به دنبال تعلل دولت در اجرایی کردن تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو، هم اکنون سایتهای فروش دو خودروساز بزرگ کشور با ثبت فروش بسیار پایینی مواجه و میزان فروش روزانه خودرو به صفر نزدیک شده است. حتی کسانی که قبلا خودرو ثبت نام کرده بودند از خرید خود اعلام انصراف کرده و خواستار عودت پول خود شدهاند.
اطلاعات کسب شده اقصادنیوز از سوی کارشناسان و فعالان بازار خودرو نشان میدهد پس از انتشار عمومی خبر ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو، بازار خودرو کشور که پیش از این در انتظار ورود محصولات جدید و پایین آمدن قیمتها بود، در حالت انتظاری جدیدتری فرو رفته و سبب شده تا رکود در بازار خودرو عمیقتر شود.
فعالان بازار میگویند که چون فعلا وعده این تسهیلات داده شده اما عملا به اجرا نرسیده، سبب شده تا برخی مشتریانی که مثلا پراید ثبت نام کرده بودند از ثبت نام خود منصرف شوند و بخواهند با استفاده از تسهیلات ۲۵ میلیونی و آورده خود خودرو مدل بالاتری نظیر ال۹۰ یا پرشیا تحویل بگیرند.
به گفته فعالان بازار خودرو، یکی دیگر از دلایل انصراف مشتریان از خرید خودرو، پایین آمدن قیمت بازار نسبت به قیمت کارخانهای است. مشتریان میتوانند با مراجعه به بازار برخی خودروها را ارزانتر و سریع تر از نمایندگیها تحویل بگیرند به همین خاطر افرادی که قصد خرید نقدی خودرو را دارند ترجیح میدهند با مراجعه به بازار نیاز خود را برطرف کنند.
پشت درهای بسته بازار را به هم ریختند
در همین رابطه داوود میرخانی رشتی، مدیرعامل ایرانخودرو در دهه ۶۰ معتقد است که برخی دولتمردان بدون توجه به واقعیتهای صنعت خودرو کشور پشت درهای بسته نشستهاند و برای این صنعت برنامه ریزی کردهاند.
به گفته او اعلام خبر تسهیلات ۲۵ میلیونی انتظار جدیدی برای مردم ایجاد کرده و سبب شده تا مردم برای مدتی از خرید خودرو دست نگه دارند و از میزان نقدینگی و فروش شرکتهای خودروساز کاسته شود.
میرخانیرشتی بر این باور است که طرح اعطای تسهیلات با سود ۲۸ درصدی که سایپا آن را به راه انداخته بود داشت جواب می داد که این تسهیلات کار را خراب کرد و سبب شد بازار خودرو در انتظار جدیدتری فرو رود.
او ادامه میدهد که تسهیلات ۲۵ میلیونی که هنوز معلو نیست کی و چگونه قرار است در اختیار خودروسازان قرار گیرد سبب شده تا مشکلات جدیدتری برای خودروسازان به وجود آورد و وضعیت فروش در آنها را به حالا تعلیق درآورد.
از قیمتها چه خبر؟
آن طور که فعالان بازار می گویند، در حال حاضر پارستندر قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داشته که این موضوع از کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی آن نسبت به روزهای گذشته حکایت دارد. همچنین تندر مدل E2 نیز که طی هفته آخر مهر ماه ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رفته است.
از دیگر تندر تولیدی کشور که مدل اتومات این محصول است، خبر می رسد افزایشی ۱۰۰ هزار تومانی نصیب آن شده است. این خودرو در روزهای گذشته ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.
اما پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز قیمت ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خود را در روزهای اخیر حفظ کرد و تغییری به خود ندید. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار هم در مدل V8 هماکنون ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد تا این خودرو نیز تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده باشد. با این حال اما از بازار پژو ۴۰۵ در مدل SLX خبر میرسد که این محصول با توجه به افت قیمت ۱۰۰ هزار تومانی اش، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید.
به گفته فعالان بازار، پژو پارس افزایش قیمت را طی دو هفته گذشته تجربه کرده بود، ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفت. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 نیز در روزهای اخیر تغییر قیمتی خاصی را به خود ندید و ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.
سمند معمولا نوسان قیمت کمی را در مقایسه با سایر خودروهای داخلی تجربه میکند. اما آن طور که از بازار رانا خبر میرسد، این خودرو کماکان ۳۲ میلیون تومان به فروش میرود و از سوی دیگر دنا نیز ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. دنا تا همین چند ماه پیش قیمتی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان در بازار داشت.
فعالان بازار اما در مورد تیبا نیز میگویند که این خودرو قیمت ۲۴ میلیون تومانی خود را حفظ کرده و طی هفته جاری نه ارزان شده و نه گران. همچنین برای خرید مدل ۱۳۲ پراید هم در حال حاضر باید ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت میکند. قیمت پراید مدل ۱۳۱ نیز ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و مدل ۱۱۱ هم ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرود.
منبع: اقتصاد نیوز