رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4837

بنز تمام قد به ایران می آید

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: با توجه به سیاست های وزارت صنایع، تولید خودرو در کشور در سال ۱۴۰۴ باید به ۳ میلیون دستگاه خودرو برسد که گروه صنعتی ایران خودرو در این زمینه برنامه ریزی های لازم را انجام داده است تا حداکثر سهم بازار را داشته باشد.
مهندس یکه زارع در نشستی خبری با خبرنگاران افزود : درسال ۹۲ سهم بازار ایران خودرو ۳۶% بود که هم اکنون به ۵۴ تا ۵۶ درصد رسیده است. سعی می کنیم در سال ۱۴۰۴، ۶۰ درصد از بازار ایران را در اختیار داشته باشیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۴، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو درایران خودرو تولید خواهد شد که از این میزان ۶۰% با همکاری شرکت های خارجی انجام خواهد شد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: در قرارداد جدید با پژو که با مشارکت ۵۰ درصدی طرفین انجام میشود، ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ابتدایی خواهد داشت و با تولید ۱۵ هزار دستگاه آغاز شده و به ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید همچنین در آغاز از ظرفیت های ایران خودرو استفاده خواهد شد و بعد از ۳ یا ۴ سال سایت مستقل برای تولید احداث خواهد شد.
وی افزود: محصول جدید پژو اواخر سال آینده به بازار عرضه خواهد شد که ظرف یک سال به ۴۰% خودکفایی درتولید می رسیم و میزان داخلی سازی تا ۷۰% افزایش خواهد یافت.
به نظر مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو قرارداد رنو با پژو متفاوت است و به گفته ایشان در قرارداد رنو هیچ سرمایه گذاری درکشور انجام نشده است.
وی افزود: قیمت گذاری محصولات جدید پژو از قوانین جاری تبعیت می کند.
مهندس یکه زارع اظهار داشت: از آنجا که ایران خودرو در نظر دارد تا به سقف تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزاردستگاه خودرو دست یابد بنابراین لازم است تا خطوط تولید قطعه سازان نوسازی شود از این رو از حدود ۶ ماه قبل روز “تامین قطعات” مشخص شده و جلسه مشترکی بین سازندگان پژو و قطعه سازان ایرانی انجام شده و برنامه ریزی های لازم برای افزایش توانایی قطعه سازان ایرانی برای تولید خودروهای جدید انجام شده است. به طوری که هم اکنون موتور EC5 که به ۷۰ درصد تولید داخل رسیده است دراین خودروها استفاده خواهد شد همچنین از محاسن قرارداد پروژه این است که میزان ساخت داخل ظرف ۴ سال به ۷۰ درصد خواهد رسید.
وی افزود : غیر از شرکت پژو، بنز و نیسان نیز ایران را ترک کردند و این که با شرکتی که ما را تحریم کرده دیگر کار نکنیم حرف درستی نیست. پژو به دلیل رفتنش باید بسته جبرانی را اجرا می کرد بنابراین در فرانسه یک قرارداد و یک تفاهم نامه برای در یافت غرامت تنظیم شده است.
وی اظهار داشت: میزان غرامت ایران خودرو از پژو ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو است که ۱۱۶ میلیون یورو ازاین مبلغ خسارت مربوط به مسائل گذشته است و ۳۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مربوط به مسائل آینده است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: در مبحث مربوط به مسائل گذشته ۲۵ میلیون یورو قطعه رایگان محصولات فعلی از پژو دریافت شده و می‌شود. ۱۱ میلیون یورو تجهیزات خط تولید پژو ۲۰۷ به صورت رایگان به ایران خودرو داده خواهد شد.
وی افزود: همچنین در قالب این بسته معادل ۱۱ میلیون یورو از طلب‌های ایران خودرو به پژو بخشوده شد ضمن آنکه مبلغ ۶۵ میلیون یورو مربوط به رویالیتی خودروهای تولیدی پژو مربوط به بازده زمانی گذشته تا زمان عقد قرار‌داد، به این شرکت پرداخت نخواهد شد. این مبالغ در سود و زیان امسال و سال آینده ایران خودرو اثرات مستقیم خواهد داشت.
یکه‌زارع افزود: معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز پرسنل ایران خودرو در فرانسه برای تولید محصولات جدید آموزش خواهند دید، ضمن آنکه پژو یک میلیون یورو برای کار در زمینه‌ی سیستم در اختیار ایران خودرو قرار خواهد داد و همچنین پژو متعهد شده معادل چهار میلیون یورو برای یک سال کارشناس به ایران بفرستد تا در زمینه‌ی بهبود کیفیت محصولات جاری پژو در ایران فعالیت کند.
وی با بیان این ‌که در زمینه‌ همکاری‌های آینده نیز ایران خودرو در حوزه خرید قوای محرکه ۲۰ میلیون یورو از پژو تخفیف خواهد گرفت، تصریح کرد: در زمینه رویالیتی نیز ۱۵۰ یورو بابت رویالیتی هر محصول باید به پژو پرداخت می‌شد در نهایت هر محصول، ۱۰۰ یورو پرداخت شود که البته بابت غرامت برای دو میلیون پلت فرم خودرو، ۳۰ یورو رویالیتی پرداخت خواهد شد که مابه‌التفاوت آن معادل ۱۴۰ میلیون یورو خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین در این بسته دیده شده که در محصولات جاری مانند ۲۰۶ و ۴۰۵ نیز بابت هر دستگاه خودروی تولیدی ۱۰ یورو رویالیتی پرداخت شود که ۱۴۰ میلیون یورو نیز مابه‌التفاوت این میزان خواهد بود.
مهندس یکه زارع خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای با شرکت بنز با سهم شراکتی ۵۱ و ۴۹ درصد تا چند هفته دیگر انجام خواهد شد که مدل های CBU توسط شرکت ستاره ایران، مدل های تجاری توسط ایران خودرو دیزل و مدل های تولید داخل توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید خواهد شد و می توان گفت که بنز تمام قد وارد بازار ایران می شود.
وی خاطر نشان کرد: منتظر هستیم قرارداد سایپا با رنو منعقد شود بعد با رنو بر روی پروژه های جدید همکاری را آغاز نماییم.
وی در ادامه از حضور احتمالی یک شرکت ژاپنی به جمع شرکای ایران خودرو خبر داد.

منبع: خبرخودرو

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد