رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2059

کدام خودروها ناگهان خاموش می‌‌شوند؟

خاموش‌ شدن ناگهانی خودروهای پرتیراژ داخلی در حالی تبدیل به چالش جدیدی برای مصرف‌کنندگان شده که خودروسازان همچنان اقدامات لازم برای فراخوان خودروهای معیوب را انجام نداده‌اند.

 خاموش شدن ناگهانی مشکل تازه‌ و خطرناکی است که این روزها سلامت مالکان و سرنشینان خودروهای صفر کیلومتر را مورد تهدید قرار داده است. گرچه این خودروها نو هستند و باید سلامت کامل را داشته باشند اما عیوب فنی آنها سبب شده در حین حرکت خاموش شوند. در حالی که فرض کنید در یک جاده دو طرفه با حداکثر سرعت مجاز در حال حرکت هستید و از روبه‌رو یک کامیون به شما نزدیک می‌شود و ناگهان خودروی شما خاموش می‌شود، آن زمان چه می‌کنید؟ طبیعتا این موضوع بسیار جدی‌تر و خطرناک‌تر از مشکلات قبلی خودروهای تولید داخل مانند عدم تمیزی و نظافت خودرو در زمان تحویل، شنیده شدن صداهای غیرعادی و جا نرفتن دنده‌ها و کار نکردن ضبط صوت و غیره است.

چندی پیش خبری مبنی بر این مضمون در رسانه‌های مختلف منتشر شد که پیرو آن بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروهایی که تاکنون دچار این نقص فنی شده‌اند اغلب پراید، پژو ۴۰۵، تیبا، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، سمند ای‌اف ۷، پژو پارس و ال ۹۰ هستند.

در حالی که تا کنون هیچ خبری در خصوص آسیب‌دیدگی سرنشینان خودروهای دارای این عیب منتشر نشده اما بررسی‌ها حاکی از آن است که تاکنون بیشترین خودروهایی که دچار این نقص فنی شده‌اند همان خودروهای پرتیراژ داخلی هستند که قبلا هم به سطح کیفیت آنها نقد شده بود. البته این روزها بسیاری از تعمیرگاه‌های کشور هم محل مراجعه بسیاری از مالکان خودروهای پرتیراژ داخلی شده‌اند. اما این بار خاموش شدن ناگهانی خودرو در حین حرکت مشتریان را تا مرز میان مرگ و زندگی پیش برده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از مشتریان توانستند پس از خاموش شدن ناگهانی خودرو خود را روشن کنند و حرکت کنند اما مواردی هم بوده که پس از خاموشی ناگهانی، خودرو دیگر روشن نشده و برای رفع این عیب سر از تعمیرگاه درآورده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب مشتریان ایرانی با چندین بار روبه‌رو شدن این مشکل خودروی خود را فروختند و جایگزین کرده‌اند اما واقعا راهکار مقابله با این مشکل تعویض خودرو است یا خودروسازان داخلی باید برای رفع این مشکل و ارتقای کیفیت تولیدات خود اقداماتی اساسی انجام دهند؟

این در حالی است که خودروسازان می‌توانند با دادن فراخوان کوچک‌ترین عیب و ایرادهای تولیدات خود را هم برطرف کنند. اما در مقطع کنونی فراخوان از نگاه خودروسازان ایران واژه‌ای نامانوس است. گرچه در بازارهای بزرگ خودرو دنیا فراخوان حق طبیعی خودروسازان و مصرف‌کنندگان است. البته بد نیست بدانیم خاموش شدن ناگهانی به تازگی بحث فراخوان را باز نکرده و پیش از این خودروسازان داخلی بابت ایربگ محصولات‌شان عدم تمایل خود را برای چنین اقدامی اعلام کرده بودند.

در روزهایی که مردم به عملیاتی شدن تعهدات شرکت‌های خودروسازی کشور بی‌اعتماد شدند و قطعات چینی بی‌کیفیت مرهم خودروی سواری‌شان شده است، خاموش شدن ناگهانی و تبعات آن چقدر می‌تواند به افزایش بی‌اعتمادی آنها دامن زند؟ گرچه خریداران خودروهای تولید داخل هم به بروز این مشکلات عادت کرده‌اند و به نوعی هر بار کنار می‌آیند اما خاموش شدن ناگهانی خودرو نقص فنی است که با سلامت و ایمنی جان مردم بازی می‌کند و تبعات جبران ناپذیری دارد که به نظر می‌رسد خودروسازان برای جلوگیری از آن باید زودتر دست به کار شوند.

منبع: اقتصاد نیوز

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد