رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5352

از خودروسازان خارجی به عنوان مشارکت کننده استقبال می‌کنیم

دکتر روحانی در سومین همایش صنعت خودرو:

از خودروسازان خارجی به عنوان مشارکت کننده استقبال می‌کنیم

به گزارش یدکی رسانه، دومین روز از همایش بین المللی صنعت خودرو با حضور رییس جمهور کشورمان دکتر حسن روحانی امروز سه شنبه ۱۱ اسفندماه آغاز شد. دکتر روحانی در آغاز کلامشان از ملت ایران برای حضور هوشمندانه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری تقدیر و تشکر کرد.

در این همایش که سومین سال خود را می‌گذراند، ضمن اشاره به فعالیت مشترک ایران با سایر کشورها در عرصه صنعت خودرو، تصریح کرد: در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو آرزو دارم که این کنفرانس گامی بلند برای مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی در صنعت خودرو باشد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط حال حاضر کشور به لحاظ اقتصادی تصریح کرد: کشور در شرایطی قرار دارد که پس از گذشت چند سال تحریم شدید و ظالمانه مردم و صنعت، مسیر رشد و توسعه ما با اختلالات مواجه بود. لازم بود با منطق و بیان به دنیا بگوییم، مردم ایران صلح‌خواه، امنیت دوست و خواهان همکاری با مردم جهان هستند؛ در سال ۹۲، مردم با صدای رسا به دنیا گفتند اعتدال را می‌خواهیم و نه افراط. مردم با صدای بلند گفتند تعامل با جهان را می‌خواهیم و نه تقابل، ما می‌خواهیم مشکلات را با دنیا پشت میز مذاکره حل و فصل کنیم.

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: ما برای اشتغال جوانان و حرکت اقتصادی به سمت پیشرفت نیاز به رشد اقتصادی داریم. رشد هشت درصدی نیاز امروز کشور است؛ کشوری که در سال ۹۲ رشد منفی داشته و در شرایط رکود جهانی می‌خواهد رکود داخلی را بشکند، راه سختی پیش رو دارد. ضمن آنکه در سال ۹۳ توانستیم رشد منفی را پشت سر بگذاریم و به رشد مثبت سه درصد برسانیم و در سال ۹۴ به دلیل شرایط اقتصادی و رکود جهانی، شاهد کاهش قیمت نفت بودیم و با مشکلاتی در تقاضا برای عرضه صنعت خودرو مواجه شدیم.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی دولت خود را ناچار دید که برای کمک برخی صنایع و از جمله صنعت خودرو گامی بردارد و از بانک های کشور بخواهد در این زمینه با تسهیلات کوتاه مدت، مسیر تقاضا را باز کند. انجمادی که در تقاضا ایجاد شده بود، با این حرکت دولت باز شد؛ با پایان تحریم، شرایط مناسب‌تری برای اقتصاد و از جمله صنعت خودرو فراهم خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: در اولین سفر اروپایی دولت یازدهم یکی از صنایعی که در مذاکرات و توافقات مورد نظر بود، صنعت حمل و نقل و خودرو بود. در این زمینه به تفاهماتی رسیدیم. این به آن معناست که مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو باز شده است. البته صنعت خودرو توقعاتی از دولت دارد و دولت هم توقعاتی از صنعت خودرو دارد، اما نهایت امر، دولت خود را ملزم به رضایت مردم می‌داند.

رییس جمهور اظهار داشت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که صنعت کشور از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت بی‌حد و حصر یعنی خارج کردن یک صنعت از رقابت جهانی و خروج از رقابت.

روحانی در ادامه ضمن اشاره به راهکارها برای رسیدن به شرایط آرمانی گفت: اولین راه این است که در داخل کشور منتظر بمانیم تا تحقیقات قدم به قدم ما را به نقطه‌ای برساند که در تولید موتور خودرو و بدنه آن به جایی برسیم که هم شدت انرژی و هم مسئله محیط زیست حل شده باشد. باید در راه‌حل اول این را مدنظر بگیریم که چقدر این تحقیقات به طول می‌انجامد و جایگاه ما در رقابت‌های جهانی به چه صورت خواهد شد.

وی اضافه کرد: یک راه میانبر دیگر داریم و آن مشارکت با شرکت‌های خارجی است، یعنی از تحقیقات، جوانان و ابتکارات خودمان استفاده ‌کنیم و طراحی‌های جدید را به کار ‌گیریم، اما از طرف دیگر باید در صنعت خودرو با شرکت‌های خودروساز مطرح جهانی مشارکت داشته باشیم. این روش ما را از لحاظ توانمندی فناوری و از جهت مسئله محیط زیست سریع تر به نقطه مطلوب خواهد رساند. همچنین با استفاده از این روش می‌توانیم به نقطه مطلوبی در زمینه امنیت جان مردم برسیم. این مسئله بسیار برای ما اهمیت دارد که چه خودرویی با چه بدنه‌ای و با چه کیفیتی در اختیار مردم قرار گیرد.

روحانی تاکید کرد: خودروی خوب تولید داخلی و قابل رقابت با صنایع دنیا، خودرویی است که موجب افتخار و جمال شما باشد. ما به صنعت خودرو هم از لحاظ رشد اقتصادی نیاز داریم و هم از جهت افزایش میزان اشتغال، زیرا صنعت خودرو در جهان یک رقمی بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و یک اشتغالی در حدود ۴۸ میلیون نفر را در سراسر جهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خود اختصاص داده است. خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که اگر یک حرکت درست برای آن انجام بگیرد، بتواند سالی ۲ تا ۳ میلیون خودرو تولید و بخشی از آن را به بازار جهانی صادر کند. تا زمانی که ما در صنعت صادرکننده نباشیم، یعنی رشد گلخانه‌ای داریم و متوجه عیوب خود نمی‌شویم.

رییس جمهور تصریح کرد: تا زمانی که ما بازاریابی نکنیم و در بازارهای جهانی وارد نشویم، نمی‌توانیم کیفیت و قیمت خودرو را اصلاح کنیم، بنابراین من به صراحت می‌گویم که سیاست دولت یازدهم آن است که صنعت خودرو خصوصی و در اختیار مردم باشد. دولت هیچ گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله صنعت خودرو و در کل اقتصاد نخواهد بود. صنعت خودرو باید به طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود. اینکه ما یک تا دو بنگاه صنعتی درست کنیم و آن را به ملتی تحمیل کرده و بگوییم محصولات آن این است و اگر می‌خواهید بخرید و اگر هم نمی‌خواهید نخرید، ابدا در منطق دولت یازدهم نیست.

وی تاکید کرد: صنعت خودرو یک اشتغال در سطح کشور به وجود می‌آورد، دولت به اهمیت این صنعت توجه دارد، اما برای اینکه این صنعت در جایگاه خود قرار بگیرد، قطعه‌ساز ما باید در سطح بین‌المللی باشد. ما با شرکت‌های خارجی مشارکت می‌کنیم به شرط اینکه قطعه‌ساز ما در بازار جهانی حضور پیدا کند.

روحانی گفت: کیفیت قطعه باید جهانی شود و حضور قطعه‌ساز ما هم باید در سطح جهانی باشد. بخش‌های دیگر ما، مهندسین ما، طراحان ما هم باید در کلاس جهانی قرار بگیرند و حضور جهانی داشته باشند؛ برای این کار ما از حضور شرکت‌های خودروساز خارجی استقبال می‌کنیم. البته ما از حضور آنها استقبال می‌کنیم، نه برای مصرف تولیدات آنها در یک بازار ۸۰ میلیونی. ما از حضور آنها به دلیل مشارکت با خودروساز داخلی و طراحی‌های آینده استقبال می‌کنیم، زیرا خودرو تحولات اساسی پیدا می‌کند و شرایط و ویژگی‌های آن پیشرفت خواهد کرد. ما باید در تحقیقات برای آینده مشارکت داشته باشیم، البته من شرکت‌های خارجی را به این نکته توجه می‌دهم که ایران کشوری است که اولا دارای امنیت و ثبات مثال‌زدنی در سطح منطقه و حتی در سطح جهانی است. شما می‌بینید یک انتخابات بسیار بزرگ در کشور انجام می‌شود و ما حتی یک حادثه امنیتی نداریم؛ این یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود.

رئیس جمهور در پایان گفت: ما از خطوط مواصلاتی بسیار مهم در سطح کشور و منطقه برخورداریم. جاده‌ها و راه‌آهن ما به کشورهای اطراف متصل است. بنادر ما هم به آب‌های آزاد و اقیانوس اتصال دارد. علاوه بر این ما از لحاظ توسعه انسانی دارای جوانان تحصیلکرده و توانمند هستیم و از جهت آمار، مهندسین فارغ‌التحصیل کشور ما معادل مهندسین فارغ‌التحصیل ایالات متحده آمریکا هستند. بنابراین در ایران نیروی انسانی با استعداد و باسواد و آماده به کار و همچنین خطوط مواصلاتی و همچنین سابقه بیش از ۵۰ ساله صنعت خودروسازی وجود دارد. من امیدوارم این همایش زمینه‌ای شود برای همکاری‌های نزدیکتر و قراردادهای بهتر جهت رسیدن به نقطه‌ای که به نفع ما و شما باشد. ما باید نقاط مشترک خود را پیدا کنیم. این مسئله به نفع دو طرف خواهد بود. هر خودروسازی در دنیا اگر در ذهنش باشد که می‌تواند همه طراحی‌ها و قطعات را به تنهایی تولید کند، اشتباه کرده است و در دنیای افسانه‌ای زندگی می‌کند. ما باید مشارکت کنیم، زیرا از طریق مشارکت است که می‌توانیم بهترین، زیباترین و ارزان‌ترین خودرو را تولید کنیم.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد