در تازه ترین اظهار نظر علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز براساس همین منطق اقتصادی، شرایط کنونی بازار را بهترین وضعیت برای خرید کالاها دانسته و تاکید کرده که این پیشنهاد را به عنوان وزیر اقتصاد به مردم ارائه نمی دهد بلکه به عنوان یک شهروند و کارشناس اقتصادی چنین توصیه ای دارد؛ بنابراین اگر کسی قصد خرید کالایی را دارد، حتما و حتما اکنون بهترین فرصت برای مراجعه به بازار است.
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز معتقد است مشتریان نباید بازار کنونی را از دست بدهند. سیف در حالی این پیشنهاد را به مشتریان خودرو می دهد که نزدیک به ۷ ماه است که مشتریان با بازار خودرو قهر کرده اند و دلخوری طولانی مدت آنها از قیمت و کیفیت باعث شده تا بازار در رکود عمیقی فرو برود.
با این حال این دو مقام مسئول براساس این نظریه مشتریان را تشویق به خرید خودرو کرده اند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که خرید در زمان رکود بهترین فرصت برای مشتریان است زیرا قیمت کالاها بعد از خاتمه رکود به دلیل افزایش یکباره تقاضا و کاهش عرضه گران می شود؛ بنابراین کسانی سود می برند که خرید خود را در زمان رکود انجام داده اند.
مسئولان دولتی در حالی این پیشنهاد را به مردم ارائه می کنند که در شرایط کنونی قیمت برخی خودروها در بازار با قیمت کارخانه یکسان شده و در برخی موارد نیز شاهد کاهش زیرقیمت کارخانه هستیم.
با این حال مشتریان حاضر به خرید خودرو نشده اند. به دلیل افزایش مشکلات نیز خودروسازان دست به دامن دولت شده اند تا ضمن دریافت کمک های مالی برای حل مشکل تولید، بانک ها با ارائه تسهیلات آسان به مشتریان سمت تقاضا را در بازار تحریک کنند.
دولت نیز بر همین اساس در بسته خروج از رکود همه توجه خود را به حل مشکل تقاضا معطوف کرده است و با ارائه روش های مختلف قصد دارد، بازار سرد خرید و فروش خودرو در کشور را گرم کند و جانی دوباره به آن دهد بنابراین در شرایطی که هدف دولت افزایش قدرت خرید مشتریان است، سوالی که برای بسیاری از مشتریان به وجود آمده این است که آیا اکنون زمان مناسبی برای خریدن خودرو است؟
کارشناسان بازار خودرو معتقدند که شرایط حال حاضر بهترین زمان برای خرید است؛ زیرا وضعیت به گونه ای است که از یکسو قیمت خودروها در بازار کاهش یافته است و از سوی دیگر شرکت های خودروساز که تاکید بسیاری بر افزایش قیمت محصولات خود در سال جاری داشته اند از این خواسته خود دست کشیده اند؛ بنابراین در شرایط کنونی که مشتریان فرمان بازار را به دست گرفته اند، بهترین شرایط برای خرید خودرو است.
فربد زاوه، کارشناس خودرو نیز خرید در زمان رکود را بهترین فرصت برای مشتریان می داند و تاکید دارد کسانی که مشتریان واقعی خودرو هستند و درواقع نیاز این کالای مصرفی را در زندگی خود احساس می کنند باید در شرایط رکودی به خرید بپردازند چون به دلیل نبود تقاضا، قیمت ها روند کاهشی داشته و به دلیل عمیق شدن رکود نیز ثبات خود را حفظ کرده است.
وی دلیل دیگر برای خرید خودرو در حال حاضر را عدم افزایش قیمت خودرو می داند، می گوید: در صورتی که رکود موجود در بازار خودرو از بین برود و بازار به روند عادی خودش بازگردد، با افزایش تقاضا شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.در حالی که بسیاری بر خرید در شرایط رکودی تاکید دارند و آن را بهترین فرصت می دانند که فعالان بازار خودرو به این موضوع اعتقادی ندارند. بنا به گفته فعالان بازار مشکل کنونی در بازار خودرو به دلیل مسائل کلان اقتصادی کشور به خصوص شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور است که قدرت خرید مردم را کاهش داده است؛
بنابراین کسانی که نیازمند خرید خودرو هستند به دلیل مشکلات مالی از چرخه خرید حذف می شوند.
یکی از فعالان بازار خودرو نیز معتقد است که خرید در شرایط رکودی به نفع مشتریان است، اما تاکید دارد خرید به نفع کسانی است که توان خرید کالاهای مصرفی چون خودرو را داشته باشند.
وی می افزاید: در شرایط کنونی بسیاری از مشتریان واقعی خودرو بودجه لازم برای خرید خودرو را ندارند؛ زیرا حقوق و دستمزد آنها به صورت کامل خرج مصارف عمومی زندگی می شود.
این فعال بازار خودرو تلاش دولت در راستای افزایش تقاضا در بازار خودرو را نیز مثمرثمر نمی داند و معتقد است که در اوایل سال جاری نیز دولت با افزایش وام خودرو قصد داشت به تحریک تقاضا در بازار خودرو کمک کند، اما با گذشت ۴ ماه از آن مصوبه تاکنون هیچ نوع تسهیلاتی به مشتریان برای خرید خودرو ارائه نشده است.
به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار خودرو، راهکارهای دولت در صورتی می تواند به بازار خودرو کمک کند که بانک ها به صورت جدی با متقاضیان دریافت وام همکاری کنند و شرایط را برای دریافت وام تسهیل کنند؛ بنابراین در شرایط کنونی خریداران واقعی با دریافت تسهیلات به خرید خود می پردازند زیرا آنها زمان کنونی را بهترین موقع برای خرید خود می دانند.
فصل خرید خودرو، سال های آینده
در میان نظرات موافقی که شرایط حاضر را بهترین فرصت برای خرید می دانند، مخالفانی نیز وجود دارند که معتقدند هر چند خرید در زمان رکود برای مشتریان به صرفه است، اما مشتریان بازار خودرو از این فرصت استفاده ای نخواهند کرد و راهکارهای دولت نیز کمکی به حل این مشکل نخواهد کرد.
به عقیده این کارشناسان، مشتریان خرید خودرو را به دلیل عدم تناسب قیمت و کیفیت تحریم کرده اند بنابراین حاضر به شکستن تحریم خود نیستند و بر همین اساس شرایط کنونی را زمان خوبی برای خرید نمی دانند و به همین دلیل دست از خرید کشیده اند.
یکی از کارشناسان بازار خودرو با اشاره به این موضوع می گوید: مشتریان منتظر خودروهای جدید با قیمت های مناسب هستند؛ بنابراین خرید خود را به آینده موکول کرده اند بنابراین شرایط کنونی را فرصت خوبی برای خرید نمی دانند.
وی تولیداتی قدیمی و بدون امکانات خودروسازان را عامل اصلی رکود در بازار می داند و می گوید: بسیاری از مشتریان رویای خودروهای برندهای مشهوری را دارند که در سال های آینده در بازار عرضه می شود و حاضر به خرید خودروی به کیفیت کنونی که قیمت آنها را بسیار بالا نیز می دانند نیستند؛ بنابراین رکود فعلی تا ماه های آینده نیز همچنان ادامه دار خواهد بود.
فربد زاوه نیز با اشاره به اینکه بخشی از مشتریان قدرت لازم برای خرید خودرو را دارند اما حاضر به خرید نیستند؛ بنابراین این مشتریان زمان حاضر را برای خرید مناسب نمی دانند، می گوید: این دسته در انتظار ورود ماشین های مدل های جدید خودروسازان هستند و با توجه به اینکه می دانند هزینه آن خودروها بیشتر هم خواهد بود، حاضرند بهای آن را بپردازند، اما خودروی با کیفیت سوار شوند.