رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5391

ملاقات سران خودروسازی زیر ابری از دود

مدیران ارشد صنعت خودروی جهان از ۳ مارس ۲۰۱۶ (۱۳ اسفند ۹۴) به مدت ۱۰ روز در شهر ژنو گردهم جمع شدند تا مانند ۸۵ دوره گذشته، در نمایشگاه خودروی ژنو «Geneva Motor Show» حضور پیدا کرده و ضمن معرفی آخرین تولیدات خود، با نوآوری‌ها و محصولات خلاقانه هم‌کیشان نیز آشنا شوند.

اما نمایشگاه سال ۲۰۱۶ ژنو نیز همچون سایر رویدادهای خودرویی مشابه آن که در طول ۸ ماه گذشته برگزار شده[divider] است تا حدودی تحت‌الشعاع رویداد تکان‌دهنده «دیزل گیت» و ماجرای رسوایی تقلب شرکت فولکس‌واگن قرار دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد اجتماع مدیران صنعت خودروسازی اروپا و جهان در «موتورشوی ژنو» توأم با احساسی شوم و آزاردهنده خواهد بود که دلیل آن نیز همان رسوا شدن تقلب فولکس‌واگن در مخفی‌سازی سطح بالای آلایندگی اتومبیل‌های سواری دیزل این خودروساز است که در آزمون‌های دشوار استانداردهای امریکا مرتکب شد. در حال حاضر میزان تقاضا و سودآوری صنعت خودروسازی اروپا در سطح بالایی قرار دارد اما همه اینها تا پیش از افزایش فشارهای نظارتی نهادهای قانونی اتحادیه اروپا برای مقابله با آلاینده‌زایی تولیدات این صنعت و ملزم‌سازی خودروسازان قاره سبز به حذف آلاینده‌های سمی و خطرناک از خودروهای تولیدی‌شان خواهد بود که به احتمال زیاد در آینده نزدیک گریبان غول‌های این صنعت در قاره اروپا را خواهد گرفت. نمایشگاه امسال خودرو در ژنو سوئیس آنطور که از شواهد پیداست عرصه نمایش تولیدات معمول خودروسازان خواهد بود که در نمایشگاه سال جاری (۲۰۱۶) بیشتر به نمایش دادن اتومبیل‌های لوکس گران‌قیمت که از توان اسب‌بخار بالایی برخوردارند، خواهد پرداخت؛ تولیداتی مانند سوپرخودروهای مازراتی لوانته، بوگاتی چیرون (شیرون) و البته لامبورگینی سِنتنِاریو. اما این نمایش‌ها که به نوعی تبدیل به دستورالعمل‌های سنتی جهت بیان موفقیت‌ها شده است به نظر می‌رسد اندکی از مسیر خود و در اصل، از کانون توجهات خارج شوند که دلیل آن نیز در جریان بودن یک مبارزه قانونی در برابر حجم انبوه اتومبیل‌هایی است که بسیار بیشتر از حد مجاز مواد آلاینده سمی و خطرناک تولید و در اتمسفر منتشر می‌کنند. فردیناند دودنهافر، رییس مرکز تحقیقات خودرویی CAR Center در این زمینه می‌گوید: «در سال جاری یک ابر ضخیم ناشی از دیزل آسمان ژنو را پوشانده است (منظور اخبار و حواشی منفی مربوط به قضایای «دیزل‌گیت» است) چراکه باید به خاطر داشته باشیم در حال حاضر بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده در قاره اروپا دارای موتور و قوای محرکه دیزل هستند. »پذیرش تقلب از سوی فولکس‌واگن در آزمون‌های سنجش میزان آلاینده‌زایی خودروهای دیزل تولیدی‌اش در امریکا، افشاکننده این واقعیت است که در پشت پرده چه فاصله زیادی بین خودروسازان شناخته شده و معتبر وجود دارد به‌ویژه هنگامی که صحبت از میزان تولید و فروش وسایل نقلیه هیبریدی و الکتریکی باشد. البته همانطور که اشاره شد هشتادوششمین دوره برگزاری نمایشگاه خودرو ژنو در سال جاری (۳ تا ۱۳ مارس ۲۰۱۶) به دنبال یک سال پررونق برای خودروسازان افتتاح و برگزار می‌شود چراکه براساس آخرین داده‌های آماری از عملکرد صنعت خودروسازی قاره اروپا، مجموعه تولیدکنندگان در این حوزه صنعتی قاره سبز در سال ۲۰۱۵ میلادی موفق به فروش ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو در سراسر جهان شدند که در مقایسه با ۱۳ میلیون خودروی فروخته شده در سال ۲۰۱۴م، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه یا معادل ۹/۲ درصد افزایش پیدا کرده است و میزان فروش محصولات آنها در یک‌سال منتهی به پایان ژانویه ۲۰۱۶ نیز در مقایسه با دوره مشابه پیشین آن رشد ۶/۳ درصدی را نشان می‌دهد و این آمارهایی است که از سوی انجمن تولیدکنندگان اتومبیل اروپا به عنوان مهم‌ترین نهاد ناظر مرجع و رسمی، فعالیت و نحوه عملکرد همه خودروسازان این قاره را زیرپوشش و نظارت خود دارد. از سوی دیگر، آمار و اطلاعات جمع‌آوری شده به وسیله خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که ۳ خودروساز بزرگ آلمانی شامل ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز و آئودی فولکس‌واگن که بزرگترین تولیدکنندگان اتومبیل‌های لوکس در جهان به شمار می‌روند هنگامی که نوبت به بررسی جایگاه خودروسازان در زمینه میزان فروش سالانه خودروهای الکتریکی و هیبریدی آنها می‌رسد مشاهده می‌کنیم که رتبه این ۳ شرکت در میان مجموع تولیدکنندگان خودرو جهان به ترتیب بیشتر از رتبه‌های دوازدهم، چهاردهم و بیست‌ودوم نیست و چندین پله عقب‌تر از سرآمدان تولیدکننده این نوع خودروها که شامل شرکت‌هایی نظیر تویوتا، هوندا، لکسوس و نیسان می‌شوند (و همگی در گروه خودروسازان ژاپنی قرار دارند) ایستاده‌اند. نمایشگاه امسال خودرو در ژنو مطابق آنچه در اخبار و گزارش‌های منتشر شده پیش از افتتاح این نمایشگاه درج شده است، هیچ برنامه ویژه‌ای برای معرفی خودروهای تمام برقی و بدون آلایندگی که محصول نشان(برند)های تجاری برجسته و شناخته شده خودروسازی جهان باشد، در دست اجرا ندارد، به غیراز یک نمونه از نسخه جدید و بروز شده خودروهای هوشمند شرکت دایملر. سایر خودروسازان مطرح و لوکس‌ساز مانند پورشه، آئودی و برخی دیگر، در حال حاضر مشغول ساخت خودروهای لوکس تمام‌برقی هستند که قرار است تا سال ۲۰۱۹م آماده و روانه بازار شوند. اینطور که از شواهد امر پیداست خودروسازان در حال حاضر به جای حرکت به سمت تولید محصولاتی به‌صرفه‌تر و با کارآیی و بهره‌وری بالاتر مشغول پررنگ‌تر کردن و برجسته‌تر نشان دادن برخی دستاوردهای ارائه شده قبلی خودشان هستند. به عنوان مثال پورشه ۷۱۸ روداستر که جایگزین باکس‌استر شده، به‌عنوان یک اتومبیل ۴ سیلندر ارائه و به بازار معرفی شده است و کانسپت (خودروی مفهومی یا نمونه پیش‌تولید) اوپل GT تنها تغییری که داشته تبدیل موتور آن به یک موتور ۳ سیلندر بوده است.
پیشینه نمایشگاه خودرو ژنو
نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو «International Geneva Motor Show» به‌عنوان یک نمایشگاه قدیمی سالانه در حوزه خودرو همه ساله در یک دوره ۱۰ روزه حد فاصل سوم تا سیزدهم مارس در ژنو سوئیس و در محل دائمی این نمایشگاه جنب فرودگاه بین‌المللی «کوین‌ترین» ژنو بر پا می‌شود. نخستین دوره این نمایشگاه در سال ۱۹۰۵ میلادی یعنی ۱۱۱ سال قبل برگزار شد. در این نمایشگاه محصولات جدید خودروسازان، تجهیزات جانبی ابداعی و جدید، فناوری‌های گوناگون اتومبیل، مشارکت‌های بین‌المللی و مواردی از این دست در معرض مشاهده و قضاوت عموم مردم و کارشناسان حوزه خودرو از سراسر جهان قرار می‌گیرد. در هشتادوششمین دوره نمایشگاه ژنو که از امروز پنجشنبه ۳ مارس ۲۰۱۶ آغاز به‌کار خواهد کرد، بیش از ۱۲۰ نشان(برند) شناخته شده خودروی جهان حضور خواهند داشت. همچنین به‌عنوان برنامه‌های جنبی این نمایشگاه حدود ۷۰ کنفرانس خبری متفاوت نیز در خلال دوره ۱۰ رزه برپایی این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد