وزیر نفت از حمایت این وزارت خانه از خودروهای سواری با موتور دیزلی خبر داد و گفت: این وزارتخانه استفاده از خودروهای سواری با موتورهای دیزلی را مورد توجه قرار می دهد و از تولید آنها حمایت می کند.
بیژن زنگنه در نهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت که در مرکز همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بیان این که از منظر وزارت نفت زمانی که بحث خودرو و موتور مطرح می شود موضوع سوخت اهمیت می یابد، افزود: با توجه به نرخ رشد مصرف سوخت در آینده و همچنین تأثیری که مصرف روی حمل و نقل و کل اقتصاد کشور می گذارد توجه به تولید موتور خودروها اهمیت بالایی دارد.
وی با بیان این که براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای) مصرف انرژی در بخش حمل و نقل درصورتی که اقداماتی برای افزایش کارایی صورت نگیرد تا سال ٢٠۵٠، ٧۵ درصد افزایش می یابد، تصریح کرد: با این حال برآورد آنها این است که اگر از فرصت بهبود کارایی موتورهای درون سوز استفاده کنیم ٢٠ درصد از ٧۵ درصد اشاره شده قابل کنترل است.
وزیر نفت جایگزینی سوخت کم کربن بری کاهش آلایندگی و تغییر شیوه های حمل ونقل را از جمله مسائل مهم تحولات مورد توجه جهان دانست و افزود: براساس پیش بینی آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا تا سال ٢٠۵٠ تغییرات عمده ای در حمل ونقل مسافر انجام خواهد شد به نحوی که در حالی که تقاضای نفرکیلومتری مسافر بیش از ۴۵ درصد افزایش می یابد تقاضای حمل و نقل با خودروی سواری تنها ١۴ درصد افزایش می یابد.
زنگنه با اشاره به اثر تعیین کننده تکنولوژیهای جدید در حمل ونقل تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی خودروهای هیبریدی، برقی سبب می شود که بر مبنای پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی تا سال ٢٠۵٠ فروش خودروهای با سوخت بنزینی از ٩٠ درصد به ١٠ درصد محدود می شود.
وزیر نفت ادامه داد: با این حال تا آینده قابل تصور، سوختهای فسیلی نقش تعیین کننده ای در تأمین سوخت خودروها دارند حتی اگر خودرو برقی باشد، سوخت مورد استفاده از آنها نیز باز هم از طریق انرژی فسیلی تأمین میشود.
وی با بیان اینکه هزینه مصرف سوخت در حمل و نقل کشور حتی با قیمتهای کنونی نفت سالانه ١۵ میلیارد دلار است، افزود: حتی اگر قیمت نفت به ۶٠ دلار هم برسد این میزان به ٣٠ میلیارد دلار خواهد رسید که رقم قابل توجهی است.
وی با اشاره به برنامه های آینده انرژی ایران تصریح کرد: با گسترش گازرسانی در کشور می توانیم ادعا کنیم که سوختهای مایع یا فرآورده های پالایشی فقط در حمل ونقل کاربرد خواهد داشت و از این پس تا چندسال آینده نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع از سبد انرژی کشور حذف خواهد شد و عموم مصارف خانگی، تجاری، کارخانهها، صنایع، نیروگاهها و بخشی از حمل ونقل ریلی که از برق استفاده میکند، به گاز طبیعی متکی خواهد شد.
زنگنه با بیان این که سوخت خودروها مسئله اصلی از منظر نفت گاز و بنزین برای حمل ونقل خواهد بود، ادامه داد: با تلاشی که صورت گرفته است هم اکنون ایران بالاترین مصرف جهانی سوخت گاز به صورت فشرده (سی ان جی) در خوردوها را دارد.
وی اظهار کرد: هم اکنون مصرف روزانه سی ان جی در خودروها ٢٠ میلیون مترمکعب است که حدود ٢۵ درصد مصرف سوخت خودروهای سواری را شامل میشود که این مسئله نیز جای گسترش دارد.
زنگنه با اشاره به تعهد ایران مبنی بر کاهش آلایندگی ها همسو با مباحث مطرح شده با کاپ ٢١ ادامه داد: ایران یکی از گستردهترین شبکههای گازی جهان را دارد و هماکنون ٩٠ درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز است؛ ضمن اینکه هم اکنون سه هزار جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که این جایگاهها زیر ۵٠ درصد ظرفیت خود کار می کنند.
وی گفت:خواهشم این است که علاوه بر تلاشهایی که برای بهبود تولید موتور خودروهای با سوخت بنزینی صورت میگیرد، در تولید و بهینه سازی موتورهای با پایه گازسوز نیز اقدامهایی صورت گیرد.
به گفته وزیر نفت، قیمت گاز در ایران ارزانتر از قیمت گازوئیل و بنزین است، بنابراین چنانچه خودروها از سوخت گاز در حمل و نقل استفاده کنند برای ما صرفه بیشتری دارد.
وی با بیان این که باید حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهای سواری به سمت سی ان جی هدایت کنیم، تصریح کرد: در اتوبوسهای درون شهری نیز سیاست استفاده از سوخت با پایه گازسوز موفق بوده به نحوی که قرار است در تهران نیز حدود ١٧ هزار اتوبوس پایه گازسوز نوسازی شوند که این مسئله برای ما اهمیت بالایی دارد.
زنگنه با اشاره به اینکه براین اساس موتورهای تولید شده برای این میزان اتوبوس نوسازی شده باید متناسب با سوخت پایه گاز باشد، افزود: همچنین وزارت نفت این آمادگی را دارد تا مصرف سوخت ال پی جی را در سبد سوخت خودروها وارد کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه از ٢ سال آینده ال پی جی تولیدی پالایشگاهی داخلی مصرف کننده ندارد، زیرا با گازرسانیهای صورت گرفته دیگر نیازی برای انتقال ال پی جی به نقاط دور افتاده برای مصرف نیست.
وزیر نفت تصریح کرد: اگر برای ال پی جی تولیدی برای پالایشگاهها مصارفی در بخشهای صنعتی، پتروشیمی و حمل ونقل پیدا نکنیم باید آنها را از طریق تانکرهای مخصوص حمل ال پی جی با طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر به بنادر برای صادرات منتقل کنیم.
وزیر نفت با بیان این که استفاده از سوخت ال پی جی در خودروها کاملا اقتصادی است، گفت: براین اساس تقاضا داریم تا موتورهایی با پایه سوخت ال پی جی عرضه شوند که این موضوع نیز برای این نوع مصارف بازار تقاضا ایجاد می کند، از این رو باید بتوانیم موتورهایی با مصرف درست و بهینه ال پی جی تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه با پیگیریهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران بیش از ٢ سال است که در تهران و تعدادی از شهرها گازوئیل با گوگرد کمتر از ۵٠ PPM، توزیع میشود، گفت: با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
زنگنه همچنین از حمایت وزارت نفت از خودروهای سواری با سوخت دیزلی خبر داد و گفت: باید تفکر استفاده از خودروهای بنزینی را کنار گذاشت؛ ضمن اینکه وزارت نفت استفاده از خودروهای سواری با موتور دیزلی را مورد توجه قرار داده و از تولید آنها حمایت میکند.
وی ادامه داد: تقاضا داریم در مرحله نخست، اضافه بر اقدامهایی که باید در مورد تولید خودروهای بنزینی صورت گیرد، بر ساخت بهینه قابل رقابت در کلاس جهانی موتورهای پایه گازسوز سواری، اتوبوس، خودروی ال پی جی و دیزلی برای خودروهای سواری توجه داشته داشته باشند.
وزیر نفت پیشنهاد کرد: کارگروه دائمی با حضور صنعتگران و وزارت نفت برای بررسی استفاده از خودروهایی با سوخت پایه گازسوز، ال پی جی و دیزلی و همچنین مباحث مورد علاقه دو طرف تشکیل شود.
زنگنه با اشاره به این که وزارت نفت از طرحهای منتخب در این زمینه حمایت خواهد کرد، گفت: امیدوارم این کارگروه دائمی تشکیل شود تا برکاتی برای مصرف سوخت، صنعت خودرو و محیط زیست حاصل شود.
منبع: ایرنا