معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ازآغاز اجرای طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) به جای طرح زوج و فرد در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، ملاک و معیار ورود خودروها به محدوده طرح زوج و فرد، میزان آلایندگی آنهاست.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: برای ورود به محدوده طرح کاهش، تفاوتی بین وسایل نقلیه عمومی با وسایل نقلیه شخصی قائل نخواهیم شد و اتوبوسها و تاکسیهایی که آلایندگی آنها از سقف تعیین شده فراتر برود، اجازه ورود به این محدوده را نخواهند داشت.
وی با اشاره به این که از ابتدای سال گذشته تا کنون و در مدت ۱۷ ماه، تعداد ۵۸۰ دستگاه اتوبوس آلاینده و فرسوده از ناوگان اتوبوسرانی تهران کنار گذاشته شده و به این ترتیب روزانه بیش از یک دستگاه و هر هفته ۸ دستگاه اتوبوس از چرخه خدماترسانی به شهروندان خارج میشوند، اظهار کرد: تاکسیهای فرسوده و آلاینده در محدوده طرح کاهش اجازه تردد نخواهند داشت و تنها مکانهای نگهداری از این تاکسیها از جمله تاکسیهای پیکان، کلکسیونهای شخصی یا موزههای خودرو خواهد بود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که شورای ترافیک شهر تهران به وزارت کشور پیشنهاد داده تا با ورود موتورسیکلت برقی، طرح ممنوعیت تدریجی تردد موتورسیکلتهای بنزینی در تهران اجرا شود، تصریح کرد: نمونههایی از موتورسیکلتهای برقی وارد کشور شده که در مراحل آخر شمارهگذاری قرار دارند و از نیمه دوم امسال شاهد تردد آنها در سطح شهر خواهیم بود.
معاون شهردار تهران در پایان با تأکید بر این که یکی از مهمترین مطالبات شهروندان از شهرداری تهران، توسعه شبکه حمل و نقل شهری و افزایش وسایل نقلیه عمومی است، خاطرنشان کرد: هر چند مدیریت شهری به منظور پاسخگویی به این خواسته بدیهی و طبیعی شهروندان، تمام تلاش خود را به کار گرفته اما اجابت کامل این درخواست و رفع مشکل مذکور، نیازمند حمایت دولت و اختصاص اعتبارات مصوب است.
منبع: خبر خودرو