رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5147

افت توان مالی مشتریان بازار خودرو را منجمد کرد

در حالی که بسیاری از پیش بینی ها و گمانه زنی حاکی از بهبود و رونق بازار خودرو در ماههای پایانی سال و تاثیر برجام بر تحرک اقتصادی و خروج رکود از بازار داخلی است اما آنچه که امروز از شرایط فعلی برآورد می شود تشدید رکود بر کل اقتصاد و تداوم آن بر بازار خودرو است این در حالی است که برخی از کارشناسان رکود ایجاد شده در بازار خودرو را ناشی از انتظار کاهش قیمت خودرو در جامعه دانسته و معتقدند با عرضه خودروهای ارزان قیمت ، بازار خودرو از وضعیت فعلی خارج خواهد شد. اما مشاور انجمن خودروسازان بر خلاف اظهارات مطرح شده در خصوص شرایط موجود بازار خودرو ،کاهش توان مالی مصرف کنندگان را دلیل اصلی رکود بازار خودرو می داند و می گوید با ادامه طرح تقویت بنیه مالی متقاضیان و تحریک تقاضا ، بازار خودرو از شرایط رکودی حاکم بر آن خارج خواهد شد اما در وضعیتی که بانک ها از منابع مالی کافی برخودار نیستند باید دولت فکری برای پرداخت بدهی های خود به بانکها و همزمان فشار به بانکها برای افزایش سرمایه خود باشد.

داوود میرخانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به کاهش توان اقتصادی مردم در چندسال اخیر گفت : قدرت خرید مردم در سال ۹۰ و ۹۱ به نصف تقلیل یافت حال با توجه به ادامه این شرایط و تداوم رکودی که مدت زیادی است بر تمام بخش های اقتصادی کشور حاکم گردیده به نظر می رسد مهمترین گام در این راستا تقویت توان مالی و قدرت خرید مصرف کنندگان باشد.

وی مهمترین دلیل اثبات افت توان مالی متقاضیان خرید خودرو را استقبال گسترده مردم از تسهیلات ۲۵ میلیونی خرید خودرو دانست و اظهار داشت : در طرحی که دولت در راستای تحریک تقاضای خرید خودرو اجرا کرد ظرف مدت کوتاهی ، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسید. همان خودروهایی که تا پیش از این مهر بی کیفیتی بر آنها زده بودند.اما با ارائه تسهیلات بانکی مورد اقبال متقاضیان قرار گرفت .

وی تصریح کرد : افت توان مالی متقاضیان خرید خودرو ، عدم ارائه تسهیلات توسط بانک ها و از کار افتادن شرکتهای لیزینگ از جمله عواملی است که هم اکنون امکان خرید خودرو را برای مصرف کنندگان با مشکل مواجه کرده و نهایتا بر تشدید رکود در بازار خودرو دامن زده است.

وی تنها راه رفع رکود از بازار خودرو را تحریک تقاضا بواسطه اختصاص تسهیلات خرید توسط بانک ها یا شرکتهای لیزینگ دانست وگفت : در صورتی که بانک ها یا شرکتهای لیزینگ تسهیلات لازم جهت خرید خودروهای اقساطی را فراهم نمایند قطعا بازار خودرو از رکود خارج شده و مجددا خودروهای داخلی مورد اقبال مشتریان قرار خواهند گرفت.

وی بر خلاف برخی اظهار نظرها ، انتظار کاهش قیمت خودرو در جامعه را بر تشدید رکود در بازار خودرو بی ارتباط دانست و گفت : در چنین شرایطی مهمترین اقدام به منظورخروج رکود از بازار خودرو پرداخت بدهی دولت به بانک ها و افزایش سرمایه آنها است مسلما با افزایش منابع بانک ها و ارائه تسهیلات و تحریک تقاضا ، بخش عمده ای از رکود بازار خودرو از بین خواهد رفت .

مشاور انجمن خودروسازان افزود : متاسفانه عدم کفایت سرمایه بانک ها از یک سو و از سوی دیگر سرمایه گذاری بخش مهمی از منابع بانکها در املاک و مستغلات که به قفل شدن نزدیک به ۵۰ درصد از سرمایه آنها انجامیده و همچنین به دلیل بدهی های دولت به بانکها ، موجب شده تا بانک ها قادر به ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان خرید خودرو نباشند و همین امر بر تشدید رکود در بازار دامن زده است.

میرخانی همچنین به بحث انتظار کاهش قیمت در بازار خودرو پرداخت و گفت : در شرایطی که هزینه تولید خودرو کاهش نیافته ، کاهش قیمت خودرو انتظاری نا صحیح است متاسفانه هزینه تولید در ایران بالاست هرچند با بازشدن سوئیفت و امکان مبادلات بانکی ، بخشی از هزینه های تولید کاهش خواهد یافت اما از سویی با آغاز سال جدید و افزایش دستمزد ها شاهد افزایش هزینه خودروسازان خواهیم بود. این در حالی است که شورای رقابت طی دو سال گذشته با هیچ گونه افزایش قیمتی برای خودروهای داخلی موافقت نکرده است و برخی محصولات با ضرر و زیان به فروش می رسند.

وی افزود : البته انتظار ایجاد شده در مصرف کنندگان ، انتظار به حقی است چرا که همواره در جریان ایجاد مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید در جامعه ، انتظار متقاضیان نسبت به کاهش قیمت ها بیشتر می شود اما با توجه به اینکه هزینه تولید خودرو کاهش نیافته است مسلما امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.

وی همچنین به تاثیر اصلاح ساختار مالی خودروسازان در کاهش هزینه تولید خودرو پرداخت و گفت : البته ایران خودرو در این راستا اقدامات خوبی را داشته و بخشی از دارایی های غیر مولد خود را به فروش رسانده در نتیجه این اقدام هزینه بانکی کمتری را بر این شرکت تحمیل نموده و نهایتا کاهش هزینه تولید محصولات این شرکت را به دنبال خواهد داشت. اما همان طور که گفتم افزایش سایر هزینه ها، جایگزین آن کاهش زینه خواهد شد. فلذا احتمال کاهش قیمت خوددرو وجود نخواهد داشت.

منبع: خبرخودرو

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد