رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4239

قدرت خرید مشتری، معیار میزان فروش خودرو

رکود همچنان بر بازار خودروهای داخلی و وارداتی حکمفرماست. فعالان بازار کاهش قدرت خرید مردم را دلیل رکود بازار خودروهای داخلی می‌دانند و از سویی معتقدند با ورود مدل‌های جدید خودروهای وارداتی به بازار همچنان این دسته از خودروها خریدار ندارد.

حال در چنین شرایطی پرداخت مالیات ارزش‌افزوده هم یکی دیگر از مشکلاتی است که صنف فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و خواستار حمایت از این صنف برای کاهش فشارهای وارد بر فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو است.
کاهش تقاضا در بازار خودرو
در همین حال نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره وضعیت بازار خودرو گفت: بازار خودرو همچنان با رکود مواجه بوده و شرایط حاکم بر بازار تاکنون هیچ‌گونه تغییری نداشته است، از سویی میزان تقاضا برای خرید خودرو در بازار پایین است اما همچنان امیدوار هستیم که تحرکی در بازار ایجاد شود و میزان فروش خودرو افزایش یابد. غلامحسین قاسمیان معتقد است قیمت خودروهای داخلی تغییری نکرده اما به‌طور قطع با ورود خودروهای ۲۰۱۶ به بازار قیمت خودروهای وارداتی ۲۰۱۵ کاهش پیدا خواهد کرد. قاسمیان درباره مشکلاتی که صنف فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو با آن مواجه هستند، توضیح داد: درحالی که بازار خودرو با رکود مواجه شده و میزان تقاضا پایین است، دارایی و امور مالیاتی از نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو هر ۳ ماه یکبار مالیات ارزش‌افزوده دریافت می‌کند. از سوی دیگر فروشندگان خودرو نیز باید به صورت سالانه مالیات پرداخت کنند که این امر فشار زیادی بر آنها وارد می‌کند، از این‌رو انتظار می‌رود این ارگان‌ها با توجه به شرایطی که در بازار خودروهای داخلی وجود دارد، فشارهای واردشده به این صنف را کاهش دهد.
رکود؛دامنگیر خودروهای وارداتی
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز اوضاع فعلی بازار خودرو را ناشی از همخوانی نداشتن درآمد متقاضیان با قیمت خودرو دانست. علی ارسلان منصوری گفت: کاهش نقدینگی در جامعه و افت توان متقاضیان خرید باعث شده بازار خودرو همچنان در شرایط رکود به سر برد، در این بین هر چند ارائه تسهیلات خرید باعث شد امکان خرید برای برخی متقاضیان واقعی فراهم شود اما باید جریان اختصاص تسهیلات خرید خودرو ادامه یابد تا دوباره بازار خودرو از وضعیت رکود خارج و به شرایط عادی بازگردد. منصوری معتقد است تا زمانی که تشکل‌های صنفی و نهادهای مردمی زیرمجموعه اتحادیه‌های صنفی در شورای رقابت حضور پیدا نکنند، نوسان در عرضه و تقاضا و قیمت خودرو وجود خواهد داشت. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی تصریح کرد: افزایش انجام شده در برخی خودروها به دلیل کاهش تولید و عرضه این خودروها به بازار بوده که موجب افزایش قیمت در برخی خودروهای داخلی شده است. منصوری همچنین پیش‌بینی اوضاع بازار خودرو را تا پایان سال منوط به قیمت خودرو در بازار و بهبود اوضاع اقتصادی و نقدینگی در جامعه دانست و اظهار کرد: در صورت ادامه اختصاص تسهیلات خرید این امکان وجود دارد که در روزهای پایانی سال، رونق به بازار خودرو بازگردد در غیراین صورت تغییر وضعیت بازار خودرو مشکل است. به گفته وی، بازار خودروهای وارداتی در شرایط رکود شدید قرار دارد و با وجود عرضه مدل جدید خودروها و افزایش قیمت در برخی خودروهای جدید به دلیل تغییر مدل، همچنان بازار خودروهای وارداتی با رکود تقاضا مواجه است.
منصوری با اشاره به تداوم رکود و افت تقاضا در بازار خودرو گفت: از آنجا که تحریم‌ها در آستانه برداشته شدن است و در این شرایط به طور قطع خودروسازان خارجی حضور پیدا خواهند کرد، خودروسازان داخلی باید در این شرایط نسبت به افزایش کیفیت و کاهش قیمت، اقدام جدی‌تری داشته باشند. وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های خارجی با کاهش قیمت در تلاش برای کسب بازار داخل هستند و با شروع همکاری‌ها به‌طور قطع تنوع محصولات در بازار نیز بیشتر خواهد شد. از این‌رو امروز بازار خودرو ایران مستلزم حرکت‌های بیشتری از سوی خودروسازان در زمینه کاهش قیمت و رشد کیفیت است. به باور رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، در صورتی که شورای رقابت از نظرات کارشناسان خبره در اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران استفاده کند، به‌طور قطع از وضعیت کنونی حاکم بر قیمت خودرو نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
بررسی قیمت خودروها در بازار
امیر حاج ابوالحسن یکی از نمایشگاه‌داران خودرو از رکود حاکم بر بازار خودرو سخن می‌گوید و معتقد است مشتریان از قدرت خرید پایینی برخوردار هستند و از این‌رو خودروها در بازار به فروش نمی‌روند. به گفته وی، قیمت خودروهای داخلی تغییری نداشته و تنها خودروی پرشیا با افزایش قیمت مواجه شده است. در همین حال کاظم محمدی نیکخواه، یک فعال بازار خودرو به قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار اشاره کرد و ادامه داد: قیمت برخی از خودروهای داخلی افزایش پیدا کرده که دلیل این امر پایین بودن میزان تولید این دسته از خودروها است. در این بین خودروی دنا ۴ درصد از قیمت مصوب کارخانه افزایش قیمت داشته است، خودروی پژو ۲۰۶ و خودروی تندر ال۹۰ نیز با افزایش قیمت مواجه شده است اما وانت پیکان ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان زیر قیمت مصوب کارخانه به فروش می‌رسد.
گشتی در بازار
در بین خودروهای داخلی، خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نخست ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و به ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تغییر قیمت داده و سپس با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی قیمتی معادل ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را تجربه کرده است. خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تغییر قیمت داده است و سپس با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به مبلغ ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. خودروی پژو پارس سال نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی از ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۳۵ میلیون تومان تغییر قیمت داده است. در این بین دنا ای‌اف ۷ نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شده و از ۴۲ میلیون به ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تغییر یافته است. پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ نیز از دیگر خودروهای داخلی است که با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی مواجه شده و از ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تغییر قیمت داده است. رانا ال ایکس نیز با افت قیمت ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شده و از ۳۲ میلیون تومان به ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تغییر قیمت یافته است. رنو تندر اتوماتیک ای۲ دو ایربگ نیز با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی از قیمت ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تغییر یافته است.
در بین خودروهای وارداتی نیز خودروی کیا اپتیما فول ۲۰۱۶ افزایش یک‌میلیون تومانی را تجربه کرده و از قیمت ۱۶۰ میلیون تومان به ۱۶۱ میلیون تومان تغییر یافته است. سراتو کوپه ۰/۲، ۲۰۱۶ نیز از دیگر خودروهای وارداتی است که با کاهش ۲ میلیون تومانی مواجه شده و از ۱۳۶ میلیون تومان به قیمتی معادل با ۱۳۴ میلیون تومان رسیده است.

منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد