رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=3136

مدیریت استراتژی (swot)

چند روز پیش از مغازه یی کارت ویزیتش را خواستم، یک برگه فاکتورش را برداشت و بالای آن را برید به عنوان کارت ویزیت به دستم داد. نگاه کردم شماره ی تلفن روی فاکتور شش رقمی بود! یعنی این فاکتور مربوط به بیش از سی سال پیش بوده و میتوان نتیجه گرفت این مغازه برو بیایی داشته و برای خودش بنگاهی موفق بوده که چنین فاکتوری هم چاپ کرده، امّا چه شده که امروز دیگر برایش به صرفه نیست فاکتور چاپ کند؟ یا حتی کارت ویزیت داشته باشد؟ تفکر در موردچنین مغازه ها و بنگاه های اقتصادی این هشدار را می دهد که برای تدام فعالیت اقتصادی باید برنامه داشت اینکه امروز جنس تهیه می کنم و طی روزهای آتی آن را با سود به فروش می رسانم شاید مشکل امروزم را حل کند امّا این روز طی ماه ها و سال ها ی آینده دستخوش تغییرات خواهد شد از تغییر قوانین مملکتی گرفته تا تغییر در شرایط زندگی خود انسان و تغییر در الگوی مصرف کنندگان می تواند رونق را از بنگاه اقتصادی فعال بگیرد. باید پویایی و استمرار در قوانین اداره ی مجموعه ها وجود داشته باشد تا دچار افت و کسادی نشویم. برنامه مدیریت استراتژی (swot) به ما کمک می کند تا بتوانیم وضعیت فعالیت بنگاه اقتصادی را به روز و فعّال نگه داریم. در این برنامه با یک آنالیز دقیق توسط کارشناس خبره نقاط قوت و نقاط ضعف داخلی شناسایی می شود، سپس به تعیین فرصت ها و تهدیدهای بیرونی می پردازد.

نقطه قوت: آن چیزی که من یا مجموعه من در آن تبحر و یا تخصص دارد. استفاده از شایستگی یا بهره وری از یک عامل کلیدی در رقابت با سایرین (مزیت بنگاه اقتصادی)

نقطه ضعف: نداشته ها یا عدم تخصص هایی است که به کار من و مجموعه ی من ضربه می زند. کاربرد ناموفق یک شایستگی یا عدم بهره وری از یک عامل کلیدی در رقابت با سایرین نیز معنی دیگری از نقاط ضعف است.

فرصت ها: شرایط و حالت های خارجی یا عناصر خارجی که می توانم از آنها برای عملکرد مثبت و رو به رشد فعالیت ها استفاده کنم.

تهدیدها: شرایط و حالت های خارجی یا عناصر خارجی که بر عملکردها یا فعالیت ها تاثیر منفی می گذارد.

کارشناس مدیریت استراتژی (swot) با برگزاری جلساتی تجربه و تحلیل دقیق از نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای مجموعه بدست می آورد و با اولویت بندی آنها استراتژی (برنامه راه) به شکل های مختلف ارائه می کند که با استفاده از این برنامه ها یا نقشه ها پویایی را به مجموعه می دهد و باعث می شود مجموعه در مقابل تغیرات قوانین یا تغییر شرایط کارکنان یا تغییر بازار و مانند این ها رونق خود را از دست ندهد و همانند روزهای اوج باز هم به راه خود ادامه دهد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد