رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2065

خودرو در بازار ارزان شد / پژو ۲۰۶ و رانا ۲۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان پایین‌تر از کارخانه

کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی طی یکی دو سال اخیر و در پی افزایش چشمگیر قیمت این محصولات از سوی خودروسازان باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه رسانده است.

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V8 از جمله خودروهایی است که قیمت آن در بازار به کمتر از قیمت کارخانه رسیده به طوری که در حال حاضر این خودرو در بازار به قیمت ۳۷ میلیون تومان معامله می‌شود، اما قیمت کارخانه‌ای آن با تحویل حداقل ۲۰ روز به ۳۷ میلیون و ۲۳۲ هزار تومان می‌رسد.

همچنین رانا با قیمت ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که اختلاف بیش از ۷۰۰ هزار تومانی با قیمت کارخانه را دارد و در حال حاضر این خودرو با قیمت ۳۳ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود که البته خریداران باید برای تحویل آن ۲۰ روز تا یک‌ ماه منتظر باشند.

رکود بازار خودرو در مورد محصولات دیگر نیز تأثیرگذار بوده به طوری که قیمت خودروهای دیگر هم در بازار تا حد زیادی به قیمت کارخانه‌ نزدیک شده است.

* قیمت بازاری سمند و ۴۰۵ به قیمت کارخانه نزدیک شد

در حال حاضر پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس با قیمت ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود که قیمت این خودرو در کارخانه ۳۰۰ هزار تومان بالاتر، یعنی ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس نیز به قیمت ۳۱ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۳۰ میلیون تومان است.

همچنین سمند LX بنزینی با قیمت ۳۱ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۳۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان است.

در مورد ۲۰۶ تیپ ۵ نیز باید به قیمت ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که با قیمت ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود.

قیمت پژو پارس سال نیز در بازار ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که قیمت کارخانه‌ای آن به ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

تندر ۹۰ دنده اتوماتیک محصول ایران‌ خودرو نیز که طی روزهای اخیر افت قیمت ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده، در حال حاضر به قیمت ۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۴۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

در مورد دنا نیز باید به قیمت ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی این خودرو در کارخانه اشاره کنیم که در بازار به قیمت ۴۳٫۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

* نزدیکی قیمت کارخانه‌ای و آزاد پراید و تیبا

در مورد محصولات سایپا نیز باید به اختلاف ناچیز قیمت پراید و تیبا در کارخانه و بازار اشاره کنیم به طوری که در حال حاضر سایپا ۱۳۱ مدل SE در بازار ۳۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت کارخانه یعنی به قیمت ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

تیبا صندوق‌دار نیز توسط کارخانه به قیمت ۲۴ میلیون تومان عرضه می‌شود و قیمت این محصول در بازار ۲۴٫۵ میلیون تومان است.

در همین حال، تیبا هاچ‌بک بدون اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به قیمت ۲۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در مورد سایپا ۱۱۱ مدل SE نیز در بازار باید به قیمت ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی این خودرو اشاره کنیم که درحال حاضر به قیمت ۲۰ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود.

سایپا ۱۳۲ مدل SE نیز در بازار ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود ۲۰ میلیون تومان است.

در مورد پارس تندر نیز باید به قیمت ۴۳ میلیون تومانی این خودرو در بازار و قیمت ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی آن در کارخانه اشاره کنیم.

* بازار در انتظار کاهش دوباره قیمت‌ها

رکود در بازار خودرو در شرایطی ادامه دارد که خریداران همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و برخی فعالان بازار نیز معتقدند نبود تقاضا برای خودرو باز هم باعث پایین آمدن قیمت‌ها در بازار خواهد شد که در این صورت باید دید واکنش خودروسازان نسبت به قیمت محصولاتشان چه خواهد بود و آیا باز هم بر افزایش قیمت خودرو پافشاری خواهند کرد یا خیر؟

در این میان، توافق هسته‌ای و گشایش‌های اقتصادی که در پی خواهد داشت نیز بر قیمت تمام شده خودرو تأثیرگذار خواهد بود و باعث کاهش آن می‌شود.

در همین حال، برخی کارشناسان معتقدند مشخص شدن نتیجه مذاکرات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور باعث ایجاد پویایی در بازارهای اقتصادی و از جمله بازار خودرو خواهد شد که این موضوع تقاضاهای جدیدی را وارد بازار می‌کند و باعث سرشکن شدن هزینه‌های تولید و کاهش قیمت تمام شده خودرو خواهد شد.

منبع: خبر گزاری فارس

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد