رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4226

حضور ۶ خودرو ساز در ایران قطعی شد

دبیرکل سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو از احتمال انعقاد قرارداد با پژو در حاشیه این همایش در نیمه نخست اسفند خبر داد.

حضور ۶ خودرو ساز در ایران قطعی شد

ساسان قربانی در پاسخ به پرسش مبنی بر احتمال قرارداد ایران‌خودرو و پژو در حاشیه سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو با توجه به اجرایی شدن برجام اظهار کرد: انعقاد قرارداد همکاری ایران‌خودرو و پژو بسته به رویکرد مدیرعامل ایران‌خودرو یا در حاشیه سفر رییس‌جمهوری به فرانسه یا در حاشیه سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: البته برخی شرکت‌های قطعه‌ساز صاحبنام اروپایی مذاکرات خود را با قطعه‌سازان ایرانی نهایی و هیات‌هایی را نیز به ایران اعزام کرده که کار مذاکرات را نهایی کرده‌اند. البته از طرف‌های ایرانی خود خواسته‌اند تا زمانی که تحریم‌ها برداشته شود،‌ نام آنها را اعلام نکنند. وی از حضور ۵۰۰ مهمان خارجی در این همایش خبر داد و گفت: بیش از ۳۰۰ شرکت از ۲۵ کشور جهان همچون آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ژاپن، سوئد، کره‌جنوبی و اتریش در این همایش شرکت خواهند کرد. ساسانی همچنین در پاسخ به دیگر پرسش مبنی بر احتمال حضور مدیران عامل شرکت‌های خودروساز بنام در این همایش نیز گفت: در این همایش همانند دوره‌های پیشین که رییس انجمن جهانی خودروسازان حضور داشت، از مدیران عامل شرکت‌های شناخته شده خودروساز نیز دعوت به عمل آمده است که با توجه به اجرایی شدن برجام پیش‌بینی می‌شود، تازه‌واردهایی که پیش از این میل به حضور در ایران نداشتند، وارد صنعت خودروی ایران شوند.
امریکایی‌ها خودسانسوری می‌کنند
دبیرکل سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو در ادامه با اشاره به همکاری امریکایی‌ها در صنعت خودرو ایران نیز اظهار کرد: امریکا و شرکت‌های امریکایی، محدودیتی برای همکاری با ایران ندارند اما آنها خود را سانسور کرده و منتظر اجرای برجام مانده‌اند، هرچند تاکنون به صورت جسته و گریخته تماس‌هایی با طرف ایرانی داشته‌اند اما تاکنون به‌صورت رسمی درخواستی از سوی امریکایی‌ها برای همکاری با ایران نداشته‌ایم. وی درباره ضرورت کاهش حمایت‌های تعرفه‌ای از صنعت خودرو همزمان با برنامه ششم توسعه اظهار کرد: به طور قطع صنعت خودرو نمی‌تواند با روش‌های گذشته موفق باشد، هرچند که در دوره الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی استفاده از حمایت تعرفه‌ای مجاز است اما باید به سمت کاهش استفاده از این روش‌ها حرکت کرد.
طرحی نو در صنعت خودرو
دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو با بیان اینکه اختصاص تسهیلات به صنعت خودرو بیشتر با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان بود، ادامه داد: صنعت خودرو برای باقی ماندن در عرصه رقابت ملی با توجه به شرایط فعلی ناگزیر به جهانی شدن است، بنابراین اگر تا ۵ سال آینده طرحی نو در صنعت خودرو ایجاد نکنیم، قادر نخواهیم بود با روش‌های موجود و قدیمی ادامه دهیم. دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو با اشاره به عقب‌ماندگی تولید خودرو از برنامه گفت: احتمال اینکه به برنامه تعیین شده برای تولید خودرو برسیم، اندک است اما جبران تولید در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی شده است و سعی داریم عقب‌ماندگی تولید را جبران کنیم، البته روند تولید افزایش یافته ولی اینکه برنامه محقق شود، درصدش کم است. قربانی یادآور شد: هم‌اکنون نسبت به سال گذشته، ۱۷درصد از برنامه عقب هستیم و تنها ۶۵درصد از برنامه محقق شده است اما تمام تلاش این است که حداقل به تولید خودرو در سال گذشته برسیم و این در دستور کار خودروسازان برای ماه‌های باقیمانده سال قرار دارد. وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، خودروسازان خارجی که در گذشته مذاکرات خود برای حضور در صنعت خودروسازی ایران را تکمیل کرده‌اند، وارد بازار شوند؛ بر این اساس ژاپنی‌ها به صورت قوی وارد ایران خواهند شد و با توجه به هیات گسترده‌ای که از ایتالیا به ایران آمدند، به نظر می‌رسد ایتالیایی‌ها با توجه به مذاکرات، حضور پررنگی در صنعت و بازار خودروی ایران داشته باشند. به گفته قربانی، فرانسه، آلمان، اتریش و ترکیه نیز در بازار و صنعت خودروی ایران حضور خواهند یافت و اکنون مذاکرات خود را به انجام رسانده‌اند و علاقه‌مند به همکاری مشترک هستند. البته محدودیت‌هایی در تحریم برای خودروسازی و قطعه‌سازی ایران به‌وجود آمده بود که امیدواریم با عملیاتی شدن برجام، بسترها برای حضور و مشارکت خودروسازان و قطعه‌سازان صاحبنام دنیا با ایران فراهم شود.
سهم ۷/۲ درصدی صنعت خودرو در GDP
دبیرکل سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو در ادامه با تشریح وضعیت صنعت خودرو در دنیا و ایران اظهار کرد: درحال‌حاضر آمار گویای آن است که ۱۹ کشور نخست دنیا به لحاظ اقتصادی صنعت خودرو قدرتمندی دارند، به‌طوری که بین ۳ تا ۷درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) این کشورها را به خود اختصاص می‌دهند. قربانی تعداد خودروهای موجود در دنیا را یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دستگاه دانست و افزود: به ازای هر ۶ نفر یک خودرو در دنیا وجود دارد، این در حالی است که در سال گذشته ۹۰میلیون خودرو تولید شده که ۲۱میلیون شغل مستقیم و ۴۵میلیون شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است. دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو میزان فروش سالانه خودرو در دنیا را ۲هزار و ۶۷۰میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ۴/۳درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) دنیا متعلق به صنعت خودرو است، این در حالی است که صنعت خودرو با سهم ۴۰۰هزار شغل مستقیم در ایران، ۷/۲ درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) سال گذشته را به خود اختصاص داده، ضمن آنکه جایگاه نخست را در رشد اقتصادی کشور داشته است. قربانی تم همایش سوم را رقابت‌پذیری و همکاری‌های بین‌المللی اعلام کرد.

منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد