رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4598

چرخ عمران و صنعت همچنان در گل است

به گزارش یدکی رسانه، وقتی پای صحبت فعالان بازار ماشین آلات راهسازی؛ تولید کنندگان و فروشندگان قطعات که می نشینی درد دل زیادی دارند. از یک طرف امید و تدبیر در بعضی بخش ها تا حدی رکود و رخوت را زدوده است اما موقتی بود و باعث ایجاد گردش کامل اقتصادی نشده است، می گویند دارایی ها پس از تعلیق تحریم ها آزاد شده است اما بازار دلار رو به افزایش است. اگر کسی امروز اقدام به واردات کند، جنس برایش از آنچه در بازار موجود است گرانتر تمام می شود. چرا که رکود باعث شده افراد ضعیف تر کلایشان را زیر قیمت و به ضرر بفروشند. خریداران بزرگ که همان شرکت های عمرانی و پیمانکاران هستند گاهی خرید می کنند اما نمی توانند وجه آن را یا حتی چک بدهند و تقاضای حساب دفتری دارند. خلاصه موضوع چند لایه و چند مجهولی شده است.

معضل رکود همچنان پابرجاست

محمد نصراله ئیان تولید کننده قطعات RLC در گفت وگو با یدکی رسانه می گوید: روند قیمت در بازار تقریبا ثابت است و علت اصلی هم این است که با وجود افزایش قیمت دلار به علت کمبود تقاضا، افزایش قیمت نداریم. نصراله ئیان با بیان این که کمبود نقدینگی گردش اقتصادی را مختل کرده و آثار منفی آن در همه بازار ها دیده می شود افزود تنها راه خروج بحران فعلی و استفاده از نتایج توافقنامه برجام، تزریق پول به پروژه های عمرانی است. در این صورت پیمانکاران توان شروع مجدد کارها را پیدا خواهند کرد و گردش اقتصادی بوجود خواهد آمد.

عرضه و تقاضا از تعادل خارج شده

نادر روان مدیر عامل شرکت دانا تجارت توانا و فروشگاه تهران فرگوسن نیز در این خصوص به خبرنگار یدکی رسانه می گوید: قیمت لوازم یدکی پر مصرف رو به کاهش است چرا که تعادل عرضه و تقاضا کاملا به هم خورده است.

کاهش شدید تقاضا در بازار طی ۹ ماهه اول سال جاری باعث افت شدید قیمت لوازم یدکی شده است.

درواقع بازار دچار رقابت منفی شده و فروشندگان در زیر قیمت فروش با هم رقابت می کنند که این به نفع مصرف کننده نهایی است نه شبکه توزیع.

روان در پاسخ به این سوال که آیا اجرای برجام تأثیری بر قیمت ها خواهد داشت گفت: در حال حاضر قضاوت در این مورد کمی زود است و تاکنون شاهد تأثیر و تغییری در قیمت ها نبوده ایم و با توجه به رکود بسیار شدید تولید کننده، بازرگانان و حتی فروشندگان جزء ناچارند اجناس را به قیمتی کمتر از قیمت تمام شده بفروشند. در واقع ضرر می  کنند تا روی پا بمانند.

ترمز بازار لنت

مرتضی ده بزرگی عرضه کننده لنت ترمز نیز اعتقاد دارد با اینکه در اواخر سال، بازار معمولاً دچار تحرک می شود اما امسال هنوز هیچ نشانی از رونق بازار دیده نمی شود.

ده بزرگی افزود در چنین وضعیتی مصرف کننده نهایی و کسبه سالم و تولید کنندگان متعهد به کیفیت بیشترین خسارت را متحمل می شوند.و چون نمی توانند کالای بی کیفیت یا کم کیفیت عرضه کنند، قیمت تمام شده ی کالایشان بالاست اما عده ای که فقط فروش را مد نظر دارند با کاهش کیفیت و استفاده از مواد اولیه نامرغوب، قیمت تمام شده را کاهش می دهند و در نتیجه بازار خود را حفظ می کنند اما خصوصاً در قطعاتی مثل لنت چنین عملکرد هایی موجب نارضایتی و خطرات برای صاحبان خودرو می شود. آنچه باید از سوی مسئولین امر تدبیر شود، نظارت بر بازار و افزایش توان خرید مردم است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد