پس از گذشت ۴ ماه از حضور نخستین هیات ایتالیایی به ایران، برخی صنعتگران این کشور که در بین آنها نمایندگانی از شرکت خودروسازی فیات هم دیده میشود، کولهبار خود را بستهاند تا به ایران بیایند و پس از مذاکره با ایرانخودرو، با دستی پر به کشور خود بازگردند.
همانطور که پیشتر اعلام شد، قرار بر این بود هیاتی ایتالیایی در آذرماه به ایران سفر کند؛ مسافرانی به نمایندگی از ۸۰ شرکت که هواپیمایشان به گفته رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا ۸آذر در ایران به زمین مینشیند.
دور جدید مذاکره با فیات
احمد پورفلاح اظهار کرده که هزار نفر از فعالان اقتصادی و بخش بازرگانی کشور ایتالیا در ۳ برنامه زمانبندی وارد ایران میشوند که بخش نخست آن که به نوعی چهارمین هیات تجاری برای سفر به ایران محسوب میشود، روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در گردهمایی که در برج میلاد تهران برگزار میشود، حضور خواهند یافت. وی درباره ترکیببندی تخصصی این هیاتها گفته است: ۸۰ شرکت تخصصی ایتالیایی در قالب بیش از یکصد نفر در این هیات حضور خواهند داشت که وزیر بازرگانی ایتالیا در راس این هیات قرار دارد. این شرکتها در حوزههای ماشینآلات و تجهیزات صنعتی از جمله چند خودروساز، قطعهساز و شرکتهایی در حوزه انرژی، دارویی، مواد شیمیایی، ساختمان، نساجی، کفش، سنگ، سرامیک، سیمان و آجر هستند. براساس برنامهریزیهای انجام شده خودروسازان ایتالیایی روز دوشنبه جلساتی را در ایرانخودرو برای رایزنی خواهند داشت.
مذاکره برای تولید خودروهای بروز
براساس سخنان رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، شرکت ایرانخودرو این هفته میزبان همتایان ایتالیایی خود از شرکت فیات خواهد بود؛ موضوعی که معاونت خدمات پس از فروش شرکت «ستاره ایران» آن را تایید و اظهار کرد: اگرچه چندی پیش نمایندگانی از شرکت فیات به ایران آمده و به مذاکره پرداختند اما از آنجایی که به روزهای اجراییشدن برجام نزدیکتر میشویم، مذاکرات آینده با ایرانخودرو وارد فاز جدیتری شده است. محمد فرهانیان با بیان اینکه گروه صنعتی فیات چندین شرکت خودروسازی نظیر آلفارومئو، لانچیا و… را بهعنوان زیرمجموعه خود دارد اما مذاکره با ایرانخودرو برای تولید تنها محصولات فیات (هسته مادر زیرمجموعهها) خواهد بود، گفت: فیات به عنوان سازنده خودرو اقتصادی، کم استهلاک، بهصرفه و خانوادهپسند در اروپا شناخته میشود بنابراین با توجه به این مسئله که ایرانخودرو سیاست تولید خودروهای ارزان و متناسب خرید برای درآمدهای متوسط و پایین جامعه را دستور کار خود دارد، محصولات فیات توجیه خوبی در این زمینه خواهد بود. وی ادامه داد: از نظر قیمت نیز اگر ایرانخودرو با فیات به نتیجه برسد، محصولات این خودروساز ایتالیایی جایگزین خودروهای پژو با رده قیمتی ۳۰ تا ۶۰میلیون تومان میشود. شرکت فیات در حال حاضر از ۴ پلتفرم برخوردار است که ایرانخودرو با توجه به شرایط خود و میزان توان داخلیسازی محصولات فیات را برای تولید در ایران انتخاب خواهد کرد. به باور فرهانیان، مدیران ارشد ایرانخودرو بهطور قطع روی تولید خودروهای جدید، بهروز و در حالتولید فیات در ایران تمرکز خواهد کرد، موضوعی که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بر آن تاکید دارد. عضو هیات علمی دانشگاه قزوین در اینباره توضیح داد: در همکاری با خودروسازان خارجی فرقی نمیکند که ایتالیایی باشند یا آلمانی، فرانسوی و مهم این است که خودروهایی باید برای تولید انتخاب شوند که یا در حال ورود به بازار هستند یا یکسال از تولید آنها میگذرد. برای مثال هنگامیکه پژو ۲۰۶ وارد ایران شد، حدود ۳سال از تولید آن میگذشت و هنگامیکه در سال ۸۴ تولید انبوه آن آغاز شد، تولید آن در اروپا به پایان رسید که این موضوع دیگر نباید تکرار شود و خوشبختانه خودروسازان داخلی نیز دیگر از این سیاست پیروی نمیکنند. وی تصریح کرد: اگر فرض بر این باشد که ایرانخودرو در این مذاکرات به عقد قرارداد با فیات بپردازد، در صورت توافق برای تولید سیکیدی، بهطور معمول در شرایط ایدهآل از زمان عقد قرارداد تا ورود خودرو به بازار نیاز به یکسال زمان است. با نگاهی به سابقه فعالیت فیات در ایران این نتیجه حاصل میشود که محصولات آن متناسب با ذائقه ایرانیها بوده و همانطور که در اروپا با مقبولیت روبهرواست، در ایران هم مشتریان پذیرای آن خواهند بود. براساس اظهارات رییس اتاق ایران و ایتالیا، نمایندگانی از شرکت ایویکو با هدف مذاکره برای تولید خودروهای تجاری نیز به ایران میآیند. به گفته فرهانیان ایویکو عنوان یکی از قویترین خودروسازان تجاریساز جهان را به خود اختصاص داده است. این شرکت از گذشته با زامیاد قرارداد داشته و اگر برای مذاکره به ایران بیاید، با این شرکت وارد گفتوگو میشود. با نزدیک شدن به روزهای اجرایی شدن برجام، خودروسازان داخلی مذاکرات جدیتری را با همتایان خارجی خود آغاز خواهند کرد. در این شرایط علاوه بر مسئولان، مردم نیز چشم به تصمیمهای آنها دوختهاند تا به ارزیابی بازار خودرو ایران در دوران اصلی پساتحریم بپردازند. بیترید روند مذاکرات به روزهای پایانی خود نزدیک شده و امید میرود پای بهترین شرکای خارجی خودروسازان داخلی به بازار خودرو ایران باز شود.
منبع:صمت نیوز