رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4074

سایت‌های خارجی تولید خودرو زیان‌ده نیست

معاون صادرات سایپا با تشریح جزییات سرمایه‌گذاری این شرکت در پنجمین سایت تولید خودرو تاکید کرد:

سایت‌های خارجی تولید خودرو زیان‌ده نیست.

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر زیان‌ده نبودن سایت‌های خودروسازی در کشورهای همسایه از راه‌اندازی خط تولید این گروه خودروسازی در الجزایر با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری در فاز نخست خبر داد.

محسن دستخوش جوان با بیان اینکه این خط تولید با سرمایه‌گذاری ۲۵ درصدی سایپا به مبلغ ۵میلیون دلار در قالب انتقال دانش فنی و خدمات فنی ـ مهندسی و همچنین تجهیزات قابل ساخت خواهد بود، افزود: این خط تولید در ۲۷۰ کیلومتری الجزیره در شهر ستیف در مساحتی افزون‌بر ۲۰ هکتار خواهد بود تا سایت مونتاژ و تولید در این کشور ایجاد شود. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۷۵ درصدی طرف الجزایری در این سایت خودروسازی اظهار کرد: این سایت، پنجمین سایت خودروسازی است که درنظر داریم با کمک زنجیره تامین سایپا، سایت قطعه‌سازی را در این کشور ایجاد کنیم، این در حالی است که وجود شرکت‌های بزرگ در حوزه خودرو و خدمات پس از فروش با وجود ۲۰۰ نمایندگی در سطح الجزایر نشان از قابلیت این کشور در زمینه صنعت خودرو دارد. جوان در تشریح وضعیت بازار خودرو الجزایر نیز گفت: این کشور بعد از افریقای جنوبی دومین بازار خودرو به شمار می‌رود، به‌طوری که در سال ۶۰۰ هزار خودرو در این کشور به فروش می‌رسد. البته به دلایلی این میزان در سال ۲۰۱۲م به ۴۵۰ هزار دستگاه رسید. وی با بیان اینکه خط تولید محصولات سایپا در الجزایر در سال ۲۰۱۶م، ایجاد خواهد شد، گفت: ظرفیت تولید این سایت ۲۰ هزار خودرو است که البته میزان تولید بستگی به کشش بازار الجزایر دارد. معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا ۴ سواری و یک وانتی که قرار است در الجزایر تولید شود را سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۵۱، تیبا صندوقدار و تیبا هاچ‌بک عنوان و اظهار کرد: محدوده قیمتی تعیین شده برای خودروهای تولیدی در الجزایر، ۶۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار هدف‌گذاری شده است. در همین حال بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مقرر شد که همزمان با عرضه ساینا در بازار ایران، این خودرو در سایت الجزیره نیز تولید شود که به نظر می‌رسد از ابتدای سال ۲۰۱۷م این اقدام عملیاتی شود. جوان در ادامه از صادرات ۲۲۰ هزار دستگاه از محصولات سایپا در مدت ۱۰ سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان صادرات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته است. وی یکی از اهداف این گروه صنعتی را تراز ارزی اعلام و تصریح کرد: این اقدام با هدف تامین نیاز از محل صادرات محصول خواهد بود، در همین حال گروه خودروسازی سایپا روی طرحی کار می‌کند که صادرات قطعه با هدف ارزآوری بیشتر را در دستور کار خود قرار دهد که هدف‌گذاری انجام شده این است که در مدت ۱۵ سال آینده به تراز ارزی دست یابیم. معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا در ادامه درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر زیان‌ده بودن سایت‌های خودروسازی در دیگر کشورها اظهار کرد: در هیچ‌کدام از سایت‌های ایجاد شده به‌وسیله سایپا در کشورهای دیگر توقف تولید اتفاق نیفتاده، مگر اینکه با مسائلی مانند جنگ یا انقلاب روبه‌رو شده باشیم و تاکنون هیچ فردی در خارج از کشور نداشتیم که دچار زیان شده،‌ ضمن آنکه درحال‌حاضر سایتی نداریم که روی دست سایپا مانده باشد. جوان در ادامه درباره وضعیت زیاندهی سایت ونزوئلا نیز تصریح کرد: این سایت با مشارکت ۶۴ درصدی وزارت صنایع ونزوئلا و ۳۶ درصدی ۲ شرکت خودرویی ونزوئلایی بود که در فاز اولیه تنها مونتاژ خودرو در این سایت با قابلیت تولید چند مدل خودرو را داشت، به طوری که در سال‌های گذشته ۲۲هزار خودرو در این سایت تولید شد. وی مشکل اصلی این سایت را نقل و انتقال منابع مالی دانست و تصریح کرد: برای این سایت سقف اعتباری در نظر گرفته شده بود که به دنبال تکمیل این سقف تامین ارقام جدید هستیم، به طوری که هم‌اکنون ۷۰ میلیون دلار از منابع وصول شده و ۳۰ میلیون دلار باقیمانده در قالب پول محلی به حساب بانک مرکزی این کشور واریز شده و در انتظار طی شدن فرآیندهای اداری است. معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا سایت ونزوئلا را شاخص‌ترین حرکت صادراتی دانست و تصریح کرد: بیشترین سودآوری گروه خودروسازی سایپا با صادرات به ونزوئلا بوده است. وی در ادامه با اشاره به قیمت ۸۲۰۰ دلاری پراید در عراق گفت: این محصول در حالی با این قیمت عرضه می‌شود که بدون ترمز ضدقفل و کیسه هوا بوده و با موتور یورو ۲ و بدون بیمه شخص ثالث به مشتریان عرضه می‌شود که با محاسبه نرخ دلار ۳۶۰۰ تومانی درحال‌حاضر هر پراید در عراق معادل ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که تاکنون ۱۳۰ هزار خودرو در عراق تولید شده است. جوان ادامه داد: پیش از راه‌اندازی تولید پراید در عراق، مردم برای خرید این خودرو در صف قرار می‌گرفتند و استقبال زیادی برای خرید این خودرو وجود داشت و اینکه گفته می‌شود صادرات خودرو به دلیل وجود برخی فشارهای سیاسی انجام می‌شود، به هیچ عنوان صحت ندارد زیرا مردم کشورهای دیگر با انتخاب خود به سراغ محصولات سایپا می‌روند و هیچ فشار سیاسی بر مردم کشورهای مقصد وارد نمی‌شود. وی در ادامه در پاسخ به پرسش درباره وضعیت سایت آذربایجان نیز از ایجاد خط تولید مشترک با ایران‌خودرو در نزدیکی باکو و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: برای این کار با یک بانک روسی در جمهوری آذربایجان مذاکره کرده‌ایم تا عملیات تولید و مونتاژ را در این خط تولید داشته باشیم. معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: بی‌شک شاخص‌های اقتصادی تکلیف را مشخص می‌کند و یکی از مشکلات موجود در زمینه فعالیت سایت آذربایجان مشکلات اقتصادی و شاخص‌هایی بود که کمرنگ شده و با توجه به فریزشدن اعتبارات در کشور، فروش خودرو در آذربایجان به شدت کاهش یافته که این امر بر عملکرد سایت سایپا نیز تاثیرگذار بوده است. جوان تولید در سایت جمهوری آذربایجان را ۵ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: فروش ۵ هزار دستگاه خودرو در یک کشور خارجی کار بزرگی حتی برای خودروسازان بنام و شناخته شده است، چه برسد به گروه خودروسازی سایپا که به تازگی در مسیر صادرات قدم برداشته است.
وی در ادامه با تشریح عملکرد گروه خودروسازی سایپا سود خالص ناشی از فعالیت در سایت سوریه را پیش از جنگ‌های این کشور ۴ میلیون دلار اعلام کرد. معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا یکی از مزیت‌های این گروه خودروسازی را تولید خودروهای اقتصادی دانست و گفت: الجزایر از نظر درآمد سرانه در رتبه ۳۲ است و تولید خودروهایی با پلتفرم‌های ۱۰۰ X و ۲۰۰ X در الجزایر به لحاظ شاخص استاندارد، بیش از استانداردهای این کشور است. به گفته وی، با این اقدام سهم صادرات از تولیدات سایپا افزایش می‌یابد، ضمن آنکه منجر به ایجاد اشتغال ۱۵۰۰ نفری در الجزایر خواهد شد.

منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد