رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1519

وضعیت قابل قبول موتور خودروهای تولیدی در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص میزان گرایش افراد به خودروهای پایه گازسوز و دوگانه اظهار داشت: طبیعتا با افزایش نرخ بنزین و حذف رایانه های این بخش و نظر به کاهش هزار ریالی قیمت سی ان جی انتظار بر آن است که مصرف کننده به سمت خودروهای گازسوز گرایش پیدا کند.

دکتر خلخالی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، به بیان معایب خودروهای گاز سوز پرداخت و تصریح کرد: مشکلات ناشی از مصرف گاز سی ان جی به عنوان سوخت خودرو را نمی توان نادیده گرفت و نارسایی های فنی که در موتور های خودروهای گازسوز مشاهده می گردد مانع از گرایش حجم کثیری از افراد به این خودروها است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی نمی توان انتظار وقوع تحولات عظیم در صنعت خود را داشت افزود: موتور های خودرو که برای اتومبیل های گاز سوز و دوگانه در کشور تولید می گردند به لحاظ استاندارد کیفیت با معیارهای جهانی مطابقت ندارند و گاز سی ان جی نیز به عنوان سوخت مشکلات و معایبی برای موتور و قطعات خودرو به همراه می آورد که مجموع این عوامل در نهایت استهلاک مصرف سی ان جی برای افراد را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه گفت: بخشی از آلایندگی خودرو ها به کیفیت موتور مرتبط است که از طریق دستگاه های موجود در آزمایشگاه ها میزان آلایندگی آن قابل اندازه گیری است. بخش دیگر آلایندگی به قطعات بکار رفته در خودروها بستگی دارد که بر میزان آلایندگی موتور خودرو نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت. لازم به ذکر است که کیفیت موتور خودروها به مراتب بیشتر از قطعات در فرآیند ایجاد آلایندگی موثر واقع می گردد.

وی با بیان اینکه برای حصول به تولید موتورهای با کیفیت مناسب و آلایندگی کم نیاز به تمهیدات ریشه ای در این زمینه احساس می گردد افزود: در حال حاضر نسبت به ارتقای کیفیت موتورهای خودرویی که در کشور تولید و بومی سازی می شوند اقدامات موثری صورت گرفته است است که از مهمترین زیرساخت های موجود در این عرصه می توان به مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و فعالیت های مگا موتور اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه موتورهای تولید کشور به لحاظ تکنولوژی از کیفیت قابل قبولی برخوردارند، گفت: وظایف طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات زیر مجموعه خودرو بر عهده خودرو ساز نیست ازین رو هدف گذاری هایی که در رابطه با تخصیص سرمایه صورت می گیرد می بایست در سطح تامین کنندگان صنعت خودرو از قبیل قطعه سازان و تولید کنندگان تجهیزات اعمال گردد.

وی با بیان اینکه در حوزه خودرو باید اقدامات تخصصی صورت گیرد گفت: در خصوص امضای تفاهم نامه میان صنعت و دانشگاه ها نیز باید به این مهم توجه داشت که متخصصین حوزه خودرو در جهت این همکاری ها گام بردارند و گرایش های متفرقه علمی و صنعتی با ورود به عرصه تخصصی خودرو مسیر را برای تحقق اهداف مشترک طولانی ننمایند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد