حدود دو ماه دیگر، بخشی از تحریمهای بینالمللی علیه ایران لغو خواهد شد. این در حالی است که هنوز خبری قطعی از حضور خودروسازان خارجی یا عقد قراردادهای قطعی بین شرکتهای خودروساز داخلی و خارجی به گوش نمیرسد.
«دنیای اقتصاد» با این مقدمه نوشت: پس از توافق هستهای ژنو در اواخر پاییز ۹۲، اخبار مختلفی از احتمال همکاری شرکتهای معتبر خارجی با خودروسازان داخلی منتشر و عنوان شد که غولهای صنعت خودروی جهان قصد ایران کردهاند. جنرال موتورز آمریکا، فولکس واگن آلمان، فیات – کرایسلر، پژوی فرانسه و … در شرایطی نامشان برای حضور در «جاده مخصوص» مطرح شد که تا به امروز در میان آنها تنها شراکت با پژو تا حد قابل توجهی پیش رفته است.
این خودروساز فرانسوی که مذاکراتش با ایرانخودرو از حدودا یک سال و نیم پیش آغاز شد، قصد دارد با سه محصول جدید (مدلهای ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۷) به جاده مخصوص برگردد، هرچند هنوز قرارداد میان این شرکت و خودروساز ایرانی به امضا نرسیده است. بهعبارت بهتر، با وجود اینکه ایرانخودرو و پژو ماههاست با یکدیگر در حال مذاکره هستند و تا حد زیادی نیز در این مذاکرات پیش رفتهاند اما هنوز امضایشان پای قرارداد حک نشده و ظاهرا قرار است زمستان امسال، این قرارداد نهایی شود. سایر خودروسازانی هم که نامشان برای حضور در ایران مطرح شد، تقریبا هیچ اقدام عملی برای آمدن به «جاده مخصوص» انجام ندادهاند و همکاریشان با ایرانیها در حد حرف باقی مانده است.
به اعتقاد کارشناسان، در این مورد دو فرضیه وجود دارد؛ یا خودروسازان ایرانی و خارجی هیچ مذاکره جدی و عملی را با یکدیگر انجام ندادهاند یا اینکه به صورت چراغخاموش و محرمانه در حال مذاکره با یکدیگر هستند. اگر فرض اول صحیح باشد که به این زودیها نباید منتظر خودروسازانی مانند فولکس و فیات و جنرال موتورز باشیم اما اگر فرض دوم را بپذیریم، میتوان به شراکت جاده مخصوصیها با این غولهای خودروسازی جهان – در آیندهای البته شاید نهچندان نزدیک – امیدوار بود.