رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2106

بهبود فنی خودروهای پایه گاز سوز با تغییر در آلیاژ قطعات موتور خودرو

رئیس اداره آزمون های مکانیکی شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) در رابطه با نحوه تولید موتورهای بنزین سوز و گازسوز اظهار داشت: مسلما موتور خودروهای بنزینی و گاز سوز می بایست با فناوری های متفاوتی تولید گردد چراکه فرآیند احتراق در انواع موتور خودرو عملکرد مختلفی دارد.

مهندس بهزاد نیکخو با بیان اینکه شرایط حرارتی متفاوت ناشی از تفاوت سرعت احتراق بین این دو سوخت، سبب بروز مشکلاتی در بعضی از قطعات موتور می شود، گفت: عدم روانکاری سوخت گاز نیز باعث افزایش سایش در قطعاتی مانند، دریچه ها (سوپاپ ها)، نشیمن گاه آنها (سیت ها)، راهنماهای دریچه ها (گایدها) و قطعات درگیر در فرآیند احتراق می­شود.

وی افزود: با توجه به آنکه قطعات موتورهای گازسوز، در معرض تنش های متفاوتی قرار می گیرند؛ قطعات باید استحکام، سختی و مقاومت بالایی نسبت به حرارت و خوردگی داشته باشند.

وی اذعان داشت: همچنین لازم است تغییراتی در جنس قطعات داده شود و از آلیاژهای مناسب (مقاوم به حرارت و سایش) استفاده گردد.

شایان ذکر است در این فرایند باید مسائل اقتصادی مربوط به استفاده از آلیاژهای مقاوم به حرارت و خوردگی را هم مد نظر قرار داد.

وی در ادامه افزود: واکنشگر شیمیایی (کاتالیست) مربوط به سوخت گاز هم باید سازگار با این نوع سوخت باشد در غیر اینصورت احتمال بالارفتن آلاینده های گازهای خروجی از موتور زیاد می شود.

وی با اشاره به بهسازی موتور های پایه گازسوز به منظور کاهش مشکلات فنی ناشی از سوخت گاز مطرح کرد: با بکارگیری سوخت گاز طبیعی متراکم در یک موتور پایه بنزینی با دو مسئله روبرو می‌شویم. اول اینکه سوخت گاز طبیعی دارای ارزش گرمایی در واحد حجم کمتری نسبت به بنزین است و ثانیا کاهش راندمان حجمی موتور در حالت گاز باعث کاهش گشتاور و قدرت در موتورهای گاز سوز تنفس طبیعی در مقایسه با موتور بنزینی می‌گردد.

مهندس بهزاد نیکخو به خاصیت عدم روانکاوی سوخت گاز و مشکلات فنی ناشی از آن اشاره کرد و افزود: با توجه به عدم خاصیت روانکاری سوخت گاز نسبت به بنزین , تماس فلز با فلز بین دریچه ها و نشیمنگاه آن بوجود می آید که همین امر باعث افزایش سایش این دو قطعه می گردد و در صورت ادامه دار بودن باعث صدمه دیدن, ترک خوردگی و ذوب شدن دریچه ها می شود.

رئیس اداره آزمون های مکانیکی شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) خاطر نشان کرد: با تغییر در آلیاژ و روشهای ساخت تا حدودی می توان اثرات نامطلوب سایش و سوختگی دریچه ها و … را از بین برد اما این تغییر آلیاژ افزایش هزینه را در پی خواهد داشت که در بعضی موارد مانع از انجام این کار به صورت کاملا مطلوب می شود.

منبع: خبر خودرو

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد