رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4210

معضلی به نام نقدینگی در عرصه قطعه سازی

یدکی رسانه : در چند روز اخیر واکنش‌هایی مبنی بر درخواست قطعه‌سازان درباره استفاده از پول‌های بلوکه شده برای برطرف کردن مشکلات تولیدکننده این حوزه منتشر شده است. واکنش‌های منفی که بر این پایه استوار است که صنعتگران به ویژه تولیدکنندگان قطعه باید با استفاده از خلاقیت خود به فکر رفع مشکلات باشند و امیدی به پول‌های بلوکه شده نداشته باشند.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید:  قطعه‌سازان باید خود در پی رفع مشکلات شرکت‌های قطعه‌سازی باشند و از درخواست کمک مالی دولت صرف‌نظر کنند. به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی درخواست قطعه‌سازان مبنی بر استفاده از پول‌های بلوکه شده دولت توجیهی ندارد و منطقی نیست و در شرایط کنونی پیشنهاد می‌شود قطعه‌سازان با بکارگیری ابتکارات و خلاقیت‌هایی به فکر برطرف کردن مشکلات خود باشند. نمی‌توان از پول‌های بلوکه شده ایران هر شخص یا شرکتی سهمی داشته باشد تا از رکود و ورشکستگی خارج شود، در غیر این صورت امکان دارد تمام بدهکاران به صرافت بیفتند که از این مبلغ استفاده کنند، در حالی‌که این پول بودجه مملکت است و نباید بدون برنامه‌ریزی و احساسی هزینه شود و اینکه قطعه‌سازان درخواست کنند از پولی که برای این ملت و مملکت است به منظور رفع مشکلات این صنعت استفاده شود، کار اشتباهی خواهد بود. بسیاری از صنایع از توجه بیش از اندازه به صنعت خودرو معترض هستند و معتقدند هم‌اکنون یکسونگری دولت به صنعت خودرو در حال اتفاق است. وی خاطرنشان کرد: دولت در شرایطی نیست که درآمد سرشاری داشته باشد و شرکت‌های قطعه‌سازی باید با پذیرفتن این واقعیت برای تامین نقدینگی خود به دنبال راهکارهای دیگری باشند و نسبت به استفاده از منابع بانکی و پول‌های بلوکه شده برای تامین نقدینگی شرکت‌های خود دچار طمع نشوند.

محمدرضا نجفی‌منش، یکی از فعالان صنعت قطعه‌سازی و عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان  می گوید: با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده باید به میزان ۵۰۰ میلیون دلار به قطعه‌سازان در قالب اعطای تسهیلات کمک شود تا شرکت‌های قطعه‌سازی برای فعالیت‌های تولیدی خود آمادگی داشته باشند.
وی در واکنش به صحبت‌های این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع که قطعه‌سازان باید به وسیله ابتکارات و خلاقیت‌های خود به دنبال برطرف کردن مشکلات نقدینگی باشند، منطقی نیست. این خلاقیت باید از کجا وارد کارخانه‌های قطعه‌سازی شود؟ مگر قطعه‌سازان می‌توانند نسبت به تاسیس بانک با هدف تامین نقدینگی اقدام کنند. نجفی‌منش اظهار کرد: هر بخش باید به وظیفه خود عمل کند، در این میان وظیفه قطعه‌سازان تولید قطعه است اما باید از این صنعت حمایت شود تا موانعی که در مسیر تولید قرار گرفته، برطرف شود.

ضرورت حمایت‌های دولتی
در همین زمینه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور می گوید: تمامی کشورها و دولت‌های جهان برای رونق صنایع خود به ویژه صنایعی که مزیت نسبی تولید دارد، مشوق‌هایی را درنظر می‌گیرند. به عنوان مثال دولت‌های چین، کره‌جنوبی و ترکیه مشوق‌های بسیار خوبی را در صنعت  خودرو و به ویژه قطعه‌سازی درنظر گرفته‌اند و باید به این نکته توجه کرد که بدون مشوق‌های سرمایه‌گذاری هیچ صنعتی شکوفا نخواهد شد. محبی‌نژاد اظهار می کند: گفته شده شرکت‌های قطعه‌سازی نباید از دولت انتظار کمک و حمایت داشته باشند، پس سرمایه به چه صورتی می‌تواند جذب صنعت قطعه‌سازی شود. درحال‌حاضر تولید در قطعه‌سازی ضرر است و امکان رقابت به دلایل مختلف وجود ندارد و با واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت چینی و اروپایی که جلوی این واردات بی‌رویه نیز گرفته نشده، چه انتظاری می‌توان از این صنعت داشت که بالنده و پویا شود و تغییر و تحولی در این صنعت ایجاد کند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور می افزاید: زمانی که سیاست‌گذار کلان کشور دولت و مجلس شورای اسلامی است، چه کاری از دست قطعه‌ساز که بخش خصوصی است برمی‌آید؛ در شرایط فعلی سرمایه از صنعت قطعه‌سازی فرار کرده و به بخش دلالی و فعالیت‌های سودآور غیرمولد حرکت می‌کند. در این شرایط نباید انتظار دیگری از صنعت قطعه‌سازی داشت در نتیجه اگر حمایتی از این صنعت نشود، شاهد توسعه آن نخواهیم بود و این موضوعی نیست که افراد با سلایق و نظرات شخصی در آن اعمال‌نظر کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور می گوید: فعالان این حوزه با اظهارنظرهای مطرح شده موافق نیستند بلکه معتقدیم در مقابل تحریم‌های بین‌المللی حمایتی که در شأن صنعت داخلی باشد انجام نشده است. وظیفه دولت حمایت است و با توجه به نقش صنعت خودرو در اشتغالزایی و اقتصاد ملی این صنعت باید به صورت مستقیم مورد حمایت قرار گیرد.

 

تعطیلی ۳۰ درصدی واحدهای قطعه سازی

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو می گوید: در صورتی که جریان کنونی حاکم بر صنعت  خودرو و قطعه سازی کشور ادامه یابد حاصل تلاش ۵۰ ساله کشور نابود خواهد شد .

احمد رضا رعنایی ضمن اشاره به تعطیلی ۳۰ درصدی قطعه سازان تصریح می کند: در حال حاضر از ۷۰ درصد واحدهای  فعال در این صنعت تنها ۱۰ درصد با ظرفیت کامل مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به آمار نگران کننده فعالیت واحدهای قطعه سازی می افزاید : متاسفانه ۶۰ درصد باقی فعالان در صنعت قطعه سازی کشور صرفا با ظرفیت ۲۵ تا ۵۰ درصدی خود در حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان می کند: رکود اقتصادی و رفتار نامناسب برخی شرکتها علت اصلی مشکلات موجود در این صنعت است به طوری که این جریان موجب شده تابخش زیادی از صنایع تولیدی همچنان با رکود مواجه بوده و این مساله چرخش اقتصادی کشور را با چالش روبرو کرده است.

وی می گوید: اختصاص وام های کم بهره برای سرمایه در گردش واحدها ، تامین مواد اولیه  به نظر می رسد تنها اقدام عاجل و سریع در شرایط کنونی است.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور تاکید می کند: متاسفانه مسائلی چون پرداخت حقوق های معوقه پرسنل، افزایش فشارهای دارایی، بیمه و  بانک ها برای دریافت مطالبات بخش زیادی ار واحدهای قطعه سازی را با مشکل جدی مواجه کرده است. دولت باید حمایت هایی را نیز در این راستا از واحدهای قطعه سازی داشته باشد تا بخشی از درد و رنج حاصل از مشکلات اقتصادی در این صنعت التیام یابد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد