هاشم یکه زارع با بیان اینکه شرکت پژو تمام شروط ایران خودرو را برای ادامه همکاری ها پذیرفته است، اظهار داشت: ایجاد شرکت مشترک با سهام ۵۰ درصدی دو مجموعه ، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه ای پژو و انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری از شروط ایران برای همکاری با پژو بوده است.
براساس قراردادی که در سال ۲۰۰۴ بین رؤسایجمهور ایران و فرانسه امضا شده بود شرکت پژو فعالیت خود را از آن تاریخ آغاز و باید تا سال ۲۰۱۴ ادامه میداد اما مسئولان این شرکت فرانسوی با زیر پا گذاشتن این قرارداد از ابتدای سال ۱۳۹۱ همکاری خود را با ایران قطع کرد و بهدنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارتهای سنگینی گردید بهنحوی که عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت.
ایران در آن سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بود اما پس از اینکه پژو در فوریه سال ۲۰۱۲ ارسال محمولههای خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران ۶۸ درصد کاهش یافت و به ۱۴۵هزار دستگاه خودرو رسید.
امروز سه سال از آن موضوع می گذرد و این خودروساز فرانسوی گویا شرایط را برای دور جدید حضور خود در ایران مساعد دیده و تمام شروط ایران خودرو را بعد از کش و قوس های فراوان پذیرفته است اما هنوز مشخص نشده این شرکت میخواهد چه میزان غرامت بابت بی عهدی خود به ایران خودرو پرداخت کند.