رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=3646

چرا حجم موتور مبنای تعیین ورود خودرو باشد؟

آیا ورود خودروی با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است؟ یا باید علاوه براینکه حجم ۲۵۰۰ سی سی و بالاتر دارد ویژگی خاص دیگری هم داشته باشد تا ورودش به کشور ممنوع باشد؟

چرا حجم موتور مبنای تعیین ورود باشد؟ آیا خودروی با حجم موتور بالای ۲۵۰ سی سی لزوماً لوکس تلقی می شود؟ به نظر می رسد تعیین شاخص حجم موتور برای لوکس شناخته شدن یک خودرو، تصمیمی عجولانه و بدون کارشناسی دقیق باشد. بعضی مسئولان معتقدند قیمت شاخص تعیین کننده ی لوکس بودن است و چه بسیارند خودروهایی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی و کمتر از آن که قیمت هایی بسیار بالاتر نسبت به خودروهای با حجم ۲۵۰۰ سی سی دارند. ورود خودروی گران قیمت به کشور، هزینه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی برای کشور ایجاد می کند که طبیعی است اگر این هزینه ها از جنس مادی و قابلیت تبدیل شدن به عدد و رقم را دارند باید محاسبه شده و از وارد کننده اخذ گردد. پرداختن به مقوله ی هزینه های ایجاد شده به خاطر ورود این خودروها از حوصله ی این نوشتار خارج است امّا بررسی بعضی ابعاد آن خالی از لطف نبوده و به مبحث خودروی لوکس مرتبط می باشد.

یکی از دلایل توجه به حجم موتور و آلایندگی و مصرف سوخت می باشد. در این زمینه کارشناسان می گویند ارتباط مستقیمی بین حجم موتور و آلایندگی و مصرف سوخت نمی توان برقرار کرد بطوریکه بسیاری از خودروهای ساخت داخل با حجم موتورکمتر از ۲۰۰۰ سی سی آلایندگی و مصرف سوختی بمراتب بالاتر از خودروهای وارداتی با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سی سی دارند.

سرعت و قدرت مشخصه ی دیگری برای توجه به موتورهای با حجم بالاست که البته این نکته مثبت می تواند با تنگ نظری تبدیل به چالش گردد. برای تردد خودرو در شهر و جاده قوانینی از نظر میزان سرعت وجود دارد و رعایت این قوانین برای همه الزامی و اجباری است و نمی توان با توسل به میزان قدرت و سرعت قوانین را نادیده گرفت. لذا عملاً استفاده از همه توانایی و امکانات این خودروها جز با زیر پا گذاشتن قانون امکان پذیر است. تصادفاتی که متاسفانه در داخل شهرهای بزرگ خصوصاً تهران با خودروهای لوکس اتفاق افتاده از همین جا ناشی شده است. مصرف گرایی و تبدیل شدن بازار به یک مصرف کننده مانند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یکی دیگر از علل توجه به خودروهای لوکس است که در این باره جداً باید نگران باشیم و روندی را آغاز کنیم که تولید خودروهای لوکس در کشورمان صورت بگیرد و این نه فقط با انتقال خط مونتاژ، بلکه با انتقال فن آوری ساخت و تولید باشد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد