در روزهایی که هیاتهای تجاری و اقتصادی از کشورهای اروپایی در رفتوآمد به ایران هستند، گروههای اقتصادی از آسیا نیز چمدانهای خود را برای سفر به ایران بسته و در صف مذاکرات اقتصادی با بنگاهها و سازمانهای داخلی نشستهاند.
روز سهشنبه هفته گذشته، هیأتی تجاری از کشور ژاپن که گروهی از شرکتهای خودروسازی و صنایع قطعهسازی این کشور را دربرداشت به اتاق بازرگانی تهران آمدند و ابتدا رییس هیات یادشده به همراه سفیر ژاپن در ایران، در یک جلسه خصوصی با رییس اتاق بازرگانی تهران و سپس در یک گردهمایی با شرکتهای ایرانی ملاقات کردند. همایش تجاری ایران و ژاپن به ابتکار اتاق بازرگانی تهران و سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) برگزار شد و فعالان اقتصادی دو طرف توانستند ظرفیتهای همکاری مشترک با یکدیگر را بهطور مستقیم به بحث و مذاکره بگذارند.
در بخش خودرو سرمایهگذاری کنید
پیش از آغاز نشست رودرروی فعالان اقتصادی ایران و ژاپن، رییس اتاق بازرگانی تهران پذیرای سفیر ژاپن و مدیرکل صنایع تولیدی سازمان تجارت خارجی ژاپن بود. مسعود خوانساری، «هیرویاسو کوبایاشی» و «کمیهیکو اینابا» در این دیدار درباره زمینههای مناسب برای همکاریهای اقتصادی به تبادلنظر پرداختند. رییس اتاق بازرگانی تهران در ابتدای این نشست، به روابط دیرینه ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه روابط کشورها بهطور معمول دچار فراز و نشیبهایی میشود، میان ایران و ژاپن، کمتر این فراز و نشیبها رخ داده است. به همین دلیل در سالهای گذشته، همکاری خوب و به نسبت گستردهای بین بخش خصوصی ایران و ژاپن شکل گرفته و به نظر میرسد با رفع مشکلات چند سال اخیر پس از اجرای توافق هستهای، این روابط عمیقتر شود. مسعود خوانساری سپس به حجم مبادلات ایران و ژاپن در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: میزان مبادلات تجاری غیرنفتی ایران و ژاپن افزونبر ۳ میلیارد دلار بود که متاسفانه این رقم با طی یک روند نزولی در سال ۲۰۱۴میلادی به ۲۲۰ میلیون دلار کاهش یافت که افت سطح همکاریهای اقتصادی ۲کشور به دلیل پذیرش اجرای تحریمها از سوی ژاپن بود. او در ادامه به ورود هیاتهای تجاری متعدد به ایران اشاره کرد و گفت: ژاپن در کشورهای بسیاری سرمایهگذاری کرده و آنچه از شرایط اقتصادی برمیآید نشان میدهد که این کشور به سرمایهگذاری در ایران نیز تمایل دارد. او افزود: ایران هم آمادگی دارد در زمینههای مختلف اقتصادی چون نفت، گاز، پتروشیمی، حملونقل، تولید لوازم خانگی و نانوفناوری با ژاپن سرمایهگذاریهای مشترکی داشته باشد. خوانساری ادامه داد: یکی از زمینههای مساعد همکاری نیز صنعت خودرو است. در۱۰ سال گذشته، واردات خودرو از ژاپن کاهش یافته و عمده واردات خودرو به کشور ما از کرهجنوبی بوده است. رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تولید و فروش سالانه یک تا ۱/۵میلیون خودرو در ایران گفت: اکنون زمان مناسبی برای سرمایهگذاری ژاپن در ایران چه به صورت مشترک و چه به طور مستقل است. به این ترتیب بازار ۳۰۰ میلیون نفری اطراف ایران نیز تغذیه خواهد شد. رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین نسبت به تبادل هیاتهای تجاری با ژاپن اعلام آمادگی کرد و گفت: رفتوآمد هیاتهای تجاری شناخت خوبی از ظرفیتهای اقتصادی و زمینههای مناسب و مورد علاقه همکاری برای دو طرف فراهم میکند. پس از سخنان مسعود خوانساری، سفیر ژاپن نیز تایید کرد که بعد از امضای برجام، علاقهمندی شرکتهای ژاپنی برای حضور در بازار ایران بسیار افزایش یافته و این انتظار میرود که در ۲ سال آینده روابط اقتصادی دو کشور تقویت شود. هیرویاسو کوبایاشی با ابراز خوشحالی از علاقهمندی ایرانیها به خودروهای ژاپنی گفت: شرکتهای ژاپنی مانعی برای حضور در بازار ایران ندارند و تنها سختیهای و موانعی که در راه مراودات مالی و فاینانس بین ایران و سایر کشورها ایجاد شده بود، اجازه فعالیت بیشتر را به ژاپن نداد. سفیر ژاپن همچنین از تداوم گفتوگوها بین ایران و ژاپن برای دستیابی به یک توافق تجاری خبر داد و اعلام کرد: توکیو به دنبال توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی با تهران است. مدیرکل صنایع تولیدی سازمان تجارت خارجی ژاپن نیز در دیدار با رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: در هیات همراه وی ۳۰ فعال اقتصادی از ۱۷ شرکت مختلف حضور دارند که برای پیدا کردن کانالهای ارتباطی جدید به اتاق بازرگانی تهران آمدهاند. کمیهیکو اینابا گفت: این گروه از شرکتهای فعال در حوزه خودروسازی، قطعهسازی، مشاوره تجاری، بازرگانی عمومی و صنعتی هستند و به دنبال درک بیشتر از وضعیت کنونی صنعت و اقتصاد ایران به اتاق بازرگانی تهران آمدهاند.
آغوش باز ایران به روی فناوری ژاپن
پس از پایان دیدار مقامات دو طرف، همایشی برای انجام مذاکرات مستقیم بین فعالان اقتصادی ایرانی و ژاپنی با حضور گسترده شرکتهای ایرانی برگزار شد. معاون امور بینالملل اتاق بازرگانی تهران در این همایش به مناسبات تاریخی دو کشور ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: اگرچه در مناسبات اقتصادی ایران و ژاپن نوسانات فراوانی ناشی از وقایع مختلف تجربه شده اما هرگز این روابط قطع نشده است. محمدرضا بختیاری با بیان اینکه ژاپن همواره یکی از شریکان مهم اقتصادی ایران به ویژه در حوزه نفت بوده، درباره حجم مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: میزان همکاریهای تجاری ۲ کشور تا پیش از تشدید تحریمها در سال ۲۰۰۶ میلادی، با احتساب تجارت نفت رقمی حدود ۱۲ میلیارد دلار بود در حالی که تحریمها از این حجم به شدت کاست و براساس آمار تجارت دو کشور در سال گذشته، داد و ستد غیرنفتی دو طرف به ۲۱۲ میلیون دلار کاهش یافت. وی با بیان اینکه هر دو کشور به بازسازی مناسبات اقتصادی خود پس از رفع تحریمها بسیار خوشبین هستند، گفت: ژاپن به عنوان یک کشور صنعتی بزرگ میتواند در پروژههای نفت، گاز، پتروشیمی و معادن ایران فعالیت گسترده و سهم بالایی داشته باشد و سرمایهگذاری در این بخشها را رونق دهد.
منتظر انقلاب بزرگ در خودروسازی ایران هستیم
سفیر ژاپن در تهران نیز در این همایش عمومی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت خودرو در ایران، همکاری ۲کشور در این بخش را امیدوارکننده دانست و گفت: اگرچه با اعمال تحریمها، صنعت خودروسازی ایران نتوانست توانمندیهای خود را به نمایش بگذارد اما با برداشته شدن تحریمها باید منتظر انقلابی بزرگ در خودروسازی ایران باشیم. کوبایاشی افزود: بر این اساس، ژاپن با فناوری قوی که در اختیار دارد و ایران نیز با توجه به ظرفیتهای صنعتی خود و نیز بازار مناسبی که از آن بهرهمند است، میتوانند در آیندهای نزدیک همکاریهای مشترک چشمگیری داشته باشند.
دعوت از شرکتهای ایرانی برای بازدید از نمایشگاه خودرو توکیو
سرپرست هیات ژاپنی نیز گفت: این سفر را با هدف جستوجو برای یافتن شریکان تجاری از ایران آغاز کردهایم و بر این باور هستیم که با رفع تحریمها، صنعت خودروسازی در ایران حرکت رو به جلو خواهد داشت و ژاپن میتواند در این زمینه سهم بالایی داشته باشد. کمیهیکو اینابا، به برگزاری نمایشگاه خودرو در توکیو اشاره کرد که قرار است ۳۰ سپتامبر جاری برگزار شود و از فعالان اقتصادی ایران در این حوزه برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کرد.
نیاز ۸ میلیارد دلاری قطعهسازی ایران به سرمایهگذاری خارجی
عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان ایران نیز در این همایش گفت: با توجه به سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه همکاریهای مشترک در صنعت خودرو کشور، ۴۰ درصد ظرفیت تولید باید ساخت داخل باشد و شرکتهای خارجی نیز اقدام به سرمایهگذاری کنند. در عین حال نیز ۳۰ درصد تولیدات مشترک باید در فرآیند صادرات قرار گیرد. محمدرضا نجفیمنش افزود: اگرچه در ژاپن روند تصمیمگیریها طولانی است اما به محض آنکه تصمیمی گرفته میشود وارد مرحله اجرا شده و بلندمدت است. به گفته وی، این آمادگی وجود دارد که شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی ایران و ژاپن همکاریهای بلندمدت خود را آغاز کنند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه از نیاز ۸ میلیارد دلاری صنعت قطعهسازی ایران به سرمایهگذاری در افق ۱۰ ساله خبر داد و گفت: شرکتهای ژاپنی علاقهمند به سرمایهگذاری در این بخش میتوانند با همتایان خود در ایران وارد مذاکره شوند.
منبع: صمت