یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت : گروه خودرو طی هفته اخیر رتبه اول تا سوم را به لحاظ حجم و ارزش معاملات را در بازار بورس از آن خود کرد به طوری که در این مدت از صنایعی بود که مورد توجه سهامداران قرار داشت.
کیوان شیخی البته گروه خودرو مانند گذشته معاملات پرحجمی را ندارند و این مساله بر می گردد به یکسری تغییر ساختارها و تغییر رویه هایی که گروه خودرو باید انجام دهند تا سرمایه گذار راغب به معاملات پر حجم در گروه خودرویی شود.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات ساختاری در گروه خودرویی ، تصریح کرد : مشکلات ساختاری گروه خودرویی مربوط به تیراژ تولید است و همواره این موضوع توسط ما عنوان شده که خودروسازان به جای مسابقه در تیراژ تولید و افزایش آمار تولید بباید به سمت به کیفیت و نواوری و مصرف سوخت پایین خودروها حرکت کنند چرا که در بلند مدت این جریان می تواند مشکل تیراژ بالا و عدم فروش شرکتها را رفع نماید.
وی گفت : در صورتی که با همین روند و کیفیت پایین و تیراژ و قیمت بالا وجود داشته و بازار خودرو در اختیار شرکت های ایران خودرو وسایپا و پارس خودرو باشد قطعا حرکتی به سمت بی راهه در حوزه سرمایه گذاری است حتی اگر خودرویی جدید را نیز عرضه شود.
وی اظهار داشت : آمار سه ماهه گذشته شرکتهای خودروساز مبنی بر تولید و فروش آنها حاکی از این است که خودروسازان در تیراژ تولید در حال رقابت هستند اما همه آنها در فروش مشکل دارند.
این کارشناس ارشد بازار بورس تاکید کرد : در صورتی که خودروسازان نخواهند کیفیت محصولات خود را بالا ببرند و تعدیل در قیمت ها پارامترهای تعیین کننده ای که می تواند مصرف کننده داخلی را جذب کند نداشته باشند قطعا در آیدنه با مشکل مواجه خواهند شد.
شیخی با اشاره به برخی نکات قابل تامل توسط شرکتهای خودروساز خاطر نشان کرد : خودروسازان باید ورود سرمایه گذار خارجی را جدی بگیرند چرا که با ورود سرمایه گذار خارجی و انتقال دانش و تکنولوژی و پلت فرم خودروسازان معتبر جهانی به صنعت خودرو داخل می توانند به لحاظ کیفیت و رشد و سود اوری بسیار بهنیه عمل نمایند.
وی گفت : مازاد بر این باید حتما مهندسی مجدد در فرایندهای تولید انجام دهند که این فرایند تولید باید به نوع به سمت گزارش گری مالی شرکتهای گروه خودرویی و قطعات تعمیم داده شود و سیستم های به روز شده حسابداری و سیستم گزارشگری نوین مالی حتما راه اندازی شود.
وی تاکید کرد : تا این دو اتفاق نیفتد هیچ سرمایه گذار خارجی تمایل به سرمایه گذاری در گروه خودرو و قطعات نخواهد داشت چرا که زبان مشترکی بین ایران و کشورهای خارجی وجود ندارد.
وی همچنین به ایجاد کرسی صنعت خودرو در بازار بورس پرداخت و گفت : این کرسی شامل افراد و کارشناسانی می شود که ماهی یکبار در مورد تهدیدات و فرصت های این صنعت صحبت می کنند اتفاق نادری نیست و نهایت تاثیر آن می تواند این باشد که خودروسازان با جدیت بیشتری مسائل را پی گیری کرده و از خواب زمستانی بیدار و یکسری اقداماتی را که باید انجام شود را جدی خواهند گرفت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در یکی دو ماه اخیر روندی نزولی ناشی از برخی از رفتارهای هیجانی را در بازار سرمایه شاهد بودیم افزود : کارشناسان این موضع را ناشی از عدم پوشش مناسب سود سهام در شرکتهای تاثیر پذیر از رفع تحریم ها می دانند.
وی افزود : موضوع دیگری که در این روزها بازار بورس را تحت تاثیر قرار داده بحث افزایش بی رویه سود سپرده های بانکی است که موجب جذب نقدینگی توسط بانکها و موسسات اعتباری غیر مجاز شده است.
وی گفت : اما خوشبختانه اخبار بسیار خوبی را از دو جهت دریافت کردیم به طوری که تعدیل سود سپرده بانکی را در هفته جاری شاهد خواهیم بود که این می تواند باعث کاهش نرخ سود سپرده بانکی و بالطبع آن وام دهی بانک ها با نرخ کمتری خواهد شد.
منبع: خبر خودرو