رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2505

گفت و گو با مهری، رییس اتحادیه پیچ و مهره تهران

تشکیل شورای همگن را، بدون دخالت در کار یکدیگر می‌پسندم!

 

 نور الدین مهری  رییس اتحادیه پیچ و مهره تهران بر این باور است که صنف‌اش از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و اگر در حال حاضر صنف به استقلال رسیده، قطعاً به خاطر تلاش‌ها و اعتبار اعضای آن است.

حتی عرصه پیچ و مهره را آنقدر وسیع و مهم می‌داند که از جمله اوباما رییس‌جمهوری آمریکا هم وام می‌گیرد و می‌گوید: «اگر بتوانیم باید در مذاکرات، پیچ و مهره‌های هسته‌ای را باز کنیم!»

اینها بخشی از صحبت‌ها و نظرات مهری، رییس اتحادیه پیچ و مهره تهران است. این اتحادیه که پیش‌تر زیر نظر اتحادیه‌های قطعاتی اداره می‌شد، در سال ۱۳۸۵ به استقلال رسید و در حال حاضر نزدیک به یکهزار عضو فعال دارد. اگرچه صنف پیچ و مهره به طور کلی برای بسیاری از افراد و کارشناسان زیرمجموعه ای از ابزار است، اما رییس اتحادیه پیچ و مهره تاکید می‌کند که صنف‌اش قابلیت وسیع‌تر شدن را دارد.

در ادامه گفت وگوی ما با رییس اتحادیه پیچ و مهره را می‌خوانید:

در ابتدا بفرمایید که به عنوان رییس این اتحادیه، چه کارهایی را برای اعضا انجام داده‌اید؟ آیا تعداد اعضای شما از ابتدا همین اندازه بوده یا تلاش‌های شما و اعضای هیات مدیره تعداد آنها را افزایش داده است؟

همانطور که پیش از آغاز مصاحبه گفتم، صنف پیچ و مهره، صنف بسیار وسیع و در عین حال مهمی است. ما پیچ و مهره‌های‌مان از ۴ میلیمتر شروع می‌شود و تا ۷۰ سانتیمتر هم ادامه دارد و همین مساله باعث شد تا من و هیات مدیره صنف پیچ و مهره، با تمامِ توان‌مان برای معرفی و ارتقاء سطح کیفی و کمی کارمان تلاش کنیم.

نکته مهم‌تر هم آن است که ما محدود به یک ماشین و یک مجموعه نیستیم؛ از ماشین‌های صنعتی تا خودروها، کشتی‌سازی، هواپیماسازی و… همه به مجموعه ما نیاز دارند. از این رو اگر ما بتوانیم بیشتر و بهتر اهمیت‌های کار و صنف‌مان را نشان دهیم، در آینده‌ای نزدیک به یکی از بزرگترین صنف‌های صنعتی تبدیل خواهیم شد. در خصوص سوال دوم شما هم، باید بگویم که ما زمانی که زیرمجموعه صنف ابزار آلات بودیم، تعدادمان ۱۳۷ نفر بود و پس از مستقل شدن به ۳۰۰ نفر افزایش پیدا کردیم که با تلاش همه اعضا توانستیم اعضای‌مان را به ۸۵۰ نفر ارتقاء دهیم و این یعنی موفقیت در این صنف. البته ناگفته نماند که ما پیش از مستقل شدن، باید برای گرفتن یک نامه برای دارایی و اداره مالیات و یا… حداقل ۱۵ روز انتظار می‌کشیدیم، اما در حال حاضر ما یک روز هم اعضای‌مان را منتظر نمی‌گذاریم و هرکاری که از دست‌مان بر بیاید با کمال میل انجام می‌دهیم. به هرحال ما با کارمان تلاش می‌کنیم تا حق‌الناس را پایمال نکنیم.

ورود به این حرفه، نیاز به آگاهی دارد یا هر فرد علاقه‌مندی می‌تواند وارد این حرفه شود؟

ورود به حرفه فروش پیچ و مهره مستلزم آگاهی و شناخت کامل این قطعات است که عدم شناخت در هر بخشی می‌تواند در عدم موفقیت کارفرما دخیل باشد. البته ناگفته نماند که در صنف ما بسیاری از افراد قوم و خویش هستند و هرکدام که تمایل به ورود داشتند، پیش از شروع کارشان با چند نفر کار کرده و آگاهی کامل و درستی از پیچ و مهره‌ها پیدا می‌کنند. ضمن اینکه سایر اعضا هم، حمایت همه‌جانبه‌ای به اعضای کم‌تجربه می‌کنند تا به تجربه کافی برسند.

از مسائلی که همواره اعضای اتحادیه‌ها را آزار می‌دهد و دائما از آن گله‌مندند، بحث مالیات و گمرگی واردات است. شما در راستای بهبود این شرایط برای اعضای‌تان چه کارهایی انجام داده‌اید؟

بله! ما مشکلات زیادی در بحث گمرکی داشتیم که آنقدر پیگیر حل و فصل آن شدیم تا توانستیم به خواسته‌های‌‌مان نزدیک شویم. به‌طوریکه گمرکی را از تُنی ۱۴۰۰ دلار به تُنی ۱۱۷۰ دلار رساندیم که خب این مساله، یک گام بلند و در عین حال مثبت بود.

در بحث مالیات هم اعضای ما خیلی اذیت شدند؛ به این خاطر که مالیات تعیین‌شده برای هریک از کاسبان با سود سالانه آنها سنخیت نداشت و همین مساله باعث شده است تا بسیاری با مشکل اقتصادی مواجه شوند. در این راستا هم، ما در تلاش هستیم تا رایزنی‌هایی را انجام دهیم تا مالیات‌ها بر اساس سود واقعی اعضاء پرداخت شود. به هرحال ما خودمان هم از همکاران همین اعضا هستیم و مشکلات و معضلات آنها را به خوبی می‌شناسیم.

در حال حاضر اتحادیه‌های بسیاری وجود دارند که به نوعی فعالیت‌شان بسیار با هم نزدیک است و به نوعی به صورت همگن عمل می کنند. مدتی است که طرحی با پیشنهاد علی اکبر بخشی، رییس اتحادیه قطعات یدکی اتومبیل، در خصوص تشکیل شورایی برای اتحادیه‌های همگن، مطرح شده است که قرار است در این شورا کارها و برنامه‌های اعضا را قدرت و اتحاد بیشتر پیگیری کنند که هم توان اجرایی اتحادیه‌ها را بالا می‌برد و هم مشکلات اعضا کاهش پیدا می‌کند. به هرحال چند دست بهتر از یک دست است. شما با تشکیل این شورا موافقید؟  

شخصاً از تشکیل این شورا استقبال می‌کنم و از همان ابتدا هم موافقت‌ام را با جناب بخشی اعلام کردم. اما معتقدم ما اگر بتوانیم با تعامل و وحدتِ رویّه در این شورا به اشتراکاتی برسیم و تعامل داشته باشیم، بسیار خوب است؛ اما نباید در کار یکدیگر دخالت کنیم، چراکه دخالت و ورود یک صنف به کار سایر صنف‌ها باعث تشدد و تبعات منفی خواهد شد که در مجموع به نفع هیچکدام از طرفین نیست. اما اگر هرکسی در این شورا از صنف و اتحادیه خودش دفاع کند، قطعاً شورای اتحادیه‌های همگن می‌تواند نتیجه خوب و درخشانی داشته باشد.

با توجه به اینکه شما به عنوان بازدیدکننده، به سومین نمایشگاه قطعات لوازم یدکی آمدید، چه نظری در رابطه با این نمایشگاه دارید؟ آیا شما تصمیم بر برگزاری نمایشگاهی در صنف‌تان ندارید؟

نمایشگاه قطعات یدکی بسیار خوب برگزار شد، اما باید این را هم در نظر داشته باشید که شما در این نمایشگاه حامیان مالی داشتید؛ اما ما فعلاً از این حامیان مالی که غالبا تولید کننده‌ها هستند، محروم هستیم. با این حال امیدواریم که بتوانیم با جذب حامیان مالی ما هم نمایشگاه‌های مرتبط با کارمان را برگزار کنیم. البته در این رابطه، جا دارد بگویم که در حال حاضر عدالت رسانه‌ای برای اتحادیه‌ها وجود ندارد. یعنی ممکن است رسانه‌ها مرتب به سراغ یک اتحادیه بروند و گفت و گوهایی هم با مدیران آنجا انجام دهند، اما می‌بینیم که کمتر سراغی از ما می‌گیرند که خب این مسائل هم در محقق نشدن ایده‌آل‌های ‌ما بی‌تاثیر نیست.

برنامه‌ها و دورنمای شما برای اتحادیه پیچ و مهره چیست؟ آیا فکر می کنید که در آینده این مجموعه به جایگاه قابل دفاعی در میان سایر اتحادیه‌های همگن خواهد رسید؟

به آینده کار و صنف‌مان بسیار خوش بینم. خصوصاً در حال حاضر که توافق هسته‌ای هم انجام شده و تحریم‌ها برداشته می‌شود. به هرحال صنف ما هم همانند بسیاری از اصناف کشور با اشکالات عدیده‌ای در زمان تحریم روبرو شد و همین مساله باعث شد عده‌ای به دنبال سودجویی و واردات پیچ و مهره‌های تقلبی و نامرغوب بیفتند. ما هم با تلاش همه اعضای هیات مدیره و اعضای فعال صنف در تلاش هستیم تا همه مشکلات و معضلات‌مان را مرتفع و حل کنیم تا در آینده‌ای نزدیک، شاهد بهبود بسیاری از مسائل مشکل سازمان باشیم. اتحادیه ما اگر درست معرفی شود ظرفیت بالایی برای دیده شدن و گستردگی را دارد.

من هم به‌عنوان یکی از خدمتگزاران این صنف، همه تلاش‌ام را خواهم کرد که آنچه در توان دارم در راه رسیدن به ایده‌آل‌ها برای اعضای محترم و همکاران گرامی به کار بندم.

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد