اندیشمندان علم اقتصاد برای بلوغ هر بنگاه اقتصادی مراحلی را بیان میکنند. روزی که یک بنگاه اقتصادی بتواند بدون حمایت مادی و معنوی و استفاده از فرصتهای ویژه، صرفاً براساس توانایی های عملیاتی خود در بازار رقابت حضور یافته و سهمی از بازار دریافت کند، آن بنگاه اقتصادی بلوغ یافته و باید مراحل بعدی، یعنی توسعه و تحقیق، حرکت شتابندهی همراه بهرهوری و پایداری را طی کند. اگر نمایشگاه در شرایط واقعی خود برگزار شود، هر شرکت کننده یک بنگاه بالغ یا بنگاه پیشتاز است که میتواند صنعت یا صنف خود را توسعه دهد.
اما منظور از « شرایط واقعی برگزاری نمایشگاه » چیست؟ شرایط واقعی به دو موضوع فراگیری و ممیزی بر میگردد، به این معنی که اگر نمایشگاهی فقط بخشی از یک صنعت یا صنف را نمایندگی کند، نمایشگاه کاملی نیست و باید فعالان، برند ها، عرضه کنندگان، مصرف کنندگان، متخصصین و مسئولین، همگی متناسب با سطح برگزاری نمایشگاه (داخلی، منطقه ای یا بین المللی)، در آن حضور یابند.
نمایشگاه دوجنبه دارد: عرضه و دیدن؛ و اگر هرکدام از این دو طرف کامل نباشد، یعنی میزان نفوذ نمایشگاه کافی نبودهاست. از طرف دیگر، نمایشگاه باید حتما ممیزی شود، یعنی هرکسی در جای خود قرار گیرد؛ اگر تولیدکننده، توزیع کننده، وارد کننده و ارائه دهنده ی خدمات در جای خود و متناسب با توانایی خود، با شفافیت و دقت از سوی برگزارکننده، اجازهی عرضه داشته باشند، نمایشگاه قابل اعتماد است.
چهارمین دوره ی نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات تهران، چنانچه بتواند جمع کامل و جامعی از عرضه کنندگان و بازدید کنندگان را با توجه به تغییرات انجام شده، به خود جلب کند، مسیر آینده را برای صنف هموار کرده است.
