رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5135

اصفهان میدان قدرت‌نمایی خودروسازان جهان

حرکت آرام آب در زاینده‌رود و گذر آن از زیر پل شهرستان اصفهان؛ عبور و مرور تک‌نفری یا گاهی خانوادگی از روی این پل به سمت محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان که همچون جزیره‌ای در میان زاینده‌رود حتی گردشگران خارجی را به خود جذب می‌کند،

حکایت از به نمایش‌گذاشتن دستاوردهای صنفی خاص دارد که با تمام خاص بودنش بازدیدکنندگان عام را به سمت خود می‌کشاند. نصب بنرهایی تمام‌قد از خودروهای مختلف روی ورودی‌های ۴ سالن نمایشگاه، نشان می‌دهد خودرویی‌های داخلی و خارجی این‌بار به اصفهان آمده‌اند تا با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، دستاوردهای خود را در آخرین نمایشگاه بین‌المللی خودرو سال ۹۴ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند؛ بازدیدکنندگانی که در آستانه سال نو، قصد خرید یا تعویض خودرو برای تعطیلات نوروز را دارند، حالا مجالی یافته‌اند تا خارج از فضای نمایندگی‌های فروش خودرو در سطح شهر، هم از تخفیف‌های ویژه برخوردار شوند و هم به مقایسه مدل‌های مختلف در یک مکان بپردازند. بعد از عبور از پل شهرستان، سالن میرداد، نخستین ورودی به دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو اصفهان است که نمایندگی‌های فروش کرمان موتور، کارمانیا (زیرمجموعه‌های کرمان موتور) و بهمن موتور جدیدترین خودروهای خود را به نمایش گذاشته‌اند. سالن شیخ بهایی در ضلع شرقی میرداماد میزبان ۴ خودروساز خارجی هیوندایی، ام‌جی، راین و مدیران خودرو است. در ضلع غربی سالن میرداماد به نام نقش جهان، نمایندگان خودروسازان خارجی هاوال، رنو، هوندا، میتسوبیشی و شرکت رامک خودرو (سانگ‌یانگ) مستقر شده‌اند. سالن چهارم نمایشگاه هم به نام نصف جهان ۱۰ مدل از خودروهای بروز خودروسازی آلمانی را در خود جای داده که بسیاری از جوان‌ترها و خودروبازهای اصفهانی را به عشق دیدن محصولاتش به نمایشگاه کشانده است؛ خودروسازی به نام بی‌ام دبلیو که حضورش در این نمایشگاه نوید واردات مستقیم خودروهایش به ایران را می‌دهد.
پرده‌برداری از خودروهای جدید اروپایی، ژاپنی و چینی
رونمایی از خودروهای جدید نیز به جذابیت‌های این نمایشگاه افزوده است. برای نمونه هاوال از ۴ محصول H۲ (ملانی)، H۶ (دنیرا)، H۸ (وندا) وH۹ (خوارزم) رونمایی کرد و با تیتر «طلوع ستاره‌های شرقی از آسمان اصفهان» از سوی رسانه‌ها معرفی شد. سدان شهری و ایمن city نیز به‌وسیله شرکت هوندا (با نمایندگی گلرنگ موتور فامیلی) رونمایی شد؛ خودرویی که برخی رسانه‌ها با عنوان «جنگجوی شهری هوندا آمد» به انعکاس خبر رونمایی این محصول پرداختند. همچنین خودرو ادیسه نیز به‌وسیله این شرکت رونمایی شد و معرض دید قرار گرفت. شرکت کارمانیا نیز خودرو BYD S۶ را به نمایش گذاشت. از محصولات خودروسازان چینی و ژاپنی که بگذریم، شرکت سرشناس و مطرح آلمانی بی‌ام‌دبلیو از ۲ محصول جدید خود به نام‌های Z۴ و X۱ که در سال جدید میلادی به تولید رسیده، پرده برداشت. برای مشتری خارجی تست خودرو در ردیف خدمات پیش از فروش قرار می‌گیرد اما در ایران به‌ویژه در بخش خرید خودروهای وارداتی، مشتری خودرویی را پیش‌خرید می‌کند و پس از دریافت به دلیل برخی محدودیت‌ها و موانع قانونی امکان دارد خودرو به‌طور کامل دلخواهش نباشد. یکی از نقاط قوت نمایشگاه اصفهان، بخش تست خودرو است و این امکان را به مشتری می‌دهد تا تجربه رانندگی پیش از خرید را به‌دست آورد و با آگاهی و اطمینان بیشتری انتخاب کند. با گذری در غرفه‌های مختلف که هر کدام مساحتی حدود ۵۰۰ متر را به خود اختصاص داده‌اند، جای خالی خودروسازان داخلی به‌ویژه ایران‌خودرو و سایپا که خیلی‌ها برای خرید محصولات آنها با تخفیف ویژه برنامه‌ریزی می‌کنند، خالی است. دلیل حضور حداقلی خودروسازان داخلی را از مدیر روابط عمومی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان جویا شدیم. محسن حبیبی گفت: از تمام خودروسازان داخلی و نمایندگی خودروسازان خارجی برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است. به احتمال زیاد این خودروسازان بر اساس سیاست‌های خود ترجیح داده‌اند در این دوره نمایشگاه حضور نداشته باشند.
احتمال تغییر زمان نمایشگاه خودرو اصفهان
برپایی نمایشگاه و گردهم آوردن فعالان صنفی خاص هراندازه هم به چشم بازدیدکنندگان بی‌عیب و نقص باشد اما به‌طور معمول شرکت‌هایی که محصولات خود را عرضه می‌کنند، رضایت ۱۰۰درصدی از برگزارکنندگان آن نخواهند داشت. برهمین اساس مجریان نمایشگاه اصفهان با دعوت از نمایندگانی از هر شرکت در نشست هم‌اندیشی به بررسی وجوه ضعف و قوت آن پرداختند و راهکارهایی را پیشنهاد دادند. در این نمایشگاه به طور تقریبی هر خودروساز از یک محصول خود پرده‌برداری کرد اما از آنجایی که زمان رونمایی‌ها در یک ساعت اجرا می‌شد و با یکدیگر تداخل داشت، برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین‌شده هر شرکت با مشکل مواجه می‌شد. به گفته مسئولان برگزاری، شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تا لحظه آخر ساعت دقیقی از رونمایی محصولات خود ارائه نمی‌کنند و این موضوع برنامه‌ریزی دقیق‌تر را با مشکل مواجه می‌کند. به باور شرکت‌کنندگان در این نشست، اختصاص زمانی مشخص به هر خودروساز برای جلوگیری از تداخل برنامه‌ها، کاربردی‌ترین راهبرد برای گذر از این مشکل است. از سویی دیگر از آنجایی که اغلب شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، نمایندگی‌های خودروسازان داخلی بودند، این شرکت‌ها به دلیل ماهیت واردات‌محوری، پس از ثبت سفارش به زمانی حدود ۴۰ روز برای شماره‌گذاری و تحویل خودرو به مشتری نیازمندند. این مسئله که از سوی یکی از نمایندگی‌های فروش مطرح شد، زمان برگزاری نمایشگاه را به‌چالش کشید. به دیگر سخن برپایی نمایشگاه خودرو اصفهان در روزهای منتهی به پایان سال، روزهایی که مردم اشتیاق بیشتری برای خرید دارند و اگر انتخابشان خودرویی وارداتی باشد به زمانی حداقل ۴۰ روز نیاز دارند، سفارش خرید در نمایشگاه، شرکت واردکننده را با مشکل تحویل مواجه می‌کند. اگرچه مجریان نمایشگاه برای حل این مشکل پیشنهاد برگزاری آن در روزهای ابتدایی بهمن را داده بودند که به دلیل محدودیت فضا و ترافیک زمانی برای نمایشگاه‌ها مختلف، این امر امسال محقق نشد اما وعده دادند سال آینده زمان آن را به روزهای نخست بهمن نزدیک کنند. نمایشگاه خودرو آن هم در سطح بین‌المللی نیازمند فضایی گسترده است به‌گونه‌ای که مساحت ۱۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاه اصفهان، امکان حضور تمام خودروسازان داخلی و خارجی و ارائه برخی خدمات را با مشکل مواجه می‌کند. این مسئله از همان سال‌های نخست دغدغه مجریان این نمایشگاه بوده به‌گونه‌ای که در حال احداث نمایشگاهی جدید با مساحتی وسیع در اطراف اصفهان هستند. براساس سخنان مسئولان نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، ۶ ماه پیش عملیات اجرایی نمایشگاه جدید اصفهان آغاز شد و به گفته شهردار اصفهان با توجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه بزرگ نمایشگاهی، فاز نخست آن از اردیبهشت ۹۶ به بهمن۹۵ یعنی ۳ ماه زودتر تغییر یافت. این خبر خوش در همان نشست هم‌اندیشی به اطلاع حاضران رسید و اگرچه قرار بر این است تا سال آینده نیز نمایشگاه در محل کنونی برگزار شود اما از سال ۹۶ با تغییر زمان نمایشگاه و وسعت‌بخشی به آن، نمایشگاه خودرو اصفهان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد. بازدید ۱۸۰ تا ۲۱۰هزار نفری از این رویداد خودرویی به مدت ۴ روز (۲۸ تا یکم اسفند) برآورد شده که با برگزاری آن در مکان جدید به‌دلیل حضور گسترده‌تر خودروسازان داخلی و خارجی، تعداد بازدیدکنندگان افزایش خواهد یافت. شاید روزهای پایانی سال زمان مناسبی برای برپایی نمایشگاه خودرو نباشد اما خودرو برای مردم همیشه جذاب است و امید می‌رود در سال‌های آینده که خودروسازان داخلی با همتایان خارجی خود قرار تولید خودروهای جدید گذاشته‌اند، امکان خرید خودروهای داخلی با قیمت مناسب‌تر هم برای بازدیدکنندگان فراهم شود.

منبع: عصرخودرو

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد