رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2414

ایران خودرو فقط با ۲ شریک قطعه ساز

زارع: تا ۴ ماه آینده تنها ۲ شریک تامین قطعه خواهیم داشت.

به گزارش یدکی رسانه به نقل از عصر خودرو مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرد : همکاری خود را در زمینه تامین قطعات یدکی فقط با دو قطعه ساز ادامه خواهد داد.

توجه شما را به متن کامل این مصاحبه جلب می نماییم:

با این وجود مسئولان وزارت صنعت و مدیران خودروساز کشورمان از استراتژی مشخص برای تداوم همکاری با همتایان خارجی خبر داده و تاکید می کنند که شرایط کنونی حضور خودروسازان خارجی در ایران با گذشته تفاوت‌های شکلی و ماهوی بسیار خواهد داشت. از الزام این شرکا به سرمایه گذاری، تولید مشترکت خودرو و انتقال تکنولوژی ساخت گرفته تا سهیم شدن خودروهای تولید مشترک در بازارهای صادراتی خودروسازان خارجی بخشی از این الزامات است. از سوی دیگر در داخل کشور نیز تغییر در شیوه تولید و عرضه خودرو و نگرش خودروسازان به بازار در دوران پسا تحریم ضرورتی انکار ناپذیر است و شرکت های خودروسازی تلاش می کنند تا نحوه تعامل خود با قطعه سازان و نحوه تامین قطعات مورد نیاز را بازنگری کنند. تشکیل شرکت‌های صادراتی قطعات، حرکت به سمت تیر وان ها، رعایت استانداردهای روز دنیا در تولید محصولات و … از جمله این الزامات است. در گفت و گوی اختصاصی خودرو امروز با مهندس هاشم یکه زارع، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو آخرین برنامه‌های این شرکت برای حمایت از ساخت داخل و تامین قطعات خودرو ، چشم انداز مذاکره با شرکای خارجی وحرکت سریعتر به سمت رعایت استانداردهای روز دنیا در تولید و عرضه خودرو را به گفت و گو نشستیم که حاصل این گفت و گو را می خوانید.
***
استفاده از تامین کنندگان بزرگ قطعات(tiearone) رویه‌ای مرسوم در شرکت‌های بزرگ خودروسازی است، ایران خودرو چه برنامه‌ای برای حرکت در این مسیر دارد؟
حرکت به سمت شرکت های سازنده قطعه درجه یک و هلدینگ‌های بزرگ (tiearone ( رویکردی است که در همه شرکت های خودروسازی جهان مد نظر قرار گرفته است. بر این اساس صنعت خودرو کشورمان نیز از قاعده مستثنی نیست اما متاسفانه طی ۴ سال گذشته( سال ۸۸) تعداد شرکت های تامین کننده قطعات خودرو ایران خودرو از ۴۰۰ به ۸۰۰ شرکت در سال ۹۲ افزایش یافته است. این در حالی است که باید در رویکرد حرکت به سمت شرکت‌های تیر وان باید این روند برعکس باشد نه این که سازندگان کوچک قطعات از بین بروند بلکه باید این شرکت‌های سازنده با ورود به حلقه تیر وان  به فعالیت خود ادامه دارد. این موضوع به صورت یک پروژه در ایران خودرو دنبال می شود اما برای این که این رویه به نقطه مطلوب خود برسد حداقل نیازمند ۲ تا ۳ سال زمان است.
حرکت به سمت شرکت‌های تیر وان ضمن کاهش هزینه تمام شده خودرو موجب خواهد شد تا روند تامین قطعات نیز تسهیل شود مثلا زمانی که قرار است برای تولید داشبورد خودرو را خریداری کنیم اگر شرکت های تیر وان طرف قرارداد ما باشند این داشبورد را با تمامی متعلقات آن که به صورت نصب شده تحویل می گیریم که این امر به طور صد درصد در کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت تولید خودروهای تولیدی موثر خواهد بود از سوی دیگر مطمئن خواهیم شدکه یک جایی عهده‌دار تامین قطعات مختلف مورد نیاز ما برای  تولید خودرو خواهد بود.
یعنی حرکت به سمت سازندگان تیر وان در ایران خودرو آغاز شده است؟ 
بله این رویه در ایران خودرو آغاز شده و احتمالا یک شرکت از بخش خصوصی و یک شرکت تابعه ایران خودرو به عنوان شرکت‌های تیر وان طرف قرارداد ایران خودرو در تامین قطعات مورد نیاز خواهند بود.
این رویه از چه زمانی در ایران خودرو اجرایی خواهد شد؟
به نظر می رسد طی سه تا ۴ ماه آینده این رویه تامین قطعات در ایران خودرو اجرایی شود.

 

*تامین هزینه‌های بالاسری با شرکای خارجی
طی چند هفته گذشته اخبار متفاوتی از همکاری ایران خودرو با شرکای خارجی به ویژه برندهای آلمانی مطرح شده است، در صورت اجرایی شدن این قراردادها و شکل گیری جوینت وینچرها برای افزایش میزان ساخت داخل و تولید مشترک خودرو، چگونگی تامین هزینه‌های بالاسری تولید قطعات مانند هزینه‌های انتقال ماشین آلات ، فناوری، قالب‌های ساخت قطعات  و تامین مواد اولیه از جمله چالش‌های مطرح است، چه سازوکاری برای رفع این چالش و تامین منابع مد نظر قرار داده‌اید؟
بر اساس سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت بالا بردن میزان ساخت داخل خودرو و قطعات آن هدف اصلی حضور شرکت‌های خودروسازی خارجی در ایران است، بر این اساس از این پس هر شرکتی که بخواهد به تولید خودرو در ایران در قالب جوینت وینچر یا خارج از این چارچوب بپردازد ملزم به رعایت این اصل است. بر این اساس هزینه‌های بالاسری ساخت داخل قطعات و خودروها از محل منابع شرکت های داخلی که به این عرصه وارد خواهند شد یا شرکت‌های خارجی که در قالب جوینت وینچر به سرمایه گذاری مشترک و فعالیت می پردازند، تامین خواهد شد و با سرشکن شدن قیمت‌های تولید، قطعات به شرکت‌های خودروسازی تحویل می شود. ضمن این که تلاش می کنیم تا در این فرآیند قطعه سازان داخلی به یکدیگری نزدیک شده و زمینه برای سرمایه‌گذاری در ساخت قطعات فراهم شود.
به طور مشخص  چه برنامه‌ای برای تشکیل شرکت صادراتی قطعات دارید؟
مقرر شده تا شرکتی مخصوص صادرات قطعات در ایران خودرو تشکیل شود که وظیفه اصلی آن صادرات قطعات خودرو  در داخل کشور تولید می شود و صادرات ظرفیت قطعه است. این شرکت هم با قطعه سازان و هم با خودروسازان خارجی ارتباط خواهد داشت و در این ارتباط تشکیل شرکت‌هایی ، تولید مشترک قطعات خودرو و صادرات آن دنبال می شود.
*استاندارد یورو ۶ و باک‌های پلیمری
اجرای استانداردهای روز دنیا در تولید و عرضه خودرو رویکر همه شرکت‌های خودروسازی در دنیا است برنامه مشخص ایران خودرو برای اجرای استاندارد یورو ۴ و حرکت  به سمت استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶  در عرضه محصولات چیست؟
استفاده از استانداردهای روز دنیا در زمینه مصرف سوخت، آلایندگی و کیفیت خودرو از جمله رویکردهایی بوده که همواره در دستور کار ایران خودرو قرار داشته است بر این اساس تلاش کرده‌ایم تا در چارچوب تکالیف قانونی نسبت به ارتقای استانداردهای تولید از یورو ۲ به بالاتر اقدام کنیم. در این چارچوب اکنون هیچ خودرویی با استاندارد یورو۲ در ایران خودرو تولید نمی شود و استاندارد یورو ۳ نیز در این شرکت اجرایی شده است اما باید توجه کنیم که در مسیر حرکت به سمت اجرای استاندارد یورو ۴، ۵ و بالاتر در زمینه مصرف سوخت و آلایندگی در شرکت ایران خودرو یا هر شرکت خودروسازی دیگری دستگاه های دیگری نیز دخیل بوده و باید بسترهای اجرایی شدن این استانداردها مانند تامین و توزیع سوخت مناسب فراهم شود. چرا که در صورتی که سوخت مثلا با استاندارد یور ۴ در سطح کشور عرضه نشود تولید خودروهایی با این استاندارد نه تنها دستاوری را به دنبال نخواهد داشت بلکه موجب فرسودگی خودرو و زیان بیشتر می شود. اجرای استاندارد یورو ۴ در ایران خودرو نیز با جدیت دنبال می شود اما باید توجه کرد که هنوز بنزین یورو ۴ در سطح کل کشور عرضه نمی شود گرچه طی چند سال اخیر توزیع بنزین یورو ۴ در برخی کلانشهرها افزایش یافته و مسئولان وزارت نفت از توزیع سراسری این فرآورده در سراسر کشور در آینده نزدیک خبر می دهند اما هنوز روند تامین و توزیع این سوخت در سراسر کشور اجرایی نشده است. با این روند به نظر می رسد تولید خودروهایی با استانداردهای بالاتر مانند استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ چندان راهگشای دغدغه‌های زیست محیطی و آلایندگی نخواهد بود. گرچه اکنون برخی خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۵ به بازار عرضه می شود اما نبود سوخت مناسب با استانداردهای این خودرو موجب شده تا ورود چنین خودروهایی به کلانشهرها نیز قادر به کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت نباشد. با این وجود نصب کنیستر ، ارتقای تکنولوژی ساخت وبه کارگیری استانداردهای روز دنیا در ایران خودرو محور اصلی اقداماتی است که برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها مد نظر قرار گرفته است.
با توجه به منسوخ شدن تدریجی استفاده از باک‌های فلزی در شرکت های خودروسازی دنیا، به نظر شما جایگزینی این باک‌ها با باک‌های پلیمری اقدامی در جهت  حرکت به سمت استانداردهای بالاتر مانند استاندارد یورو ۶ در تولید و عرضه خودرو است، ایران خودرو تا کنون چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟
جایگزینی باک‌های فلزی با باک‌های پلیمری به دلیل وزن کمتر و ایمنی بیشتر باک های پلیمری اقدامی در جهت ارتقای استانداردهای تولید محصولات ایران خودرو بوده است. براین اساس استفاده از این باک‌ها در محصولات ایران خودرو از چند سال پیش آغاز شده است. اکنون اغلب محصولات ایران خودرو با استفاده از باک‌های پلیمری تولید و به بازار عرضه  می شود و تلاش داریم تا در تولید بقیه محصولاتمان نیز از طریق تعامل بیشتر با قطعه سازان داخلی ، باک‌های پلیمری را جایگزین باک‌های فلزی کنیم.
*آخرین جزئیات مذاکره با شرکای خارجی
خبرهایی از مذاکره ایران خودرو با فیات برای تولید خودرو ارزان قیمت منتشر شده است آیا با ورود هیات تجاری ایتالیایی به ایران آیا ایران خودرو مذاکراتی با فیات نیز داشته است؟
مذاکره با شرکت فیات و سایر شرکت‌های خودروسازی خارجی در حد همان مذاکراتی بوده که قبلا صورت گرفته است. و در سفر اخیر هیات اقتصادی ایتالیایی به ایران نیز هیچ خودروسازی حضور نداشت.
آیا مذاکرات جدید با خودروسازان آلمانی مانند فولکس واگن صورت گرفته است؟
نهایی شدن و اجرای قراردادهای مشارکت با خودروسازان خارجی حدود دو سال به طول می انجامد و پس از مذاکرات چندی پیش( سفر هیات آلمانی به تهران) بحث تازه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم و اتفاقی جدیدی نیفتاده است.
با سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران ، آیا تغییر تازه‌ای در روند همکاری با پژو را شاهد خواهیم بود؟
هنوز مسئولان پژو پس از توافق سیاسی به ایران نیامده‌ و همکاری با پژو در حد همان مذاکرات قبلی باقی مانده است.
یعنی با سفر احتمالی هیات تجاری فرانسه به ایران طی شهریور ماه این قرارداد نهایی خواهد شد؟
تداوم همکاری با پژو  منوط به رویکرد کلی نظام به تداوم همکاری‌های اقتصادی با کشور فرانسه است،ضمن این که هیات تجاری فرانسوی یا مسئولان پژو هنوز به ایران سفر نکرده‌اند تا مذاکرات تازه‌ای صورت گیرد.
اما به هنگام سفر فابیوس به تهران اخباری مبنی بر حضور کارشناسان پژو در ایران خودرو منتشر شد، آیا این موضوع صحت دارد؟
این اخبار شایعه است. منظور از ورود نمایندگان شرکت پژو به ایران ، افرادی است که در این زمینه تصمیم گیر باشند حال ممکن است افرادی برای ارزیابی وضعیت و مذاکره با قطعه سازان در ایران خودرو و تولید قطعات با تکنولوژی بالاتر آمده باشند، اما اینها تصمیم گیر نیستند و مقامات تصمیم گیر شرکت پژو هنوز به ایران نیامده‌اند.
آیا برنامه مشخصی برای ادامه مذاکرات با پژو وجود دارد؟
نه هنوز هیچ چیزی مشخص نیست. اما نمایندگان پژو حتما به ایران خواهند آمد چرا که بالاخره مذاکرات ما تا یک جایی پیش رفته و باید منتظر مانده و ببینیم که بالاخره چه خواهد شد.
با توجه به عرضه برخی محصولات رنوی فرانسه در بازار و راه اندازی خط تولید برخی خودروهای این شرکت در ایران خودرو، آیا مذاکرات تازه‌ای با  این خودروساز فرانسوی صورت گرفته است؟
باید حساب رنو و شرکت رنو پارس را از هم جدا کرد آن چه که در زمینه اجرایی نشدن قراردادهای قبلی ایران خودرو با شرکت رنو مطرح است، مربوط به عهد شکنی شرکت رنو پارس با کوتاهی در تامین قطعات و رسیدن تیراژ تولید تندر ۹۰ به عدد تعیین شده در قرارداد است. اما در مذاکره با پس از عرضه کپچر به بازار اکنون در حال مذاکره با رنو برای عرضه خودروهای کیلیو۴ و کوئید هستیم.
احتمال جایگزینی رنو به عنوان شریک اصلی ایران خودرو به جای پژو تا چه حد جدی است؟
هر خودروساز خارجی می تواند شریک اصلی ایران خودرو باشد مبنای این امر سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در ایران و کلاس این شرکت‌های خودروسازی ، همکاری در طراحی پلت فرم، راه اندازی مرکز تحقیقات و صادرات بخشی از خودروهای تولید مشترک است و هر خودروسازی که بیشترین امتیاز را به دست آورده به این معیارها نزدیک باشد، می تواند شریک اصلی ایران خودرو باشد.
*اورند پلاستیک
با توجه به بازدیدی که چندی پیش از شرکت اورند پلاستیک داشتید، توانمندی این شرکت در ساخت قطعات مورد نیاز صنعت خوردو را چگونه ارزیابی می کنید؟
شرکت اورندپلاستیک شرکت توانمندی است که می توان در آن تولید قطعات خودرو با استفاده از فناوری روز و مدیریت علمی را مشاهده کرد. این شرکت بخش خصوصی است و  می تواند مسیر توسعه خود را طی کرده و جزو ۱۰ شرکت قطعه سازی باشد که در کشور حرف اول را می زند.
قطعات پلیمری مانند باک‌هایی که در این شرکت تولید می شود واقعا متعلق به خود این شرکت بوده و زمینه تولید قطعات مذکور مطابق با استانداردهای یورو ۶ در این شرکت نیز فراهم شده است. به طور خلاصه می توان گفت مزیت اصلی این شرکت در تکنولوژیک بودن روند تولید قطعات و نگرش به بازارهای صادراتی است که زمینه رشد و توسعه  هر چه سریعتر شرکت ابرند پلاستیک را فراهم کرده است.
*نمایشگاه فرانکفورت آلمان
با توجه به در پیش بودن نمایشگاه فرانکفورت ایران خودرو چه برنامه‌ای برای معرفی توانمندی های خود و حضور در بازار خودرو و قطعه سازی در دوران پسا تحریم دارد؟
در زمینه همکاری با شرکای خارجی رویکرد اصلی ایران خودرو در نظر گرفتن چارچوبی است که از سوی وزارت صنعت برای حضور این شرکت‌ها در ایران تعیین شده است چارچوبی که در آن توجه به ساخت داخل، انتقال فناوری ساخت، سهم صادراتی از خودروهای مشترک تولید شده و سرمایه گذاری مشترک محور اصلی است. شرکای خارجی ایران خودرو باید بپذیرند که دوران نگرش به ایران به عنوان یک بازار مصرف خودروهای خارجی سپری شده و شرکت‌هایی که علاقه مند به حضور در این بازار هستند باید زمینه انتقال فناوری های ساخت، گسترش تحقیق و توسعه در صنایع خودروسازی ایران ، انتقال سرمایه و سهم بازارهای هدف خود از محصولاتی که در قالب جوینت وینچر در ایران تولید می‌شود را مد نظر قرار دهند.
در زمینه قطعه سازی نیز با توجه به پتانسیل خوبی که در ایران وجود دارد باید زمینه همکاری و تولید مشترک قطعه سازان ایرانی با قطعه سازان خوب دنیا فراهم شود. باید شرایطی فراهم شود که قطعه سازان ایرانی بتوانند نه تنها برای محصولاتی که در داخل ایران تولید می شود بلکه از خودروسازان بزرگ جهان سفارش هایی برای محصولات با تیراژ چند میلیونی دریافت کنند. در تولید قطعات هم بحث تامین نیاز شرکت‌های خارجی و هم بازارهای هدف صادراتی به شکل توام مطرح است. بر این اساس تشکیل شرکت طراحی و صادرات قطعات خودرو در تیراژ بالا را دنبال می کنیم.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد