رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=3965

۳ محور مدیریت هزینه در صنعت قطعه

تهیه مواد اولیه مرغوب با قیمت مناسب، مدیریت در بخش حقوق و دستمزدها و کاهش هزینه‌های سربار ۳ عامل کلیدی در مدیریت هزینه‌های تولید شرکت‌های قطعه‌سازی به شمار می‌روند.

به گفته فعالان صنعت قطعه، داخلی‌سازی مواد اولیه منجر به تهیه این مواد با قیمت مناسب خواهد شد، همچنین مدیریت هزینه‌های سربار در واحدهای تولید قطعه نیز باید با دقت بیشتری انجام شود تا هزینه‌های تولیدی کاهش پیدا کند. از سویی دیگر افزایش تیراژ تولیدی قطعات و کاهش ضایعات نیز علاوه بر کاهش هزینه‌های تولیدی منجر به سودآوری بیشتر برای واحدهای قطعه‌سازی خواهد شد که متاسفانه در شرایط کنونی و با توجه به مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدکننده قطعات، این امر میسر نیست و کاهش تیراژ تولید قطعه با توجه به مشکلات این روزهای صنعت قطعه‌سازی افزایش قیمت تمام‌شده را به همراه خواهد داشت.
کاهش ضایعات در بنگاه‌های تولیدی
امروزه اعمال مدیریت هزینه یکی از عوامل حیاتی موفقیت سازمان‌ها به شمار می‌رود. هر شرکتی می‌تواند بر اساس موقعیت و شرایط، روشی را برای کاهش هزینه انتخاب کند که با اجرایی کردن آن هزینه‌های خود را کنترل کرده و کاهش دهد. به عبارتی توجه به هزینه‌های متعدد سازمان‌ها یا به عبارت دیگر مدیریت هزینه، امری است که بسیار موردتوجه مدیران سازمان‌ها بوده و رقبای آنها نیز به تحلیل هزینه‌های خود می‌پردازند. مشاور انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه بهای تمام شده هر کالای مصرفی براساس اصول حسابداری از چارچوب مشخصی برخوردار است گفت: بخش قابل‌توجهی از بهای تمام‌شده قطعات تحت‌تاثیر مواد اولیه، دستمزدهای مستقیم و هزینه‌های سربار است و بر اساس این موارد قیمت تمام شده قطعات محاسبه می‌شود، از این‌رو مدیریت هزینه در این بخش‌ها در کاهش هزینه‌های تولیدی تاثیرگذار خواهد بود. نادر فرخ ادامه داد: داخلی‌سازی مواد اولیه یکی از راهکارهایی است که به وسیله آن می‌توان هزینه‌ها را مدیریت کرد زیرا داخلی‌سازی مواد اولیه نقش مهمی در کاهش هزینه‌های تولید ایفا می‌کند. علاوه بر آن اقداماتی که قطعه‌سازان به منظور افزایش بهره‌وری تولید و افزایش تیراژ قطعات تولیدی انجام می‌دهند نیز باعث می‌شود حقوق و دستمزدها مورد کنترل مستقیم قرار گیرد. وی افزود: در شرایط کنونی تیراژ تولید قطعات کاهش پیدا کرده، بر این اساس قطعه‌سازان می‌توانند تنها بخشی از هزینه‌ها را مدیریت کنند زیرا به علت کاهش تیراژ تولید، هزینه‌های سربار باعث می‌شود بهای تمام شده قطعات تولیدی افزایش پیدا کند. عضو هیات مدیره گروه صنعتی آذین خودرو اظهار کرد: تولیدکنندگان باید به گونه‌ای رفتار کنند که بتوانند از حداکثر ظرفیت تولید بهره‌برداری کنند و در واقع باید جای ظرفیت‌های خالی پر شود زیرا سودآوری در واحدهای تولیدی با افزایش تیراژ تولید میسر است و در تیراژ تولیدی پایین سودی به‌دست نمی‌آید. به گفته فرخ، انجام اقداماتی که باعث بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت تولید در بنگاه‌های تولیدی می‌شود، به جذب بهتر هزینه‌های سربار کمک خواهد کرد که در نتیجه آن می‌توان بهای تمام شده قطعات را موردکنترل قرار داد. همچنین تهیه مواد اولیه مناسب از اقدامات دیگری است که علاوه بر افزایش کیفیت قطعات تولیدی منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود زیرا ضایعات را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و این امر باعث می‌شود سودآوری بیشتری در شرکت‌های قطعه‌سازی حاصل شود. وی گفت: در مجموع برای مدیریت هزینه‌های تولید در شرکت‌های قطعه‌سازی و تمامی بنگاه‌های تولیدی باید میزان ضایعات کاهش پیدا کند و از مواد اولیه مناسب و استاندارد در کالاهای تولیدی استفاده شود که در این صورت کیفیت کالاهای تولیدی نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. آنطور که مشاور انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور می‌گوید درصورتی که بحث کیفیت از ابتدای مرحله طراحی و ساخت قطعه درنظر گرفته شود، هزینه‌های دوباره‌کاری و اصلاح فرآیند تولید را کاهش می‌دهد. از این‌رو در مرحله طراحی باید تمام نکات کیفی و هزینه‌های تولید درنظر گرفته شود تا هزینه‌های تولیدی کاهش پیدا کند. در همین حال امیر میرقاسمی، مدیر فروش گروه صنعتی نوین‌سازان نیز با اشاره به اهمیت مدیریت هزینه تولید در شرکت‌های قطعه‌سازی گفت: نکته قابل‌توجه برای موفقیت در فرآیند تولید این است که مدیران و کارشناسان هزینه‌های تولید را به درستی مدیریت کنند، نگاه درستی داشته باشند و آگاه باشند که در کدام بخش به منظور افزایش کیفیت قطعات تولیدی هزینه کرده و در کدام بخش هزینه‌ها را ذخیره کنند.
کاهش هزینه‌های سربار
مواد اولیه، حقوق، دستمزد و هزینه‌های سربار از مولفه‌هایی است که در قیمت تمام شده قطعات تولیدی تاثیرگذار است و در واقع ۳ سرفصل مهم در قیمت نهایی قطعات به شمار می‌رود. مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور با بیان این مطلب گفت: تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب یکی از راه‌هایی است که منجر به کاهش هزینه‌های تولیدی قطعات می‌شود که این امر خارج از اراده مدیران قطعه‌سازی است و قیمت مواد اولیه به وسیله دولت تعیین می‌شود اما درباره مدیریت هزینه‌های سربار در قطعه‌سازی در تمامی واحدهای تولیدی ضعف وجود دارد و کاهش هزینه‌های سربار نیازمند مدیریت کاردان و متخصص است. از این‌رو لازم است مدیران بنگاه‌های تولیدی در کاهش هزینه‌های سربار دقت بیشتری داشته باشند. محسن رزمخواه اظهار کرد: خرید مواد اولیه مرغوب و با کیفیت مناسب به افزایش کیفیت قطعات تولیدی کمک می‌کند. علاوه بر آن برخورداری از دانش مهندسی و دانش مونتاژ نیز در ارتقای کیفیت قطعات تولیدی تاثیرگذار خواهد بود. وی عنوان کرد: در مراحل ابتدایی چنانچه طراحی مناسب انجام شود و تیراژ تولیدی افزایش پیدا کند محصول با قیمت مناسبی تولید می‌شود اما در افزایش کیفیت قطعات تاثیرگذار نیست و ارتقای کیفیت به دانش مهندسی، دانش تولید، نوع مواد اولیه و طراحی محصول مربوط می‌شود. براساس این گزارش و آنطور که فعالان صنعت قطعه اظهار می‌کنند، مدیریت هزینه باید در بخش‌های مختلف و فرآیندهای تولید قطعات اعمال شود تا براساس آن هزینه‌های تولید قطعات کاهش پیدا کند و سودآوری بیشتری برای بنگاه‌های تولیدی ایجاد شود. همچنین استفاده از مواد اولیه مرغوب و برخورداری از دانش مهندسی ساخت قطعات از عواملی است که منجر به ارتقای کیفیت قطعات تولیدی می‌شود. بی‌شک در شرایط فعلی که هزینه‌ها خارج از اراده مدیران صنعتی است و هزینه‌هایی غیرقابل پیش‌بینی برای آنها وجود دارد، تنها راهکار مدیریت هزینه را می‌توان افزایش تیراژ تولید دانست زیرا تنها با این اقدام است که هزینه‌های سربار به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت. در غیر این صورت برای تولیدی با کیفیت، تولیدکننده ناگزیر به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آوری خواهد بود.

منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد