باید پول خودرو به نمایندگی پرداخت شود تا حداقل ۳ ، چها ماه بعد خودرو را به مشتری تحویل دهند در واقع در این مدت نمایندگی با پول مشتری خودرو را خریداری می کند تبعا در این وضعیت باید بین زمانی که سرمایه شرکت در گیر است تا زمانی که شرکت به عنوان واسطه با پول مشتری فعالیت می کند تفاوتی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد : در صورتی که نمایندگی با سرمایه خودش فعالیت کرده بود تبعا آن سودی که که البته ما معتقدیم بیشتر است دوستان اعلام می کنند ۱۰ درصد است منطقی بود اما زمانی که واسطه ها پول را دریافت و مراحل اجرایی کار و واردات را انجام می دهد طبیعتا نباید با سود فوق خودرو را تحویل دهد و باید قیمت را کاهش دهد چرا که اغلب با پول مردم بازی می شود و وارد کننده تنها نقش واسطه و نه یک واردکننده را انجام می دهد.

وی گفت : البته در این میان اغلب شرکتهای واردکننده تنها هزینه ناچیزی بابت بازاریابی و تبلیغات پرداخت می کنند اما این مشتری است که ابتدا با پیش خرید ،قیمت خودرو را پرداخت کرده و سپس واردات انجام می شود و شرکتها هم سود کلان به قول خودشان ۱۰ درصدی دریافت می کنند که این رقم برای یک واسطه گر قطعا سود بسیار بالایی است.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان خاطر نشان کرد : انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان معتقد است که باید همانند گذشته سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان با حضور همه تشکل از جمله نماینده انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان تشکیل شود و آنالیز قیمت خودروهای وارداتی به جای اینکه در شورای رقابت صورت گیرد سازمان حمایت از مصرف کنندگان به این موضوع رسیدگی کرده و قیمت خرید و درصد سود خودروها با توجه به اینکه با پول متقاضیان واردات انجام می شود محاسبه و سود شرکتها تعدیل شود .

جعفری افزود : متاسفانه از زمانی که این مساله از سازمان حمایت به شورای رقابت واگذار شد شورای رقابت صرفا بر روی قیمت خودروهای داخلی کار می کند و تعیین قیمت خودروهای وارداتی بر عهده شرکت وارد کننده است .

وی تاکید کرد : هر چند واردکنندگان هم مطرح می کنند با سود مشخص ۱۰ درصد خودرو وارد می کنند اما قطعا این رقم از سود برای واردکننده ای که فعالیت واسطه گری می کند و با پول مردم بازی می کند زیاد است و باید تعدیل قیمت شود.

وی گفت : البته انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در حال پی گیری این موضوع و مذاکره با وزارت صنعت ، معدن و تجارت هستیم اما تاکنون به نتیجه ای در این راستا دست نیافته ایم .

وی افزود : زمانی که نمایندگی سرمایه گذاری می کند دریافت ۱۰ درصد سود منطقی است اما زمانی از مردم پول دریافت می شود و بعد خودرو تحویل می شود در واقع نمایندگی با پول مردم کسب و کار می کند طبیعتا نباید سود واردکننده را کسی که تجارت می کند دریافت کند وباید سود فعالیت واسطه ای را بگیرد که نباید بیشتر از ۲ تا ۳ درصد باشد.

منبع:http://khabarkhodro.com

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد