رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2500

دانشگاهی که به معنای واقعی کاربردی است

 

مرکز علمی کاربردی ایران لوازم قطعه:

دانشگاهی که به معنای واقعی کاربردی است

این روزها وقتی پای درد دل بسیاری از جوانان بنشینید، در خواهید یافت که بیشتر آن ها از نداشتن شغلی مناسب گله دارند. بسیاری از جوانان از داشتن مهارت مناسب با توان و نیاز جامعه بی بهره اند. در این میان عده ای نیز که برای ادامه تحصیل به دانشگاه های مختلف رفته اند که پس از فارغ التحصیلی به دلیل آموزش ندیدن مناسب آن حرفه و بدست نیاوردن مهارت کافی، از رسیدن به شغل مناسب محروم اند. این در حالی است که اگر دور و بر خود را با تیز بینی نگاه کنیم، مراکزی را خواهیم یافت که با هدف اشتغال جوانان و مهارت آموزی به ایشان در حال فعالیت هستند. یکی از این مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی ایران لوازم قطعه است. دانشگاهی که چندین رشته متفاوت را به علاقه مندان آموزش داده و زمینه های اشتغال را برای ایشان فراهم می آورد. متناسب با همین موضوع، با رئیس دانشگاه وقائم مقام و بنیانگذار این موسسه، لحظاتی را به گفتگو نشستیم تا کمی بیشتر به چند و چون فعالیت این سازمان و ویژگی های شاخص آن دست یابیم. خواندن این گزارش برای تمامی علاقه مندان به موضوع، خالی از لطف نبوده و می تواند برای اعضای صنف لوازم یدکی که بیشترین ارتباط را با لوازم و قطعات خودرو دارند، مفید واقع گردد.

تاریخچه مرکز

چنانچه به تابلوی سر در دانشگاه، نگاهی بیاندازید، خواهید دید که سال تاسیس موسسه را سال ۱۳۹۳ نشان می دهد، در حالی که این دانشگاه ده سال پیش از این اقدامات خود را برای آموزش و تدریس به دانشجویان شروع کرده بود. غلامعلی قرایی که از سال ۷۵ در انجمن قطعه سازان فعالیت داشته، وقتی به آن روزگاران برمی گردد، می گوید: « در سال ۸۰ در انجمن قطعه سازان خودرو به این فکر افتادیم که یک مرکز آموزشی را تدارک ببینیم تا علاقه مندان به ادامه تحصیل، بتوانند از امکانات آن بهره برند، بنابراین از آقای دکتر ابطحی و چندتن دیگر از اساتید دانشگاه صنعتی شریف، دعوت کردیم تا با کمک یکدیگر برای طراحی این هدف دست به کار شویم.» وی اضافه می کند: « در ابتدا به این فکر افتادیم، دانشجویان را به صورت آزاد به دانشگاه صنعتی شریف بفرستیم. تا برخی ازفرزندان کارخانه داران خودرو که چندان به دنبال مدرک تحصیلی فرزندشان نیستند، و تنها مهارت آموزی ایشان را خواستارند، به این دانشگاه ها رفته و کسب دانش و مهارت کنند. اما متاسفانه پس از دو ترم به دلایلی این ادامه فعالیت در دانشگاه صنعتی شریف متوقف شد. سرانجام به دانشکده صنعت هواپیمایی رفتیم و با ایشان مذاکراتی صورت دادیم تا دانشجویان ما به آن جا بروند. اما ادامه تحصیل در آنجا نیز میسر نگشت.» پس از این فراز و نشیب ها سرانجام به این نتیجه می رسند تا از طریق وزارت صنایع، مرکزی علمی کاربردی را به صورت تخصصی دایر کنند. وی می افزاید: « سال اول یعنی سال ۸۲ با دو رشته تعمیرات مکانیکی و کنترل کیفی فعالیت دانشگاه راآغاز کردیم. این در صورتی است که اکنون این مرکز تبدیل شده به یکی از مراکز برجسته که استادان فرهیخته ای را در خود گنجانده و رشته های متعددی دارد.» قرایی نام اولیه این مرکز را به یاد می آورد و می گوید: « در سال ۸۲ اینجا را با نام مرکز علمی کاربردی قطعه سازان خودرو افتتاح کردیم. تا سال ۹۳ هم به همین نام بود.» وی در این باره ادامه می دهد: « در سال ۹۰ به ما اعلام کردند که انجمن ها و تشکل ها نمی توانند به نام خود مرکز علمی کاربردی داشته باشد. بنابراین باید تلاش کنند تا یک واحد تولیدی آن ها را تحت پوشش بگیرد. واحد تولیدی نیز شرایطی مخصوص داشت. مثلا اینکه واحد در استان تهران بوده و حداقل ۳۵۰ پرسنل داشته باشد. کارخانه آن مرکز نیز باید از سوی ایشان مورد تایید قرار گیرد.» وی اضافه می کند: « از بین گزینه هایی که داشتیم شرکت «ایران لوازم قطعه» را که بزرگترین تولیدکننده صندلی های خودرو است و عمده صندلی های خودرو را تولید می کند، انتخاب کردیم. پس از بازدید از کارخانه و تایید آن، ما دوباره به فعالیت آموزشی خود ادامه دادیم.» از این زمان به بعد بود که نام انجمن قطعه سازان خودرو به «ایران لوازم قطعه» تبدیل شد.

کمی درباره قائم مقام و رئیس مرکز:

غلامعلی قرائی که مدرک کارشناسی علوم اجتماعی را از دانشگاه شهید بهشتی اتخاذ کرده است، ۳۶ سال سابقه کار اجرایی و ۳۰ سال سابقه مرتبط با صنعت را از سر گذرانده است. وی از سال ۷۵ در انجمن قطعه سازان عضویت داشته و حالا به عنوان یکی از بنیانگذران مرکز علمی کاربردی ایران لوازم قطعه به شمار می آید که اقدامات ارزنده ای با کمک اساتید متخصص در این رشته ترتیب داده است.

ایرج ابطحی که دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه لاف بارو انگلستان در رشته طراحی مهندسی است، ۴۰ سال سابقه آموزشی و اجرایی داشته و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف است. وی که در بخش نقشه کشی صنعتی صاحب فن است، می گوید: « در سال ۴۴ که فارغ التحصیل شدم، به سربازی رفتم. در سال ۴۶ از من درخواست کردند، به دانشگاه صنعتی شریف بروم. تا سال ۵۶ در آنجا مشغول بودم. سپس از طریق دانشگاه به انگلیس اعزام شدم و سال ۶۰ دوباره برگشتم.» ابطحی که در سال ۷۲ اولین بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف می شود، می گوید: « با همه این ها ما نیز به قول معروف کارگری، تراشکاری، جوشکاری، را از نزدیک گذراندیم و در این مورد متخصص شده ایم.»

تسهیلات مخصوص برای اعضای صنف:

اعضای صنف لوازم یدکی و بقیه بخش ها در مورد خودرو، مخاطبان اصلی این مرکز هستند. چه آنهایی که مشغول به کار هستند و به دنبال کسب دانش در زمینه تخصصی خود هستند و چه کسانی که به دنبال مهارت آموزی در موضوع قطعات خودرو اند تا بتوانند در جایی مشغول به کار شوند. قرایی درباره نحوه ثبت نام در این مرکز می گوید: « : این دانشگاه در بخش کاردانی و کارشناسی امتحان ورودی ندارد. افراد بدون کنکور می توانند وارد دانشگاه شوند. اما متقاضیان باید آماده و هوشیار باشند که در موعد ثبت نام دانشگاه جامع علمی کاربردی ، وارد سایت شوند و در یک هفته ای که فرصت دارند، برای ثبت نام اقدام کنند. اما باید به این نکته توجه کنند که نام «مرکز آموزش علمی کاربردی ایران لوازم قطعه» را به طور مشخص ذکر کنند. پس از این به تلفن همراهشان پیامی خواهد آمد که در دانشگاه پذیرفته شده اند و باید مراحل ثبت نام خود را پی بگیرند. بنابراین بعد از اینکه به دانشگاه مراجعه کردند ما اقدامات لازم را برایشان صورت خواهیم داد.» در ضمن همه علاقه مندان باید در نظر داشته باشند که موعد ثبت نام از ۲۴ تیرماه شروع شده و مهلتی یک هفته ای خواهد داشت.

وی در ادامه می گوید: « در بخش اتحادیه افراد زیادی هستند که دیپلم دارند اما دوست دارند که ادامه تحصیل بدهند و مدرکی بالاتر کسب کنند. با توجه به اینکه شرکت در کلاس های این مرکز به ساعت کاری ایشان لطمه ای نمی زند و ساعت برگزاری کلاس ها بیشتر در خارج از ساعت اداری خواهد بود، افراد می توانند ضمن اشتغال به کار به تحصیل نیز بپردازد و در حرفه مورد نظر خود متخصص شود.» قرایی با خرسندی بیان می کند: « حقیقتا هیچ زمان برای تحصیل دیر نیست. در اینجا افرادی برای تحصیل می آیند که بیش از ۶۰ سال سن دارند.»

امکان ثبت نام متقاضیان از طریق سایت دانشگاه:

از دیگر امکانات این مرکز می توان به سایت کامپیوتری آن اشاره کرد. این موسسه به بیش از ۲۰ دستگاه کامپیوتر مجهز است تا امکانات کافی برای دانشجویان را فراهم آورده باشد. علاوه بر این آرزو آقاجانی مسئول آموزش درباره امکان ثبت نام دانشجویان جدیدالورود می گوید: « ما این امکان را فراهم آورده ایم که چنانچه افراد بخواهند ثبت نام اولیه خود را برای دانشگاه انجام دهند، به اینجا بیایند و به صورت رایگان اقدام به ثبت نام در دانشگاه کنند.»

درباره آینده شغلی:

اطمینان از اینکه این مرکز مهارت را به صورت کاربردی و اصولی آموزش دهد، شرطی بسیار مهم است. مهندس ابطحی در این باره می گوید: «معمولا کسانی که در اینجا فارغ التحصیل می شوند، کسانی هستندکه به قولی دست به آچارند و خیلی سریع می توانند آشنا به حیطه کاری شوند.» وی ادامه می دهد: « من تا زمانی که در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می کردم، همیشه به دانشجویان توصیه می کردم تا یک سال که هنوز چندان به چم و خم کار احاطه نیافته اند، نروند سراغ کارگر و از او ایراد بگیرند، بلکه از دور بر کار او نظارت و سعی کنند آهسته آهسته کار را یاد بگیرید. اما فارغ التحصیلان اینجا چون کارهای عملی انجام می دهند، می توانند خیلی سریع وارد بازار کار شده و با کارآیی بالا مشغول به کار شوند. قرایی در این باره ادامه می دهد: « می توان گفت شرایط اشتغال برای دانشجویان ساعی و با معدل بالا از این مرکز به صورت قطعی است. ما قول صد در صدی نمی دهیم اما امروزه بسیاری از کارخانه های مربوط به خودرو هستند که نیازمند چنین دانشجویانی اند. در واقع تا به حال بیش تر از ۵۰-۶۰ نفر را به واحد های قطعه سازی معرفی کرده ایم که در آنجا مشغول به کار هستند.»

دانشجویان معاف از سربازی:

تا همین چند سال پیش برای دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی که بدون کنکور دانشجو می گرفتند، معافیت از سربازی ممنوع بود. آقاجانی می گوید: « دانشگاه قبلا معافیت تحصیلی نداشت اما حالا دانشجویان پسر تا مدت زمان تحصیل، از رفتن به سربازی معاف هستند.» آقاجانی در ادامه بیان می کند: « دانشجویان فرزند شهید و خانواده های ایثارگران می توانند در این دانشگاه به صورت رایگان تحصیل کنند.»

طرح رشته ای تازه:

در لا به لای صحبت ها به یکی دیگر از نکات متمایز کننده این دانشگاه با سایر دانشگاه ها می رسیم. و آن اینکه: « رشته لجستیک، تنها رشته ای در کارشناسی است که این مرکز طراحی و از آن دفاع کرده است.» مسئول آموزش موسسه می گوید: « در حقیقت در سطح کارشناسی این رشته را تدوین کرده ایم و در سطح کارشناسی ارشد هم در حال تدوین و بررسی است.» وی ادامه می دهد: « در مقطع کارشناسی اولین مرکزی که این رشته را اجرا کرد، همین مرکز بود. اکنون در کشور به جز ما یک یا دو مرکز دیگر هستند که این رشته را دارند.» لجستیک رشته ایست که کلیه مباحث مربوط به انبارداری، تدارک قطعات، فرستادن قطعات از انبار به کارخانه و در واقع پشتیبانی از صفر تا صد کالا، تولید کالا از انبارداری تا توزیع و پخش را در بر می گیرد.

از صفر تا صد مرکز:

۳۶۰۰ متر فضای کلی این مرکز است که شامل کلاس ها، آزمایشگاه ها و کارگاه ها می شود. دانشگاه شامل ۲۴ کلاس با ظرفیت ۲۵ تا ۶۰ نفر است. استادان مرکز همگی دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر از دانشگاه های مختلف داخلی و خارجی هستند. همه اساتید از دانشگاه جامع تاییده داشته و مجوز تدریس در دانشگاه های علمی کاربردی را دارا هستند.

در سال جاری تعداد دانشجویان این مرکز بیش از ۴۰۰ نفر بوده است. به طور کلی از میان۲۵۰۰ دانشجوی فارغ التحصیل شده از این مرکز ۳۰ درصد ایشان دانشجوی خانم بوده اند. در واقع خانم ها در این دانشگاه پا به پای آقایان در رشته های مختلف فنی تحصیل می کنند.

دانشگاهی که سن و سال نمی شناسد:

سن و سال دانشجویان این مرکز مصداق واقعی « زگهواره تا گور دانش بجوی » است. دانشجویانی که سن و سال خود را برای ادامه تحصیل ملاک قرار نمی دهند و با عزمی قوی برای ادامه تحصیل به این مرکز می آیند. رئیس مرکز در این باره می گوید: «سن و سال افرادی که به اینجا می آیند خیلی متفاوت است. افرادی داریم که با تازگی دیپلم گرفته اند و دانشجویانی که سی سال پیش دیپلم اخذ کردند. در واقع سطح آموزش و سن و سال در این مرکز یک نواخت نیست و بسیار متنوع است. مثلا فردی پنجاه ساله به این دلیل که صاحب کارخانه از او مدرک بالاتر خواسته بر سر کلاس ها نشسته و مشغول آموزش است. در واقع این دانشگاه برای شاغلین هم بسیار مناسب است.»

مرکزی متفاوت:

وقتی وارد کارگاه مرکز شوید خواهید دید که دانشجویان این مرکز به معنای واقعی به لمس ابزار و ماشین آلات مربوط به حرفه خود مشغول اند. اگر چه در بسیاری دانشگاه ها اغلب دروس به صورت تئوری و یا در ویدئو پروژکتورها آموزش داده می شود، اما در اینجا موضوع بسیار عملی و جدی تدریس می شود. در واقع یکی از تفاوت های شاخص و مبرهن این دانشگاه با سایر دانشگاه ها در این است که رشته ها به صورت کارگاهی و عملی به دانشجویان تدریس می شود. قائم مقام مرکز در این باره می گوید: « به طور کلی فارغ التحصیل این دانشگاه به طور عملی حداقل برای یک بار هم که شده موتور خودرو را باز و بسته کرده و این قابلیت را دارند که به صورت حرفه ای وارد دانشگاه شود.»

دسترسی به مرکز:

مرکز علمی آموزشی ایران لوازم قطعه (سازندگان قطعات خودرو سابق) در میدان فردوسی، خیابان شهید سپهبد قرنی، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۷۲ واقع شده است. علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به سایت این موسسه به نشانی http://www.autoparts.org/ مراجعه کنند.

 

 

اسامی رشته های موجود در دانشگاه علمی کاربردی ایران لوازم قطعه:

کاردانی حرفه ای حسابداری – حسابداری صنعتی

کاردانی حرفه ای مدیریت – لجستیک و زنجیره تامین

کاردانی فنی کنترل کیفیت قطعات مکانیکی

کاردانی فنی لجستیک و تامین قطعات خودرو

کاردانی فنی مکانیک – تعمیرات ماشین آلات صنعتی

کاردانی فنی مکانیک – ماشین افزار

کاردانی فنی نقشه کشی صنعتی

مهندسی فناوری لجستیک و زنجیره تامین خودرو

مهندسی فناوری بازرسی جوش

مهندسی فناوری طراحی و نقشه کشی صنعتی

کارشناسی حرفه ای حسابداری صنعتی

——————————————

اسامی رشته هایی که بسیار مورد تقاضا بوده و به زودی اضافه خواهد شد:

کاردانی حرفه ای مدیریت و سرپرستی و توزیع کالا

کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار

کاردانی فنی بازرسی جوش

کاردانی فنی جوشکاری

کاردانی حرفه ای بازرگانی – انبارداری

مهندسی فناوری مکانیک خودرو

کاردانی حرفه ای ایمنی و بهداشت واحدهای صنعتی

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد