هنوز از تولید موتورهای کاربراتوری جلوگیری نشده است.
یک کارشناس صنعت خودرو می گوید به صورت میانگین هر موتورسیکلت با توجه به سال ساخت آن ۷ برابر خودروهایی که استاندارد آلایندگی یورو۴ را دارد آلایندگی ایجاد میکند.
داوود میرخانی با بیان این مطلب گفت: موتورسیکلتهای کاربراتوری در حالی همچنان در کشور تولید میشود که از ۱۵ سال پیش قرار بود تولید آنها متوقف و موتورسیکلتهای انژکتوری جایگزین شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی در همین رابطه ادامه داد: زمانیکه در وزارت صنعت، استاندارد آلایندگی یورو۲ برای خودروها تصویب شد قرار بود موتورسیکلتها نیز انژکتوری شوند با این حال در آن زمان موتورسیکلت سازان اظهار کردند که کشور چین موتور انژکتوری تولید نمیکند و تهیه این قطعه از کشورهای دیگر نیز موجب افزایش ۵۰ دلاری قیمت موتورسیکلت میشود در نتیجه این کار را نکردند.
این کارشناس با سابقه صنعت خودرو ادامه داد: فعلا مقرر کردند که تا پایان سال ۱۳۹۵ تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف و موتورسیکلتها انژکتوری شوند با این حال مهلت یک ساله برای ادامه تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری به معنای «اضافه شدن» یک میلیون دستگاه موتورسیکلت آلاینده جدید به خیابانها است.
میرخانی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت میتوانست با توجه به وضعیت آلودگی هوا، از هماکنون ثبت سفارش و واردات قطعات و در نتیجه تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری را ممنوع کند و نیازی به ارائه مهلت یک ساله در این زمینه نبود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از موتورسیکلتها در کلانشهرها برای مشاغلی چون جابجایی بار و مسافر استفاده میشود بنابراین موتورسیکلتها مانند تاکسیها پیمایش زیادی در طول روز داشته و نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارند.
منبع: پرشین خودرو