رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5758

جزئیاتی از روند مذاکرات انجمن قطعه سازان با شرکتهای اروپایی

به گزارش “یدکی رسانه” به نقل از خبر خودرو، همزمان با اجرای برجام و رفع تحریم ها ، مذاکرات خودروسازان و قطعه سازان جهت همکاری مشترک با مجموعه های خودروسازی و قطعه سازی معتبر جهانی از سال گذشته آغاز گردید به طوری که در جریان آخرین سفر هیات های تجاری ایران ، ششمین تفاهم نامه همکاری انجمن قطعه سازان ایران با قطعه سازان اروپایی به امضاء رسید.

رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره روند مذاکرات انجمن قطعه سازان با قطعه سازان اروپایی اظهار داشت : به دنبال تفاهم نامه همکاری با انجمن های قطعه سازی فرانسه ، ترکیه ، آلمان ، هند و ایتالیا ، در سفر هیات تجاری ایران به اتریش در روزهای آغازین سال جدید ، ششمین سند همکاری انجمن قطعه سازان با یکی از مراکز اصلی تولید قطعات خودرو در اروپاست به امضاء رسید.

محمد باقر رجال اظهار داشت : پیش بینی می شود با توجه به تفاهم نامه همکاری که میان انجمن قطعه سازان ایران و انجمن قطعه سازان اتریش در اولین ماه سال ۹۵ منعقد گردید ، جریان همکاری صنعت خودرو و قطعه سازی ایران با شرکتهای معتبر اروپایی روند خوب و گسترده را در سال جاری داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اهمیت و اعتبار بسیار خوب صنعت قطعه سازی ایران در دنیا افزود : در راستای تفاهم نامه هایی که تاکنون میان انجمن قطعه سازان ایران و انجمن های قطعه سازی در چند کشور اروپایی به امضاء رسیده است ، انجمن قطعه سازان به عنوان مطلع و راهنما ، حلقه واسط این همکاری ها بوده شرکتهایی که تمایل به همکاری با قطعه سازان خارجی را داشته باشند هدایت خواهند نمود در واقع این تفاهم‌نامه ها پلی برای سرمایه‌گذاری مشترک میان قطعه سازان داخلی و اروپایی خواهد بود.

وی با اشاره به تفاهم نامه همکاری انجمن قطعه سازی ایران و اتریش خاطر نشان کرد : در شرایطی که بیش از نیمی از کل قطعات مورد نیاز صنعت خودرو اروپا را قطعه سازان اتریشی تامین می کنند مسلما آغاز همکاری با قطعه سازان اتریشی باب خوبی جهت دستیابی به اهداف صادراتی صنعت خودرو و قطعه سازی ایران به عنوان یکی از شروط مهم درهمکاری با شرکتهای خارجی خواهد بود.

رئیس انجمن قطعه سازان همچنین با توجه به طرح برخی نقدها بر روند اجرای مذاکرات و همکاری ها گفت : در صورتی که بدبینی ها ادامه یابد و شرایط گذشته بر این صنعت حاکم گردد مسلما این صنعت قطعه سازی ایران در آستانه سقوط قرار خواهد گرفت .

رجال در ادامه به شروط لازم بر روند همکاری ها پرداخت و گفت : از شرط اصلی برای حضور شرکتهای خارجی در ایران لزوم قرارداد همکاری و سرمایه گذاری مشترک خواهد بود و به راحتی بازار داخل در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت بلکه بر اساس تصمیم دولت و قرارداد وزارت صنعت و معدن ، باید در بخش بازارهای صادراتی نیز شرکتهای داخلی را شریک نمایند.

وی همچنین با اشاره به تاثیر روند همکاری قطعه سازان در جریان مذاکرات خودروسازان گفت : یک اشتباه بزرگی که با کمال تاسف برخی از خودروسازان در همکاری ها دارند این است که تصور می کنند که بدون قطعه ساز پیشرفت و توسعه یافته خودروساز خواهند شد در حالی که بدون همکاری گسترده قطعه سازان ، چنین چیزی ممکن نخواهد بود و امروز آنچه که داریم خودروسازی نیست و بیشتر مونتاژ کاری است بنابراین با ادامه این روند قطعا خودروساز نخواهیم شد.

وی تصریح کرد : تا زمانی که خودروسازان ، قطعه سازان را به حساب نیاورند همین رویه مونتاژکاری در صنعت خودرو ادامه خواهد یافت.

وی گفت : در صورت تقاضای خودروسازان طبعا قطعه سازان نیز نسبت به تولید و ارتقاء تکنولوژی تولید قطعات حرکت های موثری خواهند داشت در حالی است که بخش مهمی از قطعه سازان همچنان از خودروسازان طلب داشته و به بانک ها بدهکارند و با توجه به رکود زیادی که بر اوضاع تولید حاکم است نیازمند حمایت و بهبود جریان تولید و احیاء هستند.

وی افزود : اگر در داخل سرمایه گذاری و همکاری ها آغاز شود مطمئنا موجب تحرک و رشد صنعت قطعه سازی خواهد شد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد