رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2219

کیفیت قطعه‌سازان، متضمن صادرات و توسعه خودروسازی کشور

به نظر می‌رسد تاثیرگذاری صنعت قطعه‌سازی روی دیگر صنایع و کیفیت خروجی آن که به افزایش کیفیت محصول نهایی خودروسازان منتهی می‌شود، مدنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت است. اهمیت خودروسازی در جایی مشخص می‌شود که مهندس نعمت‌زاده در جلسه شورای سیاستگذارای خودرو با اشاره به دنبال کردن ۳ محور اصلی برای توسعه، نخستین بخش را توسعه صنعت خودروسازی و رسیدن به کلاس جهانی عنوان کرده و تاکید کرد: نباید به خود اجازه دهیم قطعه معیوب تولید شود و تا زمانی که چشم به واردات داریم صادرات محقق نخواهد شد.در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما ۳محور اصلی را در توسعه تولید دنبال می‌کنیم؛ اول توسعه صنعت خودروسازی و رسیدن به کلاس جهانی، دوم فولاد و سوم توسعه و توانمندسازی تولید لوازم خانگی. نعمت‌زاده افزود: برای انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری به منظور نوسازی صنعت قطعه‌سازی، وزارتخانه آمادگی همکاری دارد و اعلام می‌کنیم در صورت رفع تحریم باید اولویت اصلی صادرات باشد. آنها که از هم‌اکنون در فکر توسعه واردات هستند به منافع مملکت لطمه می‌زنند. از این رو استفاده از تجارب کشورهایی که مسیر صحیح توسعه صنعت خودرو را طی کرده‌اند کار مفیدی است و باید از خبرگان و کارشناسان بین‌المللی برای توسعه صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی استفاده کنیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: شرکت‌های داخلی برای همکاری با شرکت‌های خارجی به هیچ‌وجه رقابت نکنند که این امر باعث سوءاستفاده خارجی‌ها می‌شود. درواقع بهترین شاخص پیشرفت رضایت مشتری است و باید اصلاح را از خودمان شروع کنیم و نباید منتظر کسی باشیم، وزارتخانه نیز برای ارتقای سطح کیفی تولیدات حتی در شرایط تحریم آمادگی همکاری دارد.
تولید قطعات باکیفیت داخلی برای کاهش واردات
در ادامه سخنگوی شورای سیاستگذاری و بررسی خودرو گفت: بازار خودرو ایران در رتبه‌بندی جهانی دارای جایگاه سیزدهم است که در عرصه تیراژ تولید خودرو نیز درحال‌حاضر در رتبه هجدهم دنیا قرار دارد.ساسان قربانی تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم ایجاد یک شرکت صادراتی و ایجاد واحدهای طراحی ـ مهندسی مشترک، فعال شدن واحد صادرات در مجموعه‌سازان بزرگ و برنامه‌ریزی و یافتن راهکار کیفی برای حل مشکلات را خواستار شد.وی افزود: مهندس نعمت‌زاده تاکید کرد خودروسازان باید پشتیبانی خود را از قطعه‌سازان به‌عمل آورند تا با استفاده از فناوری روز، بتوانند با نشان(برند)های جهانی مشارکت کنند، چراکه قرارداد یکساله در هیچ قطعه‌سازی انگیزه لازم به سمت ارتقای فناوری را ایجاد نمی‌کند و باید قراردادها ۳ تا ۵ ساله باشد تا سرمایه‌گذاران و صاحبان فناوری انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران را داشته باشند. سخنگوی شورای سیاستگذاری و بررسی خودرو با اشاره به سخنان وزیر پیرامون مشارکت خارجی‌ها اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد باید در مشارکت، شرکت‌هایی را انتخاب کنیم که بهتر از ما باشند. وی تصریح کرد: مهندس نعمت‌زاده معتقد است ما باید ارزش و اهمیت بازار ایران را به اندازه کشورهای دیگر بدانیم و همه ما مسئول هستیم از این بازار حراست کنیم و تولید ملی را توسعه دهیم و هیچکس حق ندارد بدون دلیل منطقی و علمی این بازار را به خارجی‌ها واگذار کند و باید بستری فراهم کنیم که صاحبان فناوری روز اگر تمایل دارند از این بازار استفاده کنند و تولید را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک در ایران انجام دهند. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در ادامه همچنین با اشاره به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون ضرورت حمایت از توسعه سهم ساخت داخل گفت: مهندس نعمت‌زاده می‌گوید در صورت وجود قطعات با کیفیت ساخت داخل، قطعات از خارج وارد نشود. قربانی افزود: پس از ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع موانع دستورات مقتضی برای پیگیری و عملیاتی‌کردن آنها صادر شد. حال با توجه به اهمیت صنعت قطعه‌سازی در توسعه صنعت خودروی کشور مقرر شد به صورت فصلی یک جلسه ویژه به صنعت قطعه‌سازی اختصاص داده شود. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در ادامه این نشست، گزارش تولید شرکت‌های خودروسازی از سوی اداره کل خودرو و نیرو محرکه را بیان و تصریح کرد: آمار ارائه‌شده در زمینه تولید خودرو در فروردین امسال ۵۷ هزار و ۸۹۵ خودرو بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۷/۴۰ درصد رشد داشته است. قربانی در این گزارش ضمن ارائه آمار و اطلاعات مقایسه‌ای و پیشنهادات رفع موانع تولید گفت: در سال ۹۳ حدود ۳۰ هزار شغل مستقیم در صنعت قطعه‌سازی خودرو ایجاد شده که این موضوع فقط به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو بوده است. وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، حجم سرمایه در گردش ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و حجم فروش قطعات ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که سهم قطعه‌سازی از ارزش افزوده کل صنعت در حدود ۹ درصد است. صرفه‌جویی ناشی از ساخت داخل قطعات خودرو در حدود ۸/۴ میلیارد دلار بوده است. درواقع قطعه‌سازی از جایگاه بالایی در صنعت برخوردار است، به طوری که ارزش مالی بازار قطعه‌سازی دنیا در سال ۲۰۱۵م به میزان ۱۶۵۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. قربانی با نگاه به وضعیت مالی قطعه‌سازان تصریح کرد: مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروسازی در حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. در این جلسه مدیرعامل ساپکو نیز اعلام کرد: پرداختن به ارتقای کیفیت برنامه اصلی ایران خودرو در سال ۹۴ است و هدف‌گذاری شده که خودروهای تولیدی این شرکت بابت مسائل کیفی تا ۱۰ هزار کیلومتر به تعمیرگاه مراجعه نکنند. براساس این گزارش به نظر می‌رسد توسعه خودروسازی به‌عنوان صنعتی تاثیرگذار بر دیگر صنایع بالادست و پایین‌دست می‌تواند به توسعه صنعتی در بخش کلان منجر شود. همان‌گونه که خودروسازی سال گذشته نیز تاثیر مثبتی بر رشد اقتصاد کشور داشته است. در این بین توجه به صنعت قطعه‌سازی به‌عنوان بخش ناگسستنی از ساختار خودروسازی، در حوزه شاخص‌های کیفی و اتکا به تولید داخل با محور کیفی‌سازی می‌تواند تاثیر بالایی در خروجی خودروسازان با محصولاتی به‌روز و با کیفیت داشته باشد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد