رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4450

امضای قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با پژو در هفته آینده

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در حاشیه افتتاح خط تولید سیستم سوخت‌رسانی یورو ۶ خبر داد.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت از امضای قرارداد با پژو در هفته آینده خبرداد و با اشاره به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در صنعت خودرو ایران گفت: در مرحله نخست، تولید خودروهای تجاری و در فاز دوم نیز تولید سواری‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

محمدرضا صالحی‌نیا در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید سیستم سوخت‌رسانی یورو ۶، با بیان اینکه عمق ساخت داخل در خودروهای تجاری بنز بیشتر از ۳۰درصد است، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها مقرر شده ۳۰درصد این تولیدات به صادرات اختصاص یابد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در صورت فراهم بودن شرایط در هفته آینده، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) با پژو منعقد خواهد شد. در همین حال ساختار قرارداد با رنو نیز در هفته‌های آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت. صالحی‌نیا درباره تمایل شرکت رنو برای خریداری پارس‌خودرو نیز تصریح کرد: وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری مشترک می‌شود، هدف ایجاد یک سایت تولیدی مشترک است که هنوز تفاهمنامه‌ای در این‌باره به امضا نرسیده اما به احتمال زیاد پارس‌خودرو یا بن‌رو؛ یکی از سایت‌های سایپا در خدمت تولید محصولات رنو قرار خواهد گرفت. وی درباره دیگر شرکت‌های خارجی خودروساز که تمایل به حضور در ایران دارند نیز گفت: فولکس واگن از شرکت‌های علاقه‌مند برای حضور در بازار ایران است اما هنوز پیشنهادها در این زمینه در مرحله نخست قرار دارد. فیات نیز در مرحله ابتدایی مذاکرات قرار دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تمایل شرکت‌های آسیایی برای حضور در بازار خودرو ایران نیز خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت تفاهم با پیش‌شرط‌های ایران وارد همکاری مشترک خواهد شد اما به‌طور قطع نمی‌توان با تمام این کشورها در قالب قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر)وارد همکاری شد. به هرحال راهبرد بازار خودرو ایران مشخص است و در نظر دارد تا ۱۰ سال آینده به تولید ۳میلیون خودرو دست یابیم که با توجه به ظرفیت این دسته از خودروسازان و همچنین استفاده از قابلیت‌های توان تولیدکنندگان داخلی و استفاده از تجربیات قراردادهای مشترک، این نیازها را پوشش دهیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این مراسم با اشاره به اجرای برجام اظهار کرد: شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه زیرساخت‌های مرتبط و همچنین ساخت بازار صادراتی است. به‌طور قطع در شرایط کنونی هیات‌های خارجی متعددی برای انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه خدمات پس از فروش، تولید محصول و همچنین تامین قطعات وارد می‌شوند که نمونه این قرادادها روزهای گذشته به امضا رسیده است. صالحی‌نیا اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک نیز این دسته از قراردادها با حضور رییس‌جمهوری منعقد شود و گفت: با توجه به این نوع قراردادها در بخش زنجیره تامین، فرآیندهای روزآمد و همچنین بازاریابی و تولید مشترک و در نهایت ارائه آن در بازارهای بین‌المللی از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. وی ادامه داد: بر این اساس برنامه‌هایی در چارچوب اقتصاد مقاومتی با محوریت نوسازی و بازسازی صنایع از جمله فولاد، پتروشیمی، لوازم خانگی و خودرو تعریف شده است.
معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید تولید خودرو با سیستم آلایندگی یورو ۶ با برنامه زمان‌بندی مشخص و تامین زیرساخت‌های زنجیره تامین در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه خود را حمایت از اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها می‌داند.
ایران بازار فروش نیست
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید سیستم سوخت‌رسانی یورو ۶ با تاکید بر اینکه صنعت خودرو، لکوموتیو سایر صنایع است، گفت: این کشور قابلیت خوبی در زمینه تولید و اشتغال دارد که تشکیل قطعه‌سازان و سندیکاهای مرتبط نیز نشان از این توانایی داشته و بیانگر آن است که بخش خصوصی به معنای واقعی به نبوغ و بلوغ رسیده است. رضا نوروززاده اظهار امیدواری کرد که در فضای پسابرجام و سفر کاروان‌های بزرگ صنعتی به کشور این فرصت به تهدیدی برای صنعت خودرو کشور تبدیل نشود. وی افزود: مسئولان در دایره حکومت باید بازارهای خود را در اختیار کشورهای پیشرفته قرار دهند و کشور را به بازار فروش خارجی‌ها تبدیل نکنند که سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز همین خواهد بود. وی تاکید کرد: به‌طور قطع فضا برای کشورهایی که از طریق خودروسازان وارد کشور می‌شوند، فضای همکاری است و ایران بازار فروش نیست. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به چالش‌های ایجاد شده در صنعت خودرو از سال ۹۲ اظهار کرد: در پایان این سال این وزارتخانه تمام تلاش خود را در جهت جبران کاهش تولید انجام داد، به‌طوری که در سال ۹۳ تولید خودرو از مرز یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه گذشت. هرچند پیش از این نیز خودروسازان رکورد تولید یک‌میلیون و ۸۰۰هزار خودرو را شکسته بودند اما با این وجود و این میزان رشد، از اردیبهشت امسال به‌دلیل رکود حاکم بر بازار، مشکلاتی بر بازار حاکم شد که خوشبختانه درحال‌حاضر براساس آمار، میزان تولید و فروش رو به افزایش است. نوروززاده سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت را افزایش عمق ساخت داخل، اتصال به فناوری جهانی و حمایت از تولید با کیفیت با هدف رقابت با خودروسازان بزرگ اعلام و تصریح کرد: با دنبال کردن چنین سیاستی، ضمن تحقق اهداف خودروسازان، مردم قادر به استفاده از خودروهای محبوب خود خواهند بود.
سیتروئن و نیسان، شرکای سایپا
مدیرعامل سایپا نیز در حاشیه این مراسم از مذاکرات این شرکت با طرف‌های خارجی خبر داد و گفت: سایپا مذاکرات خوبی را انجام داده و شرایط سرمایه‌گذاری را خود تعیین می‌کند.
مهدی جمالی با بیان اینکه بعد از برجام فرصت مناسبی است تا شرکت‌ها شرایط خود را براساس سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به طرف‌های خارجی ابلاغ کنند افزود: یکی از این شرایط، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ها و همچنین صادرات تولیدات مشترک به دیگر کشورها است. در این راستا مذاکرات خوبی از سوی سایپا انجام شده که به زودی اعلام خواهد شد.
وی از مذاکره سایپا با کشورهای اروپایی و آسیایی خبر داد و افزود: پیش از این نیز شرکت سایپا با این کشورها طرف قرارداد بوده که در شرایط جدید نیز با این کشورها وارد مذاکره شده، همچنین مذاکراتی با کشورهای جدید در حال انجام است. جمالی سیتروئن و نیسان را از گزینه‌های سایپا برای سرمایه‌گذاری مشترک اعلام و اظهار کرد: همه مذاکرات جدی است و براساس سیاست‌ها خود عمل خواهیم کرد که این سیاست‌ها عبارتند از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و صادرات به وسیله طرف خارجی خواهد بود که تا پیش از پایان سال این سرمایه‌گذاری اعلام خواهد شد.
ظرفیت تولید ۱/۵ میلیون سیستم سوخت‌رسانی
حمیدرضا صمدی، مدیرعامل شرکت آورند پلاستیک تولیدکننده سیستم‌های سوخت رسانی یورو ۶ نیز با اشاره به اجرای برجام اظهار کرد: با به نتیجه رسیدن مذاکرات صنعت از بحرانی ۱۲ساله نجات یافت و بار سنگینی از دوش صنعتگران برداشته شد. وی هزینه سالانه آلودگی در کشور را براساس گزارش فراکسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ۱۸میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این شرکت در سال ۸۸، سیستم سوخت رسانی یورو۴ را راه‌اندازی کرد و حال با راه‌اندازی این خط تولید، توان تولید ۵/۱۱/۵میلیون سیستم سوخت‌رسانی یورو ۶ که معادل ظرفیت تولید خودروهای داخلی است را
دارد. صمدی با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام شده در کاتالیست‌های خودرو سواری نیز گفت: در همین زمینه فیلتر دوده خودروهای دیزلی در دستور کار شرکت قرار گرفته که امیدواریم در مرداد سال آینده تولید کاتالیست‌های مورد نیاز در کشور بومی‌سازی شود تا از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل آید.

منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد