رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4407

شرط موفقیت قطعه‌سازان چیست؟

صنعت قطعه‌سازی چه میزان آماده لغو تحریم هاست؟

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور براین باور است که شرط موفقیت و رقابت قطعه‌سازان داخلی در فضای بین‌المللی و رقابت و با همتایان خود در سایر کشور‌ها نیاز به ارتقاء دانش فنی و پشتیبانی دولت دارد.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه آیا صنعت قطعه‌سازی و بخش خصوصی آمادگی لازم برای رقابت و فعالیت پس از برجام در سطح بین‌المللی را دارا است، اظهار کرد: از گذشته تاکنون، آن گونه که شعار داده می‌شد نگاه توسعه‌ای ‌نبوده است.

رضا رضایی افزود: حال که تیم مذاکره کننده پس از ۱۸ماه توانسته است این اقدام را انجام دهد، از این رو ایران نیز به جرگه کشورهای همکار اقتصادی دنیا می‌پیوندد، بنابراین باید در زمینه تولید قطعات و افزایش کیفیت و توان فنی بیش از پیش تلاش کند.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: از سوی دیگر از دولت خواسته می‌شود، انگونه که از بخش خصوصی تعرف می‌کنند، آن حمایت‌ها را عملیاتی کند، ضوابط، مقررات، بخش‌نامه‌ها و هرگونه فعالیتی که به توسعه بخش خصوصی می‌انجامد را نیز رسیدگی کند، چرا که دولت نیز دراین باره می‌گوید که تا بخش خصوصی رشد نکند، اقتصاد نیز شکوفا نمی‌شود، از این رو باید زیرساخت‌های لازم آماده شوند.

وی افزود: به نظر می‌رسد شرایط فعلی و زیرساخت‌های موجود کشور، تاکنون برای بخش خصوصی نه آماده بوده است و نه نگاه آنچنانی داشته است چه برسد به رشد بخش خصوصی. توسعه کلان اقتصادی با افزایش تولید همراه می‌شود، افزایش تولید افزایش اشتغال را به دنبال دارد و افزایش اشتغال نیز درآمد سرانه مردم را افزایش می‌دهد و افزایش سرانه نیز رفاه نسبی را به کشور بر می‌گرداند که این مر نیز دردنیا نشان داده است که باید فعالیت‌های سبک و نیمه سبک به بخش خصوصی واگذار شود.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور اظهار کرد: این فعالیت‌ها نیازمند زیرساخت است و دولت نیز باید در این بخش سیاست‌گذار باشد و بر این سیاست‌ها نظارت کند و این امر یکی از اولویت‌های دولت شود. از این رو در صورتی که به بخش خصوصی توجه شود، فضای ایجاد شده نه به سرعت، بلکه به تدریج ساخته می‌شود، چرا که تخریب آسان است، اما ساخته شدن نیاز به زمان دارد.

رضایی معتقد است: در دنیای پر رقابت امروز که رقابت حتی پشت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را می‌لرزاند نیز، مهم است. از این رو زیرساخت در بخش خصوصی خسته است، اما در سال‌های اخیرشاهد بودیم که بخش خصوصی توانسته است با وجود تمام کاستی‌ها، با تمام عزت و شدت در کنار دولت فعالیت کند. اما اگر می‌خواهیم در فضای باز فعلی که انتظار می‌رود توسعه کلان اقتصاد کشور رخ دهد‌، باید بخش خصوصی نیز آمادگی ویژه‌ای در این باره داشته باشد.

وی خطاب به فعالان اقتصادی به ویژه فعالان صنعت قطعه‌سازی افزود: نمی‌توان با شیوه فعلی وارد فضای رونق شد، از این رو باید به زیرساخت‌ها و ساختارهای اقتصادی توجه کرد و نگاه ویژه‌ای برای رقابت‌های بین‌المللی درنظر گرفت.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور اظهارکرد: پس از برجام می‌خواهیم با همتای خود در سایر کشور‌ها همکاری داشته باشیم و با کشورهای صنعتی و قطعه‌ساز دنیا رقابت کنیم و وارد کار شویم. همچنین علاوه بر اینکه باید نگاه ویژه و استراتژیک به تدوین ساختارهای جدید و رقابتی به گونه‌ای که بتوان به دانش فنی روز دست یافت، باید در جهت حفظ و توسعه آن حرکت کرد.

به گفته رضایی، بخش خصوصی نیاز به سازمان دهی ویژه‌ای دارد و اگر این اقدامات انجام شود و دولت نیز همکاری لازم را با بخش خصوصی داشته باشد، در کنار وجود هوشمندی جامعه و حضور جوانان تحصیلکرده، می‌توان در سال‌های آینده موفقیت بیشتری حول بخش خصوصی پیش بینی کرد.

وی با بیان اینکه سال آینده نیز سال سختی پیش روصنایع خواهد بود، گفت: این امیدواری وجود دارد که در مدت سه یا چهارسال آینده و حتی زود‌تر ایران نیز جهانی شود. اما برای جهانی شدن نیاز به جهان بینی وجود دارد، همچنین به فرهنگ چگونگی مذاکره و رفتار با دنیا و فضای اقتصادی باز نیازاست.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور تاکید کرد: همه این موارد مستلزم نگاه ویژه بخش خصوصی به ساختار و همه بنگاه‌های اقتصادی است تا ساختار بنگاه‌ها، ساختاری چالاک و متناسب با رقابت‌پذیری در سطح جهان شود که در آن زمان شکوفایی در اقتصاد به ویژه در بخش خودرو خواهد شد و بتوان به افق ۱۴۰۴ دست یافت.

رضایی با اشاره به چگونگی جبران عقب‌افتادگی پنج ساله ایران در زمینه برنامه راهبردی توسعه‌ای، اظهار کرد: ضمن جبران عقب افتادگی، باید ساختار چالاک، سبک و دانش بنیان ایجاد شود. این عقب افتادگی دولت باید در ضوابط و قوانین ایجاد شود و بخش خصوصی نیز در این شرایط با هوشمندی ساختار‌ها تغییر کند به گونه‌ای که مدیریت را به روز کند و رهبری را متناسب با شرایط روز دنیا تطبیق دهد. چرا که مدیریت و وادامه کار بخش خصوصی با وضعیت فعلی اندکی دشوار است.

به گفته وی، به همین منظور رسیدگی به توسعه و اقتصاد موفق بخش خصوصی نیاز به صبوری، بردباری و چالاکی دارد که البته باید از نظر مقررات دست و پاگیر از سوی دولت حمایت شود. همچنین باید دولت تلاش کند اتوبان توسعه را پیش پای بخش خصوصی راه‌اندازی کند، چرا که ادامه مسیر بخش خصوصی با روش فعلی بسیار دشوار است. از این رو بخش خصوصی نیز باید با دانش و تکنولوژی روز حرکت کند و تکنولوژی روز را مدنظر قرار دهد تا بتواند با سایر رقبا رقابت کند.

منبع: اقتصادنیوز

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد