رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4130

هیچگاه فکرش را نمی کردم که ۳۷ سال بمانم

گفت و گو با محمدعلی قنبری رییس اتحادیه شیشه و آیینه تهران
هیچگاه فکرش را نمی کردم که ۳۷ سال بمانم

یدکی رسانه: محمد علی قنبری پیش از انقلاب کارش را آغاز کرده و واردات شیشه هم داشته است. او با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان رییس اتحادیه شیشه و آیینه تهران خودرو کارش را ادامه داد و تا به امروز هم کارش را با قدرت ادامه داده است.
قنبری در این سالها علاوه بر اتحادیه در سمت مدیرعاملی شرکت تعاونی شیشه و آیینه تهران هم فعالیت می کرد و در ادامه با انحلال این شرکت مدیر تسویه این شرکت تعاونی شد. وی در حال حاضر براین باور است که هرچه در توان دارد در جهت پیشبرد اهداف اعضای اتحادیه به کار خواهد بست. با او گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
او در ابتدا در پاسخ به این سوال که دلیل انحلال شرکت تعاونی شیشه و آیینه تهران چه بوده می گوید: در طول سالهای حضورم در اتحادیه طی این ۳۷ سال شرکت تعاونی هم کارش را با قوت ادامه می داد اما از آنجایی که در حال حاضر در کشور ما تولید شیشه و آیینه مازاد بر مصرف است با دوستان هیئت مدیره به این نتیجه رسیدیم که این شرکت تعاونی بهتر است منحل شود و دوستان هم با این امر موافقت کردند.
وی در ادامه می افزاید: در این سالها هم ما نسبت به تولید و عرضه شیشه و آیینه اقدام می کردیم و مسائل صنفی را تا حد توان مورد بررسی قرار می دادیم.
قنبری در خصوص این مساله که صنف شیشه و آیینه مشتمل بر چند رسته است خاطرنشان می کند: ما به طورنسبی با حدود ۶ رسته روبرو هستیم؛ شیشه، آیینه، آیینه خم، آیینه اتومبیل، رفلکس و ضد گلوله. از این رو ما صنف گسترده و بزرگی هستیم.
رییس اتحادیه شیشه و آیینه تهران درباره تعداد اعضای این اتحادیه می گوید: ما در گذشته بیش از یکهزاروپانصد عضو داشتیم اما متاسفانه به خاطر برخی موارد اعضای مان به زیر هزار نفر تقلیل پیدا کرده است.
او در پاسخ به این سوال که علت کاهش تعداد اعضای تان چیست تصریح می کند: بسیاری از اعضای صنف ما در گذشته سنتی کار بودند و در حال حاضر برخی از رسته های صنف ما به سمت مدرن شدن پیش رفته است و با کارهای سنتی اعضای پیشکسوت ما همخوانی ندارد. شما می بینید که امروزه استفاده از پنجره یوپی وی سی(upvc) مشتری زیادی پیدا کرده و همین امر مغازه ها و کارگاه های سنتی را دچار مشکل و در نهایت بیکار کرده است. به هرحال پنجره های مدرن و به روز در کارخانه های بزرگ تولید می شوند و همین امر باعث شده که روز به روز از تعداد اعضای ما کاسته شود.
قنبری در ادامه درباره بحث خودکفایی و واردات و صادرات در حوزه شیشه و آیینه تاکید می کند: خوشبختانه در حال حاضر هشت کارخانه بزرگ در کشور کار تولید شیشه و آیینه را برعهده دارند و سالانه حدود پانصد هزار متر مربع تولید دارند. به خاطر دارم که در اوایل انقلاب ما حدود ۷۰ درصد از این محصول را وارد می کردیم اما حالا به خودکفایی کامل رسیدیم و حتی بیش ۴۰ درصد هم به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می کنیم.
رییس اتحادیه شیشه تهران در جواب به این پرسش که تحریم ها اثری در کارتان داشته و آیا شما هم در بحث کالای تقلبی با مشکل مواجه شدید می گوید: بر خلاف بسیاری از اصناف که هنگان تحریم ها به مشکل خورده بودند در صنف ما تحریم ها مانعی برای تولیدات مان نبود. در بحث قاچاق هم خوشبختانه موردی را ندیدیم و تاکنون هم مساله به ما گزارش نشده است.
وی در خصوص سختی های کار اعضای این صنف و خدمات بیمه ای آنها خاطرنشان می کند: کار اعضای صنف ما بسیار سخت و دشوار است همه اعضا زخم خورده اند و حداقل چند بخیه روی دستانشان وجود دارد اما در مقابل اصناف دیگر بسیار ضعیف هستند البته آوازه اتحادیه ما در میان ۱۳۸ اتحادیه بسیار زیاد است. ما در طول این سالها به خاطر مشکلات درمانی به وجود آمده برای اعضا سعی کردیم با تلاش بسیار همه اعضا را زیر پوشش بیمه تکمیلی درآوریم.
محمدعلی قنبری در پاسخ به این سوال که فکر نمی کنید که سالهای زیادی در این صنف به عنوان رییس اتحادیه مانده اید و بهتر است که جا را برای جوان ها باز کنید و فکر و ایده های نویی در این اتحادیه شکل گیرد می گوید: من روز اول ورودم به این اتحادیه هیچگاه فکرش را نمی کردم که ۳۷ سال در اینجا با حفظ سمت بمانم. من قصدم این بود که در هشت سال دفاع مقدس به این اتحادیه و زیرمجموعه آن سروسامانی بدهم و بعد از آنها هم یک عضو ساده باشم اما اعضا تصمیم گرفتند که من باشم و من هم اطاعت کردم. تنها چیزی هم که برایم مهم نیست خستگی است چراکه انسان در راه هدفش هیچگاه خسته نمی شود.
او در ادامه به تشکیل شورای همگن خودرویی اشاره می کند و تصریح می کند: به نظرم همه اتحادیه ها تابع نظام صنفی هستند. اما در قانون نظام صنفی چنین چیزی تعریف نشده بنابراین نمی توان به آن دلخوش کرد. به هرحال اگر هم قرار باشد چنین شورایی شکل بگیرد بهتر است با موافقت نظام صنفی باشد. اما در مجموع تشکیل چنین شورایی خوب است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد