در ادامه روند انتشار اطلاعات بازار خودرو ایران، گزارش جامع واردات خودرو در ۱۰ ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد که نشان از کاهش ۵۶درصدی واردات خودرو در این مدت نسبت به مدت مشابه سال پیش دارد.
بازار خودروهای وارداتی در حالی دیماه را پشت سر گذاشت که درمجموع با واردات ۳۵هزار دستگاه انواع خودروی سواری (شامل خودروهای شاسیبلند و کراس اوور) در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۴، افت ۵۶درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش تجربه کرد.
در دیماه شاهد واردات ۵۶۳۷ دستگاه انواع خودرو سواری بودهایم و به این ترتیب پس از خرداد، بیشترین حجم واردات خودرو در سال ۹۴ در این ماه روی داده است و در مقایسه با ماه پیش از آن نیز شاهد رشد قابلتوجه ۵۴درصدی هستیم هرچند درمجموع آمار واردات ۱۰ماهه، کاهش بیش از ۵۰درصدی نسبت به مدت سال پیش به چشم میخورد و به این ترتیب و باوجود افزایش شمار خودروهای وارداتی در دیماه، رسیدن به سقف واردات سال پیش بسیار دور از دسترس است.
برترینهای بازار
مدتها است کرهایها حاکم بازار خودروهای وارداتی ایران هستند و تا پایان دیماه نیز توانستهاند این روند موفقیت را حفظ کنند و با توجه به اختلاف قابلتوجهی که با رقبا دارند بعید است این عنوان را حتی در سال آینده نیز از دست بدهند.
بیشترین حجم واردات در ۱۰ ماهه نخست سال جاری متعلق به خودروهای هیوندای است. بر اساس آمار، درمجموع ۱۳٫۰۸۱ دستگاه انواع خودرو خای برند هیوندای وارد کشور شده است که به این ترتیب خودروهای این برند سهمی بیش از ۳۷درصدی از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود میکنند. در میان خودروهای هیوندای، همانگونه که قابل پیشبینی بود، سانتافه در جایگاه نخست جای دارد و با واردات ۶,۵۲۷ دستگاهی در ۱۰ ماهه نخست سال، بهتنهایی حدود نیمی از خودروهای وارد شده برند هیوندای را شامل میشود و سهم بازاری بیش از ۱۸درصد دارد. سانتافه با واردات ۱٫۳۱۶ دستگاه در دیماه، شاهد رشد چشمگیری بیش از ۱۳۰درصدی نسبت به ماه پیش از آن بود و همین مسئله باعث شده این خودرو با قدرت در جایگاه برترین خودروی وارداتی کشور جای بگیرد، جایگاهی که بعید است بهراحتی از سوی رقبا تضعیف شود هرچند افت ۶۴درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش در مقایسه با افت کمتر از ۵۰درصد از سوی دو رقیب نخست هیوندای را باید نشانهای از قدرت گیری رقبا در بازار خودروهای وارداتی ایران دانست. پس از سانتافه، هاچ بک کوچک i20 با واردات مجموع ۲٫۵۰۲ دستگاه در ۱۰ ماهه نخست سال در جایگاه دوم ایستاده است. این خودرو روند واردات پر نوسانی را پشت سر گذاشته و البته بخش عمده موفقیتهای خود را مدیون واردات بیش از ۱۲۰۰ دستگاهی در خردادماه است و با در نظر گرفتن این نکته، واردات ۳۵۶ دستگاهی این خودرو در دیماه نمیتواند آمار خیرهکنندهای برای i20 باشد. نکته قابلتوجه در واردات خودروهای هیوندای، عدم موفقیت سوناتا است، خودرویی که در نسل پیشین خود توانسته بود حضور پررنگی در بازار خودروهای وارداتی داشته باشد اما با ورود نسل جدید عملا روند واردات آن بهشدت کند شده است تا جایی که در دیماه تنها ۱ دستگاه سوناتا وارد کشور شده است و درمجموع با واردات تنها ۵۴۶ دستگاه که بخش عمده آن در نیمه نخست سال روی داده، به بازیگری کمتوان در بازار سدآنهای وارداتی تبدیل شده است. نکته قابلتوجه دیگر، شکست i40 در بازار است، خودرویی با سطح امکانات و قیمت بالاتر از سوناتا که البته حجم موتور پایینتری دارد و در زمان ورود، امید زیادی به موفقیتهای آن میرفت اما مدتها است اثری از آن در بین خودروهای وارداتی به چشم نمیآید و عملا واردات آن در سال جاری محدود به ۱۳۹ دستگاه وارد شده در خردادماه است.
در جایگاه دوم جدول برترینهای وارداتی کشور، کیا ایستاده است، برندی که هرچند نتوانسته خطری برای محصولات هیوندای ایجاد کند اما اختلاف خود با رتبه سوم را نیز در طی سال افزایش داده تا بتواند سهم بیشتری را در بازار خودروهای وارداتی کشور از آن خود کند. در ۱۰ ماهه نخست سال درمجموع ۶,۷۱۰ دستگاه انواع خودروهای برند کیا وارد کشور شده است تا این برند سهمی ۱۹درصدی از بازار خودروهای وارداتی ایران را از آن خود کند و با واردات ۱,۲۵۶ دستگاهی در دیماه، رشدی قابلتوجه را نسبت به آذرماه شاهد بوده است. در میان خودروهای برند کیا، مدل اسپورتیج بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده است و درمجموع ۲,۵۳۱ دستگاه از این خودرو طی ۱۰ ماهه نخست سال وارد کشور شده است تا اسپورتیج سهمی ۳۷درصدی در سبد محصولات کیا در ایران داشته باشد و درمجموع نیز بیش از ۷درصد از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کند. با ورود گسترده نسل جدید این خودرو به بازار طی ماههای پیش رو میتوان پیشبینی کرد این خودرو بتواند سهم خود از بازار را افزایش دهد هرچند بازار خودرو ایران نشان داده گاهی به تغییرات مدلهای خودروهای وارداتی روی خوش نشان نمیدهد و بهویژه با افزایش قیمتهایی که گاهی در زمان عرضه یک خودروی جدید شاهد هستیم، روند واردات مدلهای جدید نزولی میشود. به این ترتیب آینده اسپورتیج، خودروی محبوب کیا بیش از هر چیز به قیمتگذاری آن از سوی واردکننده رسمی و به دنبال آن واردکنندگان متفرقه بازمیگردد. برخلاف روند ناموفق سدانهای هیوندای در بازار، سدانهای کیا حضور موفقیتآمیزی داشتهاند و سراتو و اوپتیما با واردات به ترتیب ۱,۸۹۷ و ۱,۳۹۰ دستگاه، در رتبههای دوم و سوم محبوبترین خودروهای برند کیا در ۱۰ ماهه نخست سال ایستادهاند.
در رتبه سوم این جدول، تویوتا جای گرفته است، برندی که پس از توقف نسبی واردات آن در آذرماه (با ورود تنها ۹۶دستگاه) و مشکلات ناشی از تفاوت میان استانداردهای ایران و کشورهای عربی منطقه، بار دیگر احیا شده و در دیماه با واردات ۸۲۹ دستگاهی توانسته تا حدی جایگاه خود در رتبه سوم را تثبیت کند هرچند با واردات مجموع ۴,۸۱۵ از ابتدای سال تاکنون، درنهایت حریف کیا نشد تا به این ترتیب و درصورتیکه اتفاق خاصی در بازار خودروهای وارداتی رخ ندهد، تویوتا سال را در رتبه سوم بهپایان برساند. تویوتا Rav4 همچنان محبوبترین خودروی تویوتا در ایران است و با واردات ۱,۷۸۹ دستگاهی در رتبه نخست ایستاده اما برخلاف هیوندای و کیا که فاصله محسوسی بین مدلهای شاسیبلند و کراس اوور آنها با نمونههای سدان در تعداد واردات دیده میشود، در تویوتا شاهد قدرتنمایی کرولا هستیم که شانهبهشانه Rav4 حرکت میکند و با واردات مجموع ۱,۷۶۸ دستگاه و با اختلاف اندکی در رتبه دوم ایستاده است. تویوتا درمجموع سهمی بیش از ۱۳درصدی از بازار خودروهای وارداتی کشور دارد.
در میان خودروهای وارداتی، باید به قدرت گیری رنو نیز اشاره کنیم، برندی که هرچند با واردات ۲,۱۵۳ دستگاهی در ۱۰ ماهه خست سال جزو سه برند اول بازار ایران نیست، اما با توجه به آنکه تمامی این واردات از طریق نمایندگی رسمی (و نه واردکنندگان متفرقه) انجام میشود، از این نظر رنو را میتوان در میان برترینهای بازار جای داد و با ادامه روند فعلی و عرضه مدلهای جدید، شاید رنو بتواند برای ورود به جمع سه برند نخست بازار نیز خیز بردارد و این مسئله زمانی تقویت میشود که بدانیم هر سه برند نخست بازار، در مقایسه با سال پیش شاهد کاهش واردات بودهاند اما رنو با افزایش بیش از ۳۰درصدی توانسته روند صعودی خود را حفظ کند.
لوکسها و پیشتازی ب ام و
در بازار خودروهای وارداتی لوکس، ب ام و به لطف تنوع بیشتر مدلهایش همچنان پیشتاز بازار است و با واردات ۱,۸۶۸ توانسته دو رقیب دیگر خود در این بخش، لکسس و مرسدس بنز را مغلوب کند. بخش عمده این موفقیت را باید بهپای مدل X4 نوشت، خودرویی که سهمی ۴۷درصدی در سبد محصولات ب ام و دارد و بهتنهایی بیش از تمامی مدلهای لکسس و مرسدس بنز وارد کشور شده است. پس از ب ام و، لکسس در جایگاه دوم ایستاده است و توانسته مرسدس بنز را پس از مدتها پشت سر بگذارد هرچند تقریبا تمام موفقیت لکسس در این ماه مدیون مدل تازه عرضه شده NX است. درمجموع در بازه چهارماهه منتهی به دیماه ۵۳۴ دستگاه لکسس NX وارد کشور شده است و تنها در دیماه آمار واردات این خودرو عدد ۲۹۸ را نشان میدهد. پسازاین دو برند، مرسدس بنز با واردات ۶۹۱ دستگاه در ۱۰ ماهه امسال رتبه سوم برترین خودروهای لوکس بازار را از آن خود کرده است. در دیماه، Eکلاس تنها مدل وارداتی مرسدس بنز بود و با واردات ۱۳۱ دستگاه، توانست این برند را در بازار خودروهای وارداتی زنده نگه دارد هرچند با تغییرات مدیریتی در نماینده رسمی مرسدس بنز میتوان انتظار داشت از سال آینده ورود مدلهای جدید این برند، رقابت بازار خودروهای لوکس را داغتر کند. نکته قابلتوجه در واردات خودروهای لوکس، حضور دو دستگاه پورشه پانامرا است، خودروهایی که مدتها است امکان ورود و اخذ پلاک آنها وجود ندارد و مشخص نیست این دو خودرو با چه عنوانی از گمرکات کشور ترخیص شدهاند ضمن آنکه پورشه ماکان که در نیمه نخست سال حضوری هرچند کمرنگ در بازار وارداتیها داشت، حضوری در این بخش ندارد.
منبع: عصرخودرو