بنا به نقل کتاب وزین غرر الحکم و دررالکلم حدیث شماره ۶۸۰۷ امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام می فرماید:
قوام العیش حسن التّقدیر و ملاکه حسن التّدبیر
معنی تحت لفظی فارسی این کلام نورانی به نظر نگارنده: پایداری زندگی به تقدیرات نیک الهی است و ملاک آن تدبیر صحیح است. با دقت در فرمایش مولا جبر و اختیار در زندگی معنی می شود. قسمت جبر آن مقدرات الهی است که برای هر کس به ید قدرت الهی رقم می خورد و چه بخواهیم و نخواهیم گذر از این مراحل اجتناب ناپذیر است امّا در بخش دوّم حضرت راه کاری می دهد که با حسن تدبیر به استقبال مقدرات برویم. توجه به معنای حسن تدبیر ما را به این مطلب می رساند که در زندگی روزمره ما حق انتخاب هایی داریم، اینکه نوع انتخاب ما بر چه اساسی باشد مهم و تاًثیر گذار است. بعنوان مثال ما می توانیم با اهل و عیال و خانواده مهربان و خوش سخن باشیم یا نباشیم. در احادیث فراوان رسیده از حضرات معصومین علیهم السلام سفارش به مهربانی و خوش سخن بودن شده است و اگر ما این چنین شویم حسن تدبیر بخرج داده ایم و خود را در معرض مقدرات نیک الهی قرار داده ایم. با شرکت در یک عمل گناه (نعوذ بالله پناه می بریم به خدا) سوء تدبیر کرده ایم تدبیر بد داشته ایم و خود را در معرض مقدرات عذاب آور الهی قرار داده ایم. با دقت در روایات وارده از پیشوایان معصوم می توانیم آموزش آن بزرگواران به حسن تدبیر را به خوبی مشاهده کنیم. از عبارت مشهور النظافه من الایمان گرفته تا نیکی به پدر و مادر و … همه این ها آموزش حسن تدبیر بخرج دادن در زندگی می باشد. برای رسیدن به حسن تدبیر باید آموزش ببینیم و این مهم بر عهده ی امام زمان عج است و به فرموده ی آن حضرت در زمان غیبت باید به راویان حدیث مراجعه کنیم. سخن را با این کلام گهربار امام حسن علیه السلام به نقل از بحار النوار ج ۱ ص۲۱۸ به پایان می بریم.
عجبت لمن یتفکر فی ما کوله کیف لا یتفکر فی معقوله، فیجنب بطنه ما یوذیه و یودع صدره ما یردیه
در شگفتم از کسی که در باره خوراکی ها خود اندیشه و تامل می کند و لیکن در باره نیازمندی های فکری و عقلی اش تامل نمی کند، پرهیز می کند از آن چه معده اش را اذیت می نماید و سینه و قلب خود را از پست ترین چیزها پر می کند.