رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4714

قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده کاهش نخواهد یافت

در شرایطی که برخی از خبرها حاکی از پیش بینی کاهش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده است رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که تنها گزینه های موثر در قیمت خودروهای وارداتی نرخ دلار ، تعرفه واردات و قیمت پایه خرید است این در حالی است که برخی از فعالان و رسانه ها با توجه به لغو تحریم ها و باز شدن سوئیفت و تسهیل در واردات عنوان می کنند که قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده کاهش خواهد یافت.

فرهاد احتشام زاده گفت : به نظر می رسد کسانی که چنین مسائلی را در خصوص قیمت خودروهای وارداتی مطرح می کنند در نظر نداشتند که خودرو جزء کالاهایی نبوده که تاکنون از ارز دولتی استفاده کند و همواره واردکننده از ارز آزاد و ارز متقاضی برای واردات استفاده کرده است.

وی تاکید کرد : باز شدن شبکه بانکی تغییر چندانی در کاهش نرخ ارز متقاضی بوجود نخواهد آورد اما اینکه امکان استفاده از تسهیلات بانکی فراهم می شود درست است و قطعا پس از باز شدن سویفیت این امکان وجود دارد اما اینکه این مساله تاثیر مثبتی در قیمت وارداتی ها خواهد گذاشت مطمئنا درصد آن درصد بالایی نخواهد بود چرا که تنها چیزی که قیمت خودروهای وارداتی را مشخص می کند در وهله اول نرخ دلار و پس از آن نرخ تعرفه و قیمت پایه خرید است.

وی اظهار داشت : در شرایطی که قیمت پایه خرید و نرخ دلار سهم بالاتری را نسبت به نرخ تعرفه در واردات خودرو دارد در صورتی که تغییراتی در نرخ تعرفه اتفاق بیفتد قطعا در قیمت فروش تاثیر خواهد گذاشت اما باز شدن شرایط فعلی و برداشته شدن تحریم ها تنها بر قیمت محصولات نمایندگی ها و برندهایی تاثیر خواهد گذاشت که تاکنون ارتباط مستقیم نداشته و نمایندگی هایی که ارتباط مستقیم داشته و از سال گذشته به طور مستقیم در حال فعالیت بودند طبعا شرایط موجود تغییری در وضعیت آنها بوجود نخواهد آورد.

وی گفت : البته در صورتی که تاکنون حمل کالا برای برخی از نمایندگی و واردکنندگان به صورت مستقیم صورت نمی گرفته و حال با وضعیت فعلی به طورمستقیم حمل ها صورت خواهد گرفت طبعا در کاهش هزینه تاثیر خواهد گذاشت که البته این رقم نیز در قیمت فروش تاثیر چندان محسوسی بوجود نخواهد آورد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به تاثیر تک نرخی شدن ارز بر قیمت خودروهای وارداتی پرداخت و اظهار داشت : در شرایطی که نرخ ارز مبادله ای با ارز آزاد تفاوت زیادی دارد مسلما با تک نرخی شدن ارز ، قیمت ارز مبادله ای افزایش و ارز بازار کاهش خواهد داشت از این رو ما از این مساله استقبال می کنیم زیرا ارزی که استفاده می شود طبعا ارز ارزان تری خواهد بود البته در صورتی که این اتفاق بیفتد و واردکنندگان نیز توانایی استفاده از ارز مبادله ای را داشته باشند.

احتشام زاده افزود : در صورتی ارز تک نرخی شود و کماکان امکان استفاده از ارز مبادله ای برای واردات وجود نداشته باشد مسلما این موضوع تاثیری در قیمت خودروهای وارداتی نخواهد داشت.

وی گفت : در شرایط فعلی تنها چیزی که از این بازار انتظار می رود اینکه در کوتاه مدت شاهد افزایش تنوع مدل ها و برندهای خودروهای وارداتی در کشور باشیم که مسلما این افزایش تنوع می تواند باعث رقابت بیشتر در بازار خودروهای وارداتی شود.

وی تصریح کرد : امروز رقابت بیشتر یعنی تسهیلات و تنوع بیشتر خرید برای مشتریان از این رو تسهیلات و تنوع خرید برای مشتریان می تواند سود مستقیم آن در وهله اول نصیب عموم مردم نماید چرا که قابلیت انتخاب بیشتر بین مدل های مختلف با تنوع بیشتر و تسهیلات بیشتری را خواهند داشت .

منبع: خبرخودرو

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد