رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5308

تبعات حذف چینی‌ها از بازار خودروی ایران

معاون وزیر صنعت در حالی به چینی‌ها اخطار داده که اگر قطعات خود را داخلی‌سازی نکنند از بازار خودرو ایران حذف می شوند که برخی کارشناسان معتقدند حذف چینی‌ها از بازار خودرو ایران به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.
محسن صالحی‌نیا روز گذشته در جریان بازدید از نمایشگاه  صنعت خودرو هشدار داد که با توجه به تعرفه‌های تعیین شده، چینی‌ها باید به سرعت در زمینه توسعه داخلی‌سازی محصولات‌شان در ایران عمل کنند، در غیر این صورت سال آینده از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد.
صالحی‌نیا با اشاره به مذاکره خودروسازان ایرانی با شرکای اروپایی گفته است که فولکس‌واگن آلمان، رنو، هیوندایی و کیاموتورز در حال مذاکره با خودروسازان هستند و به نظر می رسد آنها بتوانند جایگزین مناسبی برای چینی‌ها باشند.
در همین زمینه، امیرحسن کاکائی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت می‌گوید:  در حال حاضر دوباره رابطه ایران با بزرگان صنعت خودرو دنیا برقرار شده و بستر توسعه صنعت خودرو به سبک و سیاق خودروسازان اروپایی و ژاپنی فراهم شده است.
او می‌گوید: با برقرار شدن روایط ایران با خارجی‌ها ما آماده یک جهش هستیم که این جهش خود را در کیفیت، قیمت و سطح تکنولوژی نشان خواهد داد و صنعت خودرو ما را به سمتی می‌برد که بتوانیم به همکاری خود با برندهای معتبر روی آوریم که در چنین شرایطی طبیعی است از خودروسازان چینی فاصله بگیریم.
این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: چینی‌ها در دوره تحریم‌ها برای خود جایگاهی در صنعت خودرو ایران به دست آوردند به طوری که صاحب سهم در بازار ایران شدند و بعید است به راحتی از این بازار خارج شوند چرا که ورود خودروسازان جدید و عرضه محصولات آنها زمانبر بوده و دستکم دو سال زمان می‌برد.
کاکایی در خصوص اظهارات معاون وزیر صنعت تصریح می کند: به نظر می‌رسد در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که باید به سمت داخلی‌سازی قطعات برخی خودروها برویم از این رو هشدار  معاون وزیر صنعت هوشمندانه بوده و به نظر می‌رسد که اگر چینی‌ها قصد ماندن در بازار ایران را دارند بهتر است به تولید برخی قطعات در داخل ایران روی آورند.
در همین زمینه فربد زاوه به می‌گوید: حضور خودروسازان چینی در صنعت خودرو ایران رو به افزایش است و جای خالی یک اظهار نظر مناسب و قوی در خصوص ادامه فعالیت چینی‌ها حس می‌شد بنابراین اظهارات معاون وزیر صنعت در این خصوص به موقع بود.
این کارشناس بازار خودرو می‌افزاید: وقتی خودروسازان ما در مذاکره با بزرگان صنعت خودرو از آنها می‌خواهند ۳۰ درصد صادرات محصولات تولیدی و ۴۰ درصد ساخت داخل را بر عهده گیرند، پس بهتر است که از چینی‌ها هم بخواهیم که چنین راهی را برگزینند و فقط به فکر تولید برای بازار ایران نباشند بلکه از ظرفیت‌های کشورمان برای تولید محصول و صادرات آن به بازارهای منطقه استفاده کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد