تب پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو فرو نشست و در این داد و ستد بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای سایپا و ایرانخودرو پرداخت شد.
در این مسیر بیش از ۱۱۰ هزار مورد برای فروش خودرو با تسهیلات بانکی ثبتنام شد و اگرچه خودروسازان قصد داشتند این فروش را ادامه دهند اما با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر پایان یافتن سهمیه در نظر گرفته شده برای این نوع تسهیلات، فروش اقساطی خودرو به پایان رسید. با این حال سهم ایرانخودرو از فروش اقساطی خودرو با تسهیلات بانکی حدود ۵۳ هزار خودرو و سهم گروه سایپا ۵۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه (پارس خودرو ۸۱۰۰، زامیاد ۵۳۰۰ و سایپا۴۳۳۰۰ دستگاه) اعلام شد. در این طرح، شرکتهای مونتاژکننده خودروهای چینی از جمله کرمان موتور، خودروسازان راین و مدیران خودرو نیز حضور داشتند که به اظهار وزیر صنعت، معدن و تجارت فقط ۶۵۴ خودروی چینی با این وام ۲۵ میلیونی به فروش رفت. محمدرضا نعمتزاده در تشریح دلایل مشمول شدن فروش برخی خودروهای چینی در طرح فروش خودرو با تسهیلات گفت: در ساخت خودروهای چینی به فروش رفته در این طرح۲۰ الی ۳۰ درصد از قطعات و تکنولوژی ایرانی استفاده شده است. نعمتزاده افزود: فقط خودروهای چینی که ۲۰ الی ۳۰ درصد در ساخت آنها از قطعات و تکنولوژی ایرانی استفاده شده مشمول استفاده از این نوع تسهیلات شدهاند. وی با تاکید بر اینکه فروش اقساطی خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی مورد استقبال مردم قرار گرفته است، تصریح کرد: از مجموع ۱۳۰ هزار دستگاه خودروی خریداری شده از سوی مردم تنها ۶۵۴ دستگاه خودروی چینی به فروش رفته است. وی یادآور شد: خودروی پراید بیشترین فروش را در بین خودروهای مشمول تسهیلات داشته است.
بازار خودرو تکان نخورد
در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل با اشاره به رکود در بازار خودرو گفت: اعطای وام ۲۵ میلیونی هم نتوانست بازار را تکان دهد و پرداخت این وام تأثیری بر بازار خودرو نداشت. غلامحسین قاسمیان در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: فقط با اعطای این وام انبارهای کارخانجات خودروسازی خالی شده است. قاسمیان با اشاره به رکود موجود در بازار خودرو ادامه داد: تقاضا برای خرید خودرو همچنان پایین است و بازار در رکود کامل به سر میبرد و حتی اعطای وام نیز نتوانست بازار را تکان دهد. همچنین عطاءالله حکیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی بدون پرداخت یک ریال، پول خریداران خودرو را جمع کرد اما نه خودروساز و نه مردم رنگ تسهیلات۲۵ میلیونی را نخواهند دید. حکیمی افزود: وزارت صنعت خودروهای بیکیفیت انبارشده را به مردم قالب کرد، این وزارتخانه در حالی فروش۱۱۰ هزار دستگاه انواع خودرو را به شیوه جدید به مردم فروخت که این شیوه از نظر علم اقتصاد کاملا غلط است، چراکه اگر قرار بر حمایت از صنعت خودروسازی بود باید خودروساز حمایت میشد، نه مصرفکننده. وی ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید خودرو را در بحث تبادلات بانکی یک اعتبار دانست و توضیح داد: چرا وزارت صنعت تسهیلات۲۵ میلیون تومانی را درست بعد از تشکیل کمپین نخریدن خودروی داخلی وضع کرد؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایده پرداخت تسهیلات ارزانقیمت خرید خودرو دست در جیب مردم کرد و خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت را به مردم فروخت. بهگفته وی، دولت در این طرح هیچ پولی به اقتصاد تزریق نمیکند بلکه از طریق پیشپرداخت دریافتی اقساط خودرو از جامعه پول هم جمع میکند.
حکیمی تسهیلات خرید خودرو را موجب افزایش کیفیت خودروهای ایرانی ندانست و افزود: وزارت صنعت با اختصاص این تسهیلات امتیاز ویژهای را به خودروسازان داد در حالی که صنایع فولادسازی که مواد اولیه شرکتهای خودرویی را تامین میکند نیاز شدید به منابع مالی دارد. وزارت صنعت و بانک مرکزی باید پاسخ دهند چرا تسهیلات مشابهی برای تامین مایحتاج ضروری زندگی مثل خرید یا اجاره مسکن برای زوجهای جوان پیشبینی نکردند؟
کمبود خودرو
به گفته برخی نمایشگاهداران، هماکنون بازار با کمبود خودروهایی همچون۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس سال و تندر۹۰ روبهرو است. بهدنبال توقف تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو از سوی بانک مرکزی سکوت سردی بازار خودرو را فرا گرفته است. آنطور که نمایشگاهداران خودرو در پایتخت میگویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ با خیز ۱۵۰ هزار تومانی هماکنون ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ در مدل SLX با افت ۱۰۰ هزار تومانی با قیمت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و پژو پارس سال با افزایش ۱۰۰هزارتومانی هماکنون ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرسد اما سمند EF۷ ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده و به قیمت ۳۰ میلیون تومان معامله میشود. رانا نیز ۳۲ میلیون و۳۰۰ هزار تومان به فروش میرود.
دنا هم بدون هیچ تغییری با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خرید و فروش است. تیبا با حفظ ثبات قیمتی خود با قیمت ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پراید مدل ۱۳۱ با افزایش ۵۰ هزار تومانی با قیمت ۱۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و پراید مدل ۱۱۱ با قیمت ۲۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش میرود. تندر۹۰ اتومات نیز با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی روبهرو شده است؛ بنابراین هماکنون این خودرو در بازار با قیمت ۴۷ میلیون و۱۰۰ هزار تومان خریدو فروش میشود. پارستندر نیز با افزایش ۵۰ هزار تومانی در هفته جاری۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پراید مدل ۱۳۱ با افزایش ۵۰ هزار تومانی با قیمت ۱۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و پراید مدل ۱۱۱ با قیمت ۲۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش میرود. تندر۹۰ اتومات نیز با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی روبهرو شده است؛ بنابراین هماکنون این خودرو در بازار با قیمت ۴۷ میلیون و۱۰۰ هزار تومان خریدو فروش میشود. پارستندر نیز با افزایش ۵۰ هزار تومانی در هفته جاری ۳۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش میرسد. قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی تندر مدل E۲ نیز از افت قیمتی این خودرو در بازار حکایت دارد.
منبع: افکار خبر