رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1950

افت ۱۰ درصدی سهام شرکتهای خودرویی

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت : متاسفانه طی هفته گذشته سهام اکثر شرکتهای خودرویی با صف فروش همراه بود به طوری که با باز گشایی که پس از برگزاری مجامع در گروه خودرویی صورت گرفت شاهد افت ۱۰ درصد قیمت سهام شرکتها بودیم.

کیوان شیخی ، افزود : البته با افت قیمتی که در سهام شرکتهای گروه خودرویی صورت گرفته به نظر می رسد این وضعیت می تواند باعث اصلاح قیمتی و ترغیب سهامداران به خرید دراین قیمت ها شود.

وی گفت : با توجه به اینکه ظرف ۳ الی ۴ روز گذشته ۱۰ الی ۱۲ درصد کاهش عرضه در سهام گروه خودرویی را شاهد بودیم پیش بینی می شود این هفته ، هفته بسیار خوبی برای گروه خودرویی و ساخت قطعات با توجه به افت شدید قیمت و سرقفلی مثبتی که این شرکتها پس از توافق هسته ای صورت گرفته ،باشد، چرا که گروه خودرویی از جمله بخش هایی است که می توانند به عنوان لیدر بازار سرمایه و بخشی که چرخ سایر صنایع را به حرکت در می آورد مورد توجه سرمایه گذاران چه داخلی و خارجی قرار بگیرند.

وی با اشاره به وضعیت معاملات بازار بورس اظهار داشت : در هفته گذشته بیشترین حجم معاملات مربوط به شرکت پارس خودرو بود چنانچه سهام این شرکت جزء سهام های بود که به لحاظ حجم، بیشترین حجم معاملات را به خودش اختصاص داد.

وی در ادامه به وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و یاد آورشد : طی هفته گذشته بازار سرمایه اوضاع چندان قابل قبولی را نداشت به طوری که روند نزولی به همراه افزایش عرضه و کمبود تقاضا در اکثر نمادهای بورسی را شاهد بودیم .

وی گفت : متاسفانه برخی از سهامداران به صورت لحظه ای اثرات بزرگ توافق هسته ای تحلیل می کنند در صورتی که در بلند مدت اتفاقات بسیار بزرگی در حوزه اقتصاد کشور رخ خواهد داد قطعا کسانی که این روزها فروشنده سهام هستند در آینده از اینکه سهام شان را مفت عرضه کردند پشیمان خواهند بود.

وی گفت : چنانچه افزایش عرضه بیشتر از حد معمول و نرم شرکتها اتفاق بیفتد موجب کاهش تقاضا می شود و در کل باعث کاهش قیمت سهام و شاخص های بورسی می شود که در بلند مدت ایجاد انگیزه برای حقوقی ها می کند.

وی با توجه به زمان برگزاری مجامع شرکتها در اواخر تیرماه گفت : اکثر شرکتهای بورسی خصوصا شرکتهایی که بزرگان بازار سرمایه هستند مجامع خودشان را دقیقه نود برگزار کردند .

وی اظهار داشت : البته متضررین اصلی افراد حقیقی و سهام داران جزء هستند اما متاسفانه این اتفاق در دو سه روز گذشته افتاده و بیشتر ین علت آن هم عدم تمایل برای شرکت در مجامع شرکتهای بورسی بوده است.

این کارشناس بازار بورس خاطر نشان کرد : :متاسفانه برخی انتظارات بیش از حد از بازار سرمایه ، سهام داران را دچار سردرگمی و ابهام کرده است که مرور زمان و بعد از اینکه سرمایه گذاران آثار توافق هسته ای را بررسی کرده و تحلیل درستی از تاثیران آن داشته باشند قطعا در این قیمت ها نه تنها فروشنده سهام نخواهند بود بلکه با دید بلند مدت به سهام ها نگاه نموده و سعی می کنند دیدگاه شان را از کوتاه مدت به بلند مدت تغییر دهند چرا که بازده مناسبی در شرایط فعلی نصیب سهامداران خواهد شد.

شیخی گفت : متاسفانه چون برداشت های مختلفی از توافق هسته ای شده است و به صورت مثبت و منفی از تاثیران آن صحبت های زیادی می شود از این رو برداشت های مختلف موجب ابهام در بازار سرمایه و سهام شرکت های بورسی شده است .

وی تصریح کرد : پیش بینی می شود طی یکی دو روز اخیر این جریان تغییر یافته و روند بازار سرمایه به روند عادی و طبیعی خودش باز گردد.

وی در پایان به سهام داران توصیه کرد در شرایطی بازار سرمایه دچار ابهام کاذب شده و ابهام ها اساسی نیست تحلیل های خودشان را به روز نموده و جمیع جهات را بررسی کنند و ببینند آیا واقعا در سایر بازارهای مالی بورس اوراق بهادار خبری است که سهام ارزنده خودشان را با چنین قیمتی به فروش می رسانند و نهایتا آینده شرکتهای بورسی را پس از تحریم ها بررسی نمایند.

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد