رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5175

جدیدترین خودرو ارزان اروپا به ایران می‌آید

شرکت رنو فرانسه در حال‌حاضر تولید یکی از خودروهای ارزان‌قیمت و با کیفیت دنیا به نام «کوئید» را در هند آغاز کرده؛ خودرویی که ایرانی‌ها چشم به ورود یا تولید آن در کشور دوخته و آغوش خود را به روی این خودرو گشوده‌اند تا علاوه بر لذت سواری با یک خودروی ارزان‌قیمت اروپایی، سرمایه خود را برای خرید محصولی با کیفیت هزینه کنند.
از طرفی دیگر پس از نهایی شدن قرارداد پژو با ایران‌خودرو، حالا مدار قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) با خودروسازان خارجی بر محور رنو می‌چرخد و با تمام قطعیتی که این شرکت برای حضور در ایران دارد، طولانی شدن مذاکرات، به شایعه‌هایی در ارتباط با سرمایه‌گذاری رنو در ایران دامن زده است. بیش از یک دهه از همکاری رنو با ایران‌خودرو و سایپا می‌گذرد؛ خودروسازی که کارنامه قابل‌قبولی در ایران به‌نام خود ثبت کرده و با برنامه‌ریزی هوشمندانه از بزنگاه تحریم ایران گذشته است. تصمیم این شرکت برای تولید کوئید، تعیین زمان نهایی شدن قرارداد با خودروسازان داخلی، هدف‌گذاری‌های تیراژ تولید رنو در ایران، مغناطیس‌هایی که این خودروساز فرانسوی به سمت بازار خودرو ایران جذب می‌کند و چندین پرسش دیگر،ما را بر آن داشت تا به گفت‌وگو با پیمان کارگر، مدیرعامل شرکت رنو پارس و همچنین مدیر خاورمیانه رنو بنشینیم و در دیداری به‌صورت شفاف برنامه‌های رنو در ایران را بازگو کنیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش نخست این مصاحبه است.

شرکت رنو از شرکای قدیمی ایران‌خودرو و سایپا به‌حساب می‌آید. از آنجایی که این شرکت در گذشته با ۲ خودروساز بزرگ کشور همکاری داشته، حضور و فعالیت رنو ادامه همکاری‌های گذشته است یا این شرکت فرانسوی برنامه دیگری برای حضور در صنعت خودرو ایران دارد؟
همکاری گذشته رنو با ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا هیچ‌گاه قطع نشده و به قوت خود باقی است. دوران تحریم به خودروسازان، قطعه‌سازان و خودروسازان خارجی فشار آورد و فعالیت‌های آنها را محدود کرد اما خوشبختانه در این شرایط شرکت رنو موفق شد در سال ۲۰۱۵م دو محصول جدید خود به نام ساندرو در همکاری با سایپا و وانت تندر در همکاری با ایران‌خودرو را تولید و روانه بازار کند. شرکت رنو در چارچوب قرارداد گذشته برای همکاری با شرکای قدیمی خود برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده است که برای اجرای آن منتظر عقد قرارداد جدید نمی‌ماند، به‌گونه‌ای که در فاز نخست تیراژ تولید خودروهایی نظیر ساندرو و انواع ال۹۰ را افزایش خواهد داد. رنو برای آغاز مرحله دیگری از حضور خود در ایران، تصمیم به سرمایه‌گذاری سنگین در کشور دارد. از آنجایی که با لغو تحریم‌ها، رقیبان وارد بازار ایران می‌شوند، رنو نیز تصمیم به گسترش فعالیت‌های خود در چند بخش خواهد داشت. نخست آنکه دست شرکت رنو در تولید و ارائه خدمات فروش و پس از فروش باید گسترده‌تر شود تا بتواند بخش کیفیت سرویس به مشتریان را تقویت و مدیریت کند. از آنجایی که شرکت رنو در این بخش با خودروهایی جدید و در دست طراحی وارد بازار ایران خواهد شد، نیاز به امضای قراردادهای جدید وجود دارد.

قرارداد قبلی رنو با ایران‌خودرو و سایپا چه زمانی به سر می‌رسد؟
توافق اساسی رنو با ایران‌خودرو و سایپا ۱۰ ساله بوده است. بعد از گذشت این دوران در یک سال گذشته به خودروسازان پیشنهاد تمدید قرارداد دادیم و اگرچه آن قرارداد اولیه به دلیل آغاز همکاری‌های جدید هنوز تمدید نشده اما در عمل فعالیت‌های اقتصادی ادامه دارد. از منظری دیگر قراردادهای جدید راه را مشخص‌تر می‌کند. برای مثال در برنامه‌ریزی برای تولید خودرو جدید با سایپا، به‌طور حتم قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک به امضا می‌رسد که براساس آن در بخش مدیریت تولید و خدمات فروش و پس از فروش دست شرکت رنو بازتر می‌شود.

یکی از خوشبینی‌های مردم ایران در دور جدید ورود رنو به کشور، به تولید خودرو ارزان‌قیمت کوئید بازمی‌گردد. با توجه به تنوع پایین خودروهایی که قیمتی زیر ۳۰ میلیون تومان در کشور دارند و از سویی دیگر توان اقتصادی مردم برای خرید خودرو پایین است، می‌توان امیدوار به تولید و عرضه کوئید در ایران بود؟
برای خودروهای زیر ۳۵ میلیون تومان در بازار ایران‌خودروهایی وجود دارند که بیش از ۳۰ سال از عمر تولید محصول نخست آنها می‌گذرد. از طرفی دیگر خودروهای جدید در دنیا با این رده قیمتی تولید نمی‌شود. با این توصیف‌ها شرکت رنو تنها خودروسازی است که در این بخش خودرویی جدید به نام کوئید در هندوستان ارائه کرده، به طوری که این خودرو حدود ۴ ماه پیش در بازار هندوستان عرضه شد. کوئید با دانش مهندسان فرانسوی و هندی رنو به همراه مهندسان شرکت نیسان از ژاپن با رویکرد طراحی و تولید خودرویی ارزان و با کیفیت و فناوری ساده اما مدرن به ثمر نشست. از همان ابتدا برنامه بر این مبنا قرار گرفت که کوئید دوره آزمون و خطا را در هندوستان بگذراند و سپس در برخی کشورهای استراتژیک دنیا نظیر ایران تولید شود. به طور قطع شرکت رنو در صورت عرضه کوئید در بازار ایران به تولید آن در کشور می‌پردازد و فناوری آن ارتقا خواهد یافت. باتوجه به استقبال و موفقیت کوئید در هندوستان، اولویت با افزایش تولید در این کشور است اما از آنجایی که برخی کشورها نظیر ایران، روسیه و برزیل درخواست تولید آن را داشته‌اند، رنو در حال برنامه‌ریزی برای انتخاب دومین کشور برای تولید است. به‌طور مسلم کوئید به ایران می‌آید اما به‌صورت ۱۰۰ درصد زمان آن تعیین نشده است. علاوه بر آن برنامه‌ریزی‌های تولید نیز نظیر انتخاب کارخانه تولیدی، میزان داخلی‌سازی و انتخاب مدل صادراتی آن به خاورمیانه و بخشی از کشورهای افریقایی نیاز به برنامه‌ریزی‌های اساسی دارد که زمانبر خواهد بود. راه‌اندازی خودرویی جدید نظیر کوئید از نظر زمانی بین ۱/۵ تا ۲ سال زمان می‌برد.

به استقبال مردم هند از کوئید اشاره کردید، تاکنون چند دستگاه از این خودرو در هند به تولید رسیده است؟
در ۴ ماه گذشته حدود ۱۰۰ هزار مشتری در هند کوئید را پیش‌خرید کرده‌اند و حدود ۱۷ هزار دستگاه تحویل داده شده است. در حال‌حاضر به‌صورت ماهانه ۸ هزار دستگاه از این خودرو برای بازار هند به تولید می‌رسد که تیراژ آن به تولید ۱۰ هزار دستگاه در ماه خواهد رسید.

همانطور که اشاره کردید، کوئید با قیمتی زیر ۳۰ میلیون تومان در ایران عرضه خواهد شد، اگر برنامه‌ها خوب پیش رود و در بهترین شرایط کوئید تا ۲ سال آینده به ایران بیاید، آیا باز هم با همین قیمت به دست مشتری می‌رسد؟
اگر تا ۲ سال آینده شرایط ارز به همین روال در کشور باقی بماند می‌توان انتظار داشت قیمت آن در زمان عرضه تغییر نکند. کوئید خودرویی روزآمد است که رقیب ندارد و مشتریان ایرانی از آن استقبال خواهند کرد.

از کوئید که بگذریم، شرکت رنو برای دیگر متقاضیان ایرانی خود که درآمد و قدرت خرید بیشتری دارند چه خودروهایی را عرضه خواهد کرد؟
رده قیمت خودروهای رنو به چند بخش تقسیم می‌شود. در یک قسمت خودروهای لوکس قرار دارند که از طریق واردات به دست مشتریان می‌رسد که در حال تقویت آن هستیم. قسمت دیگر به خودروهای جدید و مدرن مانند کپچر اختصاص دارد که در ردیف خودروهای متوسط (نه گران و نه ارزان) قرار می‌گیرند. در حال‌حاضر ارزیابی‌ها برای تولید کپچر در ایران‌خودرو را آغاز کرده‌ایم. برخی خودروها نظیر ساندرو و خانواده ال۹۰ نیز جزو قیمت مناسب‌ها (۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان) قرار دارند و به نیاز برخی مشتریان ایرانی پاسخ می‌دهند. در آینده نیز در فاز همکاری‌های قبلی با ایران‌خودرو تغییر ظاهر (فیس‌لیفت) تندر و با پارس خودرو ورژن جدیدی از ساندرو را تولید خواهیم کرد که آخر سال ۲۰۱۶ م به بازار عرضه خواهد شد. چندی پیش خبرهایی از قطعی شدن قرارداد رنو با سایپا تا پایان بهمن در رسانه‌ها منتشر شد، اکنون که از این زمان گذشته‌ایم، چه زمانی را برای عقد قرارداد با سایپا پیش‌بینی می‌کنید؟
به احتمال زیاد این قرارداد در ایام برگزاری سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو، به امضا خواهد رسید.

با ایران‌خودرو چطور؟
پس از نهایی شدن قرارداد با سایپا، با ایران‌خودرو به توافق خواهیم رسید که به احتمال زیاد بعد از تعطیلات نوروز قرارداد با این شرکت منعقد خواهد شد.

چندی پیش شایعه‌هایی مبنی بر اختلاف رنو با سایپا در ارتباط با پارس خودرو منتشر شد. براساس این خبر گفته می‌شود که رنو قصد دارد سهام پارس خودرو را به‌طور کامل خریداری کرده و مدیریت آن را در دست بگیرد. آیا این موضوع صحت دارد؟
پارس خودرو یکی از شرکت‌های معتبر خودروسازی ایران است که محصولات شرکت‌های خارجی مانند رنو در آن به تولید می‌رسد. شرکت رنو استانداردهای خود را در پارس خودرو پیاده کرده و ساختمان‌هایی که تندر و ساندرو در آنها تولید می‌شود، شبیه ساختمان تولیدی رنو در فرانسه است. بر این اساس رنو در مذاکره با سایپا این موضوع را مطرح کرده که در فاز جدید، پارس خودرو برای همکاری با رنو اولویت دارد. از آنجایی که خودروهایی نظیر برلیانس و دیگر خودروهای خارجی در پارس خودرو تولید می‌شود، دست مدیران این شرکت را محدودتر می‌کند. در شرایط فعلی تصمیم بر این است تا روند همکاری همچون گذشته با پارس‌خودرو ادامه داشته باشد.

آیا رنو در فاز جدید همکاری‌ها سایت جدیدی را احداث می‌کند یا از ظرفیت سایت‌های ایران‌خودرو و سایپا بهره می‌برد؟
در همکاری با سایپا ترجیح بر این است تا از دیگر سایت‌های این شرکت که تیراژ تولیدشان کاهش یافته، برای مرحله جدید همکاری‌ها استفاده کنیم. برای همکاری با ایران‌خودرو نیز همچنان از سایت این شرکت در شمال کشور استفاده خواهیم کرد؛ سایتی که اکنون نیز محصولات تندر در آنجا به تولید می‌رسد. در کنار آن برای تولید خودروهای نسل جدید با ایران‌خودرو پس از عقد قرارداد با سایپا مذاکره خواهیم کرد که برنامه می‌تواند گسترش همان سایت شمال یا استفاده از سایتی دیگر باشد.

با مذاکراتی که رنو با سایپا دارد آیا می‌توان اینگونه ادعا کرد که شرکت رنو شریک اصلی سایپا خواهد بود؟
حدود ۳ سال پیش شرکت سایپا شریک اصلی رنو بود اما در حال‌حاضر رنو همکاری برابری با ایران‌خودرو دارد. خودروهای ال۹۰ به صورت مشترک در ۲ شرکت به تولید می‌رسد. اگر رنو با سایپا برنامه تولید ساندرو را دارد، از طرفی دیگر تولید و فروش وانت تندر با ایران‌خودرو را آغاز کرده است. از سوی دیگر رنو در فاز بعدی همکاری‌ها با شرکت ایران‌خودرو به تولید کپچر و کلیو می‌پردازد و برای تولید داستر با سایپا همکاری خواهد داشت.

پرفروش‌ترین‌های رنو در بازار ایران کدام خودروها هستند؟
در حال‌حاضر خودرو ال۹۰ پرفروش‌ترین خودرو رنو در ایران است که به احتمال زیاد با افزایش تولید ساندرو، این خودرو از ال۹۰ سبقت می‌گیرد. ساندرو دومین ستون رنو در ایران است. پیش‌بینی می‌شود با تولید خودرویی نظیر کوئید در آینده، این خودرو نیز در ردیف پرفروش‌ترین‌های رنو در بازار ایران قرار گیرد.

هدف‌گذاری تیراژ تولید رنو در ایران به‌صورت سالانه چند دستگاه است و برای تولید خودروهای جدید چه تیراژی را در نظر گرفته‌اید؟
در حال‌حاضر حدود ۳۰۰ دستگاه از محصولات رنو به‌صورت روزانه در ایران به تولید می‌رسد که تلاش می‌کنیم در هفته‌های آینده آن را به ۵۰۰ خودرو برسانیم. خودروهای فعلی رنو این ظرفیت را دارد که به تولید روزانه ۷۰۰ خودرو در روز نیز برسد. میزان تولید خودروهای جدید نیاز به بازاریابی دارد. درباره خودرو کوئید تصمیم نهایی گرفته نشده اما پژوهش‌ها نشان داده این خودرو در بازار خودرو ایران با فروش ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار خودرو در سال مواجه خواهد شد. علاوه بر آن صادرات حدود ۵۰ تا ۱۰۰هزار خودرو از ایران نیز امکان‌پذیر است. برای خودرو داستر نسل جدید، در بازار ایران تقاضای ۳۰ تا ۵۰هزار خودرو در سال و صادرات ۲۰هزار دستگاه وجود دارد.

آینده صنعت خودرو ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با حضور خودروسازان جهانی به ایران و شرط‌های اساسی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آنها تعیین کرده، بازار خودرو رونق پیدا می‌کند. با حضور این خودروسازان در ایران و تولید و ارائه خودروهای جدید، بازار رقابتی‌تر می‌شود و وضعیت صادرات نیز بهتر خواهد شد. آینده درخشانی در انتظار صنعت خودرو ایران است. ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت این درخواست را داریم که دست ما را در سرعت‌بخشیدن به کارهای‌مان باز بگذارد تا امکان سرمایه‌گذاری جدید و تولید خودروهای بروز برایمان فراهم شود.
منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد