جوامع گوناگون با توجه به وضع اقتصادی و بالطبع آن اجتماعی، متفاوت است، در اصل مشتریان یکسری از پارامترهای روانی و فرهنگی را علاوه بر مسائل اقتصادی در نظر میگیرند.
در سالهای اخیر نزدیکی جوامع و گسترش وسایل ارتباط جمعی، عاملی شده تا سلیقه مشتریان در اقصی نقاط دنیا به یکدیگر نزدیک شود. یکی از سگمنتهایی که در تمام دنیا، ازجمله کشور عزیزمان از رشد بازار قابل توجهی برخوردار بوده، کلاس خودروهای شاسیبلند است. در این بین طراحی خودروهای شاسیبلند جدید که خصلت و نرمی خودروهای سواری را دارند مزید بر علت شد تا تمایل به این نوع خودروهای کراساوور افزایش یابد. در سالهای اخیر با وجود تحریمهای بینالمللی و ایجاد محدودیت در مراودات تجاری کشور، تعداد نسبتا زیادی خودرو خارجی بهخصوص کرهای و ژاپنی از طریق کشورهای واسطه عربی وارد بازار کشور شده است.
همچنین خودروسازان نوظهور چینی نیز فرصت را مناسب دیدند و با توجه به ضعف خودروسازان داخلی و ایجاد محدودیتها و ضعف آنها، طیف وسیعی از محصولات خود را وارد بازار ایران کردند، اما حالا که تحریمها برداشته شده و کشور به سمت و سوی بازار آزادتر در راستای مناسبات جهانی حرکت میکند، باید دید چه میشود؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از کارشناسان و دستاندرکاران و مصرفکنندگان خودرو را درگیر خود کرده است. بازار خودرو دارای سگمنتبندیهای مختلفی از لحاظ ابعادی و قیمتی است و یکی از سگمنتهایی که از رشد بسیار قابل ملاحظهای در سالهای اخیر برخوردار بوده، خودروهای شاسیبلند است که تب آن در طول این سالها نزد ایرانیان بالا گرفته. با توجه به آمار واردات سال گذشته، خودروی هیوندای سانتافه دارای بیشترین میزان واردات در بین سایر انواع خودرو بود که با توجه به میانگین حدود ۲۰۰ میلیون تومان و سهم بسیار بالای آن از میان خودروهای وارداتی، عملا کشش بازار را در این سگمنت نشان میدهد. همچنین خودروهای هیوندای توسان ،کیا اسپورتیج و تویوتا راو۴ نیز از دیگر شاسیبلندهای خوشفروش وارداتی بودند. علاوه بر این، در سگمنت شاسیبلندهای لوکس نیز بامو با ۲ مدل X3 و X4 خود تقریبا بازار شاسیبلندهای بسیار گرانقیمت را در دست داشت و به طور کلی سهم قابل توجهی از بازار خودروهای لوکس را به دست آورد.
اما در بازار خودروهای ارزانقیمت نیز چینیها با زیرکی نیاز بازار کشور را دریافتند و با طراحی شاسیبلندهای ارزان و زیبا، بخش قابل توجهی از بازار را از آن خود کردند؛ بخشی که خودروسازان داخلی ما از آن غافل بودند. لیفان ایکس۶۰، امویام ایکس۳۳ و جک اس۵ از جمله چینیهای پرفروش بازار بودند. حال که تحریمها رفع شده، خودروسازان جهانی نیز در پی کسب سهم بیشتری از بازار بزرگ مصرف ایران هستند و یکی از سگمنتهای جذاب که تاکنون خلأ زیادی نیز در این سگمنت وجود داشت، بازار مینی SUVهاست که همواره جا دارد تا بدان توجه شود و فعالان بازار نیز خودروهای کامپکت اسیووی و شاسیبلندهای سایز متوسط بازار خود را گسترش خواهند داد چراکه هر چقدر تنوع بیشتر شود، بالطبع مصرف نیز افزایش مییابد.
خبر ورود خودروهایی نظیر پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر و همچنین مونتاژ رنو داستر نشان از لشکرکشی فرانسویها و مطالعه آنها در سگمنت مورد علاقه ایرانیان دارد، در این بین چینیها نیز بیکار ننشسته و مزیت رقابتی خود را در معرفی شاسیبلند های نیمهلوکس چون چری تیگو۵، جک اس۵ و گریت وال با قیمتی رقابتی میدانند. با آمدن برندهای گوناگون و در صورت احتمال آزادشدن خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی قطعا شاهد این خواهیم بود که هر شرکت سازنده و واردکنندهای چندین خودرو شاسیبلند با سگمنتها و قیمتهای متفاوت در سبد خود خواهد داشت تا بازاری رقابتیتر پدید آید. قطعا بزرگان این صنعت بازار خودروی کشور را در طول این سالها زیر نظر داشته و آمار واردات و تولید با توجه به تقاضا در سگمنتهای مختلف نشان میدهد که ایرانیها عشق به خودروهای شاسیبلند دارند و این بازار با وجود برندهای گوناگون روزبهروز گرمتر و پرتقاضاتر میشود.
* بابک صدرایی-کارشناس خودرو
منبع: عصر خودرو